  • Data: 2005-05-11 21:08:27
    Temat: Re: reklamacja i odstąpienie od umowy
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    astrino <a...@o...pl> wrote:

    > :) Nawet o tym nie pomyślałem, myślałem że będę musiał czekać i jestem
    > skazany na ich łaskę i nie łaskę. A tu proszę. Piękny artykuł (13).
    > Mam tylko wątpliwości co do znaczenia tego artykułu. Czy nie odnosi
    > się on do tego, że fakt wydania gwarancji w momencie zakupy nie odbiera
    > mi prawa do korzystania (ewentualnego) z prawa do odstąpienia od umowy.
    > Bo mógłby ktoś pomyśleć, że skoro mam gwarancję, to nie mogę
    > odstąpić od umowy. Czy nie po to został stworzony ten artykuł.

    Generalnie tak.

    > Trochę mało klarowne jest to co napisałem. Ale chodzi mi o to czy artykuł
    > ten mówi o samym fakcie wydania gwarancji, czy o skorzystaniu z niej.

    W specyficznych warunkach rowniez to. Wyobraz sobie ze teraz naprawa
    w trybie gwarancyjnym przedluza sie ponad zadeklarowany [albo i nie] w
    karcie gwarancyjnej okres. Z chwila uchylenia przez ustawe o szczegolnych
    warunkach[...] wiekszosci semimperatywnych przepisow o gwarancji z KC
    mozesz doszukac sie w tych dokumentach roznych kwiatkow. W szczegolnosci
    przetrzymywanie w nieskonczonosc towaru konsumpcyjnego w naprawie w trybie
    gwarancji jesli mialoby blokowac skorzystanie z rezimu zgodnosci z umowa
    naruszaloby to istotnie uprawninia kosumenta.
    Poczekaj spokojnie do powrotu sprzetu z naprawy gwarancyjnej jesli okres
    nie bedzie znaczaco dluzszy niz 14 dni. Dopiero potem - gdyby sie to
    przedluzalo ponad miare - rusz od strony zgodnosci z umowa. Zreszta ten trb
    nic specjalnego nie oferuje - jedyna scisla kwestia jakiej mozna uczepic
    sie w trybie ustawowym to te 14 dni na odpowiedz sprzedawcy [a nie np:
    producenta] na uznanie reklamacji. Pozostale kwestie sa palcem na wodzie
    pisane - same pojecia niedookreslone bez nawisu orzecznictwa [w odrozniniu
    od ugruntowanej od lat rekojmi].
    Niemniej nie ma czegos takiego jak obowiazek wymiany czy generalna
    mozliwosc odstapienia od umowy jesli niezgodnosc ujawni sie w ciagu
    pierwszych 6 miesiecy. To domniemanie dotyczy tylko i wylacznie przyczyny
    niezgodnosci [co tez jest srednio korzystne - przy rekojmi sady odracaly
    zazwyczaj ciezar dowodowy z art 6 kc i w praktyce przez caly okres to
    sprzedawca musial uwolnic sie od odpowiedzialnosci przez wykazanie ze
    wadliwosc byla zawiniona przez konsumenta]. Nie ma tez uprawninia do
    zadania zwrotu ceny przy 2 naprawie - oczywiscie to, o czym pisal Dodi,
    czyli naprawianie w nieskonczonosc raz za razem wyczerpuje znamiona
    "narazania konsumenta na znaczne niedogodnosci" zwiazene z naprawa i
    umozliwia odstapienie od umowy - dopiero co mialem taka sprawe z pralka
    pioraca bez wody, przy ktorej sprzedawca [a wlasciwie podmiot trzeci ktorym
    sie poslugiwal] wymyslil sobie ze bedzie naprawial to w nieskonczonosc. NA
    szczescie skonczylo sie OK w zwiazku z odstapieniem od umowy.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938