  • 1. Data: 2008-12-02 21:03:23
    Temat: przymus posiadania dowodu
    Od: "czoper" <c...@p...com>

    Właśnie obejrzałem w TVP Info lokalne wiadomości w których jakiś
    babsztyl z Urzędu Miasta mówił ilu to jeszcze mieszkańców nie wymieniło
    dowodów/lub nie wyrobiło i co za to grozi. Padła liczba 3000osób w
    mieście 600tysięcznym. Czy posiadanie dowodu jest obowiązkowe? Utrudnia
    życie to fakt, ale czy jest jakiś przymus? Pod koniec tej wiadomości
    stwierdzono, że już wkrótce będą wysyłane zawiadomienia do sądów osobom
    które nie chcą wymienić dowodu! Co za bzdura, zakładając że są
    faktycznie osoby które uparcie niewymieniają, to reszty nie ma w kraju
    albo nie wiadomo co się z nimi dzieje to widzę tutaj pewną sprzeczność;
    wezwanie do sądu zostanie wysłane raczej poleconym, gdy danej osoby nie
    będzie akurat w domu to nie będzie mogła przecież odebrać tego listu na
    poczcie, bo będzie posiadała stary-nieważny dowód! :)

  • 2. Data: 2008-12-02 21:27:36
    Temat: Re: przymus posiadania dowodu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "czoper" <c...@p...com> napisał w wiadomości

    Wśród tych 3.000 osób pewnie spora część po prostu wyjechała z Polski i
    nawet sąd tu nic nie zmieni. Pozostałe, to pewnie jakieś obłożnie chore
    osoby w odniesieniu do których sąd uzna, ze szkodliwość społeczna ich czynu
    jest żadna albo zgoła nie ponoszą one winy za niewymienienie dowodu.

    Ale co do ogólnych zasad, to fakt, że nie posiadanie dowodu jest
    wykroczeniem, zaś stare dowody utraciły ważność, więc nie są dowodami
    osobistymi w rozumieniu obecnych przepisów. Co do zasady może za to chyba
    do 5.000 zł grzywna grozić.

  • 3. Data: 2008-12-02 21:55:25
    Od: armar <a...@p...fm>

    czoper pisze:

    > Czy posiadanie dowodu jest obowiązkowe?
    > Utrudnia życie to fakt, ale czy jest jakiś przymus?

    A nie chodzi o dokument potwierdzający tożsamość?
    Policjanci na paszport nie grymaszą, a na lotnisku
    to nawet tylko o paszport proszą (tu i tam).

    > wezwanie do sądu zostanie wysłane raczej poleconym, gdy danej osoby nie
    > będzie akurat w domu to nie będzie mogła przecież odebrać tego listu na
    > poczcie, bo będzie posiadała stary-nieważny dowód! :)

    List polecony może odebrać inny, spokrewniony domownik.
    Nawet nie musi się tak samo nazywać. Sprawdzone. :)
    Mając awizo można każdy polecony na poczcie odebrać
    posługując się "dokumentem potwierdzającym tożsamość".
    Nie mogą na poczcie odmówić wydania przesyłki osobie
    posiadającej paszport.
    Emeryci (których nie stać na fotografa i wyrobienie nowego dowodu),
    albo osoby pracujące (pracodawca nie udziela urlopu
    na okoliczność wyrobienia i odebrania DO) mogą w czasie wyborów
    legitymować się dowolnym "dokumentem ze zdjęciem".
    Sam widziałem przy ostatnich jak pani wydawała karty głosowania
    na podstawie imiennego biletu MPK. :)

    --
    Pozdrawia Marek

  • 4. Data: 2008-12-02 22:18:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    czoper wrote:
> [...]
    > dowodów/lub nie wyrobiło i co za to grozi. Padła liczba 3000osób w
    > mieście 600tysięcznym. Czy posiadanie dowodu jest obowiązkowe?

    tak
    ustawa o ewidencji ludności

    Art. 34.

    1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej
    Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

    1) od ukończenia 18 roku życia;

    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub
    nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub
    opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.

    3. Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być
    wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia

    Utrudnia
    > życie to fakt, ale czy jest jakiś przymus?

    j.w.

    Art. 55.

    Kto:

    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,

    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

> [...]

    art34. 1
    Osoba będąca obywatelem polskim i ZAMIESZKAŁA w Rzeczypospolitej

    osoba niezamieszkała w Polsce może, ale nie musi posiadać dowodu osobistego.

    > wezwanie do sądu zostanie wysłane raczej poleconym, gdy danej osoby nie
    > będzie akurat w domu to nie będzie mogła przecież odebrać tego listu na
    > poczcie, bo będzie posiadała stary-nieważny dowód! :)

    jak się w Polsce "mieszka", to trzeba dbać o własną skrzynkę pocztową
    nawet wtedy jak się z tej Polski wyjeżdża. Tłumaczenie, że mnie wtedy
    nie było nikogo nie wzruszy.

    jak się w Polsce nie mieszka to się należy wymeldować i wóczas sąd
    niczego nigdzie nie wyśle bo nie będzie miał dokąd.

  • 5. Data: 2008-12-02 22:44:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    armar pisze:

> [...]
    >
    > List polecony może odebrać inny, spokrewniony domownik.
    > Nawet nie musi się tak samo nazywać. Sprawdzone. :)

    Pod warunkiem, że nie jest to list "specjalny" z sądu, czy też innej
    prokuratury. Wtedy listonosz może zostawić list każdemu dorosłemu
    domownikowi, natomiast po awizacji list może odebrać wyłącznie adresat.

    > Mając awizo można każdy polecony na poczcie odebrać
    > posługując się "dokumentem potwierdzającym tożsamość".
    > Nie mogą na poczcie odmówić wydania przesyłki osobie
    > posiadającej paszport.

    Odebrać za kogoś można przez osobę zameldowaną pod adresem, na który
    list dotarł, zatem paszport nie uprawnia do tego, bo nie ma adresu. Na
    paszport może odebrać list sam zainteresowany, bo wtedy sprawdza się
    tylko imię i nazwisko.

    Szczerze wątpię...

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-12-03 07:58:49
    Od: "Marcin Korzuchowski" <q...@w...pl>

    Przed ukonczeniem 18 roku zycia wyjechalem z kraju na 2 lata. Za nie
    wyrobienie dowodu w jkaims tam czasie dostalem "mandat" bo chyba tak to
    nazwali w wysokosci 200 PLN a oprocz tego jeszcze wojsko sie do mne
    przyczepilo ze nie zglaszalem sie na komisje. Za granica bylem na studiach a
    tu zandarmi mnie scigali... BYlo duzo prostowania bo sprawa trafila do
    prokuratury bo tlumaczylem dokumenty u bieglego tlumacza potem tutaj je
    trzeba bylo w ministerstwie edukacji zatwierdzac. Reasumujac dostalem mandat
    200 pln i 500 grzywny za "unikanie woja" nic takiego nie mialoby miejsca
    gdybym zglosil w wku wyjazd za granice. Ot tak

  • 7. Data: 2008-12-03 08:00:47
    Od: "Marcin Korzuchowski" <q...@w...pl>

    List poolecony moze odebrac tylko i wylacznie osoba do ktorej jest wyslany w
    przeciwnym wypadku znosi to znamiona PRZESTEPSTWA !!!!
    ODbierajac musisz sie podpisac. Podpiszesz sie jako kto ? Syn ? Ojciec ?
    Zona ? NIE MOZNA TAKICH RZECZY ROBIC.

  • 8. Data: 2008-12-03 09:00:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Marcin Korzuchowski pisze:
    > List poolecony moze odebrac tylko i wylacznie osoba do ktorej jest wyslany w
    > przeciwnym wypadku znosi to znamiona PRZESTEPSTWA !!!!

    Ale masz jakieś wsparcie?
    Nie ma przestępstwa bez przepisu więc pewnie ten przepis masz gdzieś pod
    ręką? To wrzuć żeby sie ludzie nie czepiali że bredzisz.

    > ODbierajac musisz sie podpisac. Podpiszesz sie jako kto ? Syn ? Ojciec ?
    > Zona ? NIE MOZNA TAKICH RZECZY ROBIC.

    A ja robię, mój mąż też. Odbieramy za siebie polecona, pani w okienku na
    poczcie dopisuje "mąż", "żona".
    Tylko z sadowymi tak nie ma łatwo, ale reszta - jak najbardziej.
    Leć do prokuratury!!!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2008-12-03 09:01:37
    Od: Teresa <1...@p...onet.pl>

    Dnia 02-12-2008 o 22:27:36 Robert Tomasik <r...@g...pl>
    napisał(a):

    > Co do zasady może za to chyba do 5.000 zł grzywna grozić.

    U teściowej na południu Polski w budynku był nalot Straży Granicznej +
    Policja + Służba celna w kominiarkach o 6:30 rano, budzili wszystkich i
    legitymowali.
    sąsiada z góry wylegitymowali ze starego dowodu, ale potem przyszedł na
    spokojnie dzielnicowy z bloczkiem mandatowym i powiedział, ze 50 zł...
    w końcu dogadali sie, że jutro sąsiad pójdzie złoży wniosek o dowód i
    przyniesie na komende potwierdzenie złożenia...

    --
    Teresa

  • 10. Data: 2008-12-03 09:27:55
    Od: Dominika Widawska <d...@b...man.szczecin.pl>

    Marcin Korzuchowski pisze:
    > List poolecony moze odebrac tylko i wylacznie osoba do ktorej jest wyslany w
    > przeciwnym wypadku znosi to znamiona PRZESTEPSTWA !!!!

    USTAWA
    z dnia 12 czerwca 2003 r.
    Prawo pocztowe
    (Dz. U. Nr 130, poz. 1188)

    Art. 26.
    [...]
    2. Przesyłka, jeżeli nie jest nadana na poste restante, może być także
    wydana ze skutkiem doręczenia:
    [...]
    3) osobie pełnoletniej zamieszkałej razem z adresatem, jeżeli adresat nie
    złożył w placówce operatora zastrzeżenia w zakresie doręczenia przesyłki
    rejestrowanej lub przekazu pocztowego:
    a) pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w
    umowie o świadczenie usługi pocztowej,
    b) w placówce operatora;

    :-)

    D.