  • 1. Data: 2008-12-02 21:34:53
    Temat: Notariusz wymaga zaswiadczenia z WM - czy slusznie?
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Czolem

    Planuje zbyc miejsce postojowe w hali garazowej (w formie udzialu w
    nieruchomosci ze wskazaniem na miejsce). Notariusz zazyczyl sobie odpisu
    z KW oraz oswiadczenia Wspolnoty Mieszkaniowej, ze nie ma ona nic
    przeciwko. Czy ma prawo tego wymagac? Jak Wspolnota podejmie temat, to
    moga kazac mi czekac do najblizszego zebrania i przeprowadza glosowanie,
    albo co gorsza kaza latac po mieszkaniach i zbierac jakies podpisy.

    Nabywca tez jest czlonkiem tej samej WM, ale to chyba nieistotne.

    Czy faktycznie moje prawo do dysponowania tym udzialem jest ograniczone
    widzimisie Wspolnoty?

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2008-12-04 10:22:43
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Aktualny odpis z KW oczywiście potrzebujesz, ale moim zdaniem zgoda WM może nie być
    jest konieczna (zgoda WM byłaby konieczna przy
    podziale lokalu na dwa lub więcej lub przy łączeniu lokali w jeden), lecz ważna jest
    tak dokładniej forma Twojej własności tego
    miejsca, bo są trzy mozliwe.

    Możesz iść do innego notariuszza.

    BTW był kilka lat temu wyrok SN w sprawie o zbywanie pomieszczeń przynaleznych innym
    właścicielom lokali w tej samej wspólnocie
    (niektórzy notariusze w ogóle nie chcieli tego robić, a nawet po wyroku go nie
    znali).

    Jak znajdziesz ten wyrok, daj znać, sam go szukam.

    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-12-04 16:15:55
    Od: kuba <j...@g...com>

    666 pisze:
> [...]
    innym właścicielom lokali w tej samej wspólnocie
    > (niektórzy notariusze w ogóle nie chcieli tego robić, a nawet po wyroku go nie

    Ale to nie jest na zasadzie pomieszczenia przynależnego, tylko wchodzi w
    grę współwłasność odrębnej nieruchomości + podział quoad usum, żeby mógł
    korzystać z tego konkretnego miejsca postojowego. Ja nie rozumiem
    specjalnie, po co tu zgoda wspólnoty, mając na względzie treść art. 198
    i 221 k.c.

    pozdrawiam
    kuba

  • 4. Data: 2008-12-04 19:20:21
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Niekoniecznie, np. mogli wymyśleć, że kondygnacja garażu podziemny to część wspólna
    nieruchomości i przysługuje mu doczesne
    użytkowanie jednego oznaczonego numerem miejsca, na co na dodatek każdy z właścicieli
    każdego lokalu wyraził dawno zgodę w swoim
    akcie notarialnym?
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-12-04 21:29:54
    Od: kuba <j...@g...com>

    666 pisze:
> [...]
    > użytkowanie jednego oznaczonego numerem miejsca, na co na dodatek każdy z
    właścicieli każdego lokalu wyraził dawno zgodę w swoim

    Powiem tak - miejsce postojowe w hali garażowej jako pomieszczenie
    przynależne mi się nie widzi (bo to nie jest żadne pomieszczenie :) ),
    natomiast jeśli ta hala jest jedną z kondygnacji, to faktycznie będzie
    częścią składową nieruchomości wspólnej, udział w niej będzie prawem
    związanym z własnością lokalu, a prawo do korzystania z konkretnego
    miejsca nie może wynikać z czego innego, jak z umownego podziału quad usum.

    A jeśli chodzi o zbycie tego, to kardynalne znaczenie ma czy to jest
    hala garażowa w ramach osobnej nieruchomości czy tej częścią tej
    nieruchomości budynkowej, w której są wyodrębnione lokale. Jeśli
    odrębnej - to nie widzę problemu; po prostu zbywa się udział, który jest
    niezależny od własności lokalu. Jeśli w tej samej - to sprawa jest dużo
    bardziej skomplikowana, bo przecież nie ma możliwości przeniesienia
    prawa do miejsca postojowego, przez rozporządzenie udziałem czy
    fragmentem udziału w nieruchomości wspólnej, bo - jak wiadomo - nie jest
    tak, że jakiś fragment udziału odpowiada akurat miejscu postojowemu, a
    ponadto wielkość tego udziału jest ściśle oznaczona i zależna od
    powierzchni lokalu.

    Moim zdaniem potrzeba takiej modyfikacji w umownym sposobie korzystania
    w nieruchomości, że należy jednemu współwłaścicielowi nieruchomości
    wspólnej odebrać prawo do korzystania z tego konkretnego miejsca
    postojowego, a drugiemu w ramach jedno udziału przyznać to prawo. Z tym,
    że nie wystarczy porozumienie między zainteresowanymi, bo jak wiadomo
    podział quoad usum jest umową między wszystkimi współwłaścicielami.

    W takim wypadku, gdyby traktować dzielenie nieruchomości quoad usum jako
    czynność przekraczającą zwykły zarząd potrzebna będzie faktycznie zgoda
    większości właścicieli lokali.

    Nie wiem dlaczego swojego poprzedniego posta oparłem na założeniu, że
    mamy do czynienia z osobną nieruchomością. Tendencja do upraszczania :)

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2008-12-04 22:15:33
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    kuba wrote:
> [...]
    >
    > W takim wypadku, gdyby traktować dzielenie nieruchomości quoad usum jako
    > czynność przekraczającą zwykły zarząd potrzebna będzie faktycznie zgoda

    Cytat z aktu notarialnego (kupowalem od developera):

    Spolka sprzedaje udzial wynoszacy 3279/96655 czesci we wlasnosci
    nieruchomosci lokalowej opisanej w par.1 z ktorym zwiazane bedzie prawo
    do wylacznego korzystania i uzytkowania z miejsca do garazowania
    oznaczonego numerem 8 o powierzchni 13,55m2 oraz czesci komunikacyjnej a
    kupujacy

    - oswiadcza, ze przedmiot umowy kupuje oraz ze akceptuje umowy zawarte
    przez spolke z operatorem TVK oraz dostawca energii opisane w par. 1
    (spolka umozliwiac bedzie rozbudowe, dostep usuwanie awarii itd).

    - zobowiazuje sie do niezamykania scianami i bramami miejsc do
    garazowania oraz do nie parkowania samochodow na przestrzeni miedzy
    budynkami stanowiacej rownoczesnie strop garazu jednoprzestrzennego.

    W par.1 mowa jest o "wlasnosci garazu - lokalu niemieszkalnego,
    skladajacego sie z 29 miejsc miejsc do garazowania o lacznej powierzchni
    uzytkowej 966,55m2".

    To tak gwoli uscislenia co chce sprzedac :)

    Wieslaw

  • 7. Data: 2008-12-04 22:48:56
    Od: kuba <j...@g...com>

    Wwieslaw pisze:

> [...]
    >

    > W par.1 mowa jest o "wlasnosci garazu - lokalu niemieszkalnego,
    > skladajacego sie z 29 miejsc miejsc do garazowania o lacznej powierzchni

    Dobrze, że napisałeś, bo inaczej to można sobie gdybać :)

    Więc mamy odrębną nieruchomość (taka sama sytuacja jak gdyby to był
    osobny budynek z garażami, o czym pisałem wyżej), a nie żadne
    pomieszczenia przynależne czy inne części składowe.

    No to w takim wypadku bym sprzedawał ten udział i nie widzę tutaj
    konieczności uzyskiwania czyjejkolwiek zgody; podstawę prawną
    powoływałem w pierwszym poscie. Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki
    zbywcy związane z korzystaniem z tej nieruchomości na podstawie 221 k.c.

    pozdrawiam
    kuba

  • 8. Data: 2008-12-04 23:06:44
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    kuba wrote:
    > Dobrze, że napisałeś, bo inaczej to można sobie gdybać :)
    Gdybanie tez dobre, moze potomni z inna forma wlasnosci skorzystaja...

> [...]
    > powoływałem w pierwszym poscie. Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki
    > zbywcy związane z korzystaniem z tej nieruchomości na podstawie 221 k.c.

    Po zajrzeniu do KC sklonny jestem z Toba sie zgodzic (na chlopski
    rozum), zobaczymy co na to notariusz (a tego zapewnia kupujacy niestety).

    Wieslaw

  • 9. Data: 2008-12-05 09:22:28
    Od: kuba <j...@g...com>

    Wwieslaw pisze:

    > Po zajrzeniu do KC sklonny jestem z Toba sie zgodzic (na chlopski
    > rozum), zobaczymy co na to notariusz (a tego zapewnia kupujacy niestety).

    Haczyk prawdopodobnie jest w art. 22 ust. 3 pkt 5a w związku z ust. 2
    tego artykułu. Natomiast, moim zdaniem, nie powinien on być w tym
    przypadku zastosowany, dlatego że zmiana wysokości udziałów dotyczy
    tylko ciebie i twojego kontrahenta, a każdego inne właściciela lokalu
    już nie. Daje się to bezproblemowo przeprowadzić - po prostu Twój udział
    odpowiednio się zmniejszy, a jego odpowiednio zwiększy (powierzchnia
    twojego lokalu - powierzchnia garażu / powierzchnie wszystkich lokali; u
    niego to samo, tylko +). Wysokości wszystkich innych udziałów pozostają
    bez zmian.

    pozdrawiam i powodzenia
    kuba

  • 10. Data: 2008-12-05 11:05:46
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Bardzo popularny w swoim czasie - szczególnie do końca lat 90-tych - przypadek.

    Swoją drogą SN orzekł, że pomieszczenie wcale nie musi mieć ścian w odróżnieniu od
    lokalu (albo na odwrót, nie pamiętam, ciekawe są
    czasem orzeczenia sędziów humanistów ;))
    JaC

    -----