  • 1. Data: 2004-03-13 14:02:54
    Temat: prośba o pomoc (zwrot zaliczki)
    Od: "Bogus" <s...@p...onet.pl>

    W czerwcu 2001 roku zawarlem umowe w formie ustnej z przedsiebiorca (spolka
    akcyjna) na wykonanie projektu konstrukcji duzego budynku. Otrzymalem na
    poczet wykonanego zlecenia/dziela zaliczke. Projekt wykonalem i przekazalem
    zleceniodawcy a ten nie przyjal faktury, zerwal ze mna kontakt i nie
    wyplacil reszty wynagrodzenia. Teraz po prawie 3 latach otrzymalem pismo od
    jego radcy prawnego z wezwaniem do zwrotu zaliczki wraz z odsetkami
    ustawowymi w terminie 7 dni pod rygorem wszczecia postepowania sadowego a
    nastepnie egzekucji bez kolejnego wezwania do zaplaty.
    Od 2001 roku nie kontaktowal sie ze mna ja tez nie mialem sily o walke o
    swoje pozostale wynagrodzenie na drodze sadowej.
    Czy jego roszczenia maja jakakolwiek podstwe prawna?
    Czy moge sie czuc zagrozony? Co mam w takiej sytuacji zrobic?
    Przedmiot zlecenia (projekt konstrukcji budynku) zostal wykonany zgodnie z
    obowiazujacymi przepisami, byl konsultowany z autorem projektu architektury.
    Mam mnostwo swiadkow, na to ze wykonywalem i wykonalem projekt, nie mam
    niestety nic na pismie.
    Z gory dziekuje za wszelka pomoc.

  • 2. Data: 2004-03-13 17:54:02
    Temat: Re: prośba o pomoc (zwrot zaliczki)
    Od: " mecenas" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Bogus" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    architektury.
    > Mam mnostwo swiadkow, na to ze wykonywalem i wykonalem projekt, nie mam

    Jak nic nie ma na pismie to co sie martwisz na zapas.
    Poczekaj na ich ruch.
    Prawdopodobnie bedzie to nakaz zapłaty ale do Ciebie należy wówczas
    zgłoszenie zarzutów czyli odpowiedzi na ten nakaz.
    W czasie rozprawy musisz przedstawić sowja rację.

    Pozdrawiam

    michał

  • 3. Data: 2004-03-14 12:51:14
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    Bogus <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W czerwcu 2001 roku zawarlem umowe w formie ustnej z przedsiebiorca (spolka
    > akcyjna) na wykonanie projektu konstrukcji duzego budynku. Otrzymalem na
    > poczet wykonanego zlecenia/dziela zaliczke.

    Czy też bez żadnego pisma?

> [...]

    architektury.
    > Mam mnostwo swiadkow, na to ze wykonywalem i wykonalem projekt, nie mam

    Czy ta ustna umowa mała charakter umowy o dzieło??

    Art. 646 kc.
    Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch
    od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane - od dnia, w
    którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.

    Jeśli zaliczka była pokwitowana, to sąd może wydać nakaz zapłaty, bo jest
    wystarczający dokument. Wówczas należy w sprzeciwie podnieść zarzut
    przedawnienia.

    Ewentualnie zarzut przedawnienia 3 letni, który wynika z tego, że powód jest
    przedsiebiorcą a roszczenie zwiazane jest z prowadzeniem działalnosci
    gospodarczej? Ten termin zależy od tego, czym przedsiębiorca się zajmuje.

    B.

  • 4. Data: 2004-03-14 19:09:50
    Od: "Bogus" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Beata " <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Czy też bez żadnego pisma?

    jest podpisane pokwitowanie otrzymania zaliczki

    > architektury.
    > >

    > Czy ta ustna umowa mała charakter umowy o dzieło??

    Nie mam pojecia jak ja zakwalifikowac. Wg tego co czytam w KC najbardziej
    odpowiada zlecenie (art. 734-751)

> [...]
    > przedsiebiorcą a roszczenie zwiazane jest z prowadzeniem działalnosci
    > gospodarczej? Ten termin zależy od tego, czym przedsiębiorca się zajmuje.

    Ja dzialam w imieniu spolki cywilnej a zleceniodawca jest spolka akcyjna.
    Czy w takim przypadku jest mozliwe i uzasadnione zastosowanie art 734-751 ?
    Tam jest mowa o przedawnieniu wszelkich zobowiazan po uplywie 2 lat.

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 5. Data: 2004-03-15 09:04:08
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    Bogus <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie mam pojecia jak ja zakwalifikowac. Wg tego co czytam w KC najbardziej
    > odpowiada zlecenie (art. 734-751)

    Bez przeczytania umowy trudno mnie samej ocenić. Skoro zapoznałeś sie
    zarówno z przepisami o dziele, jak i o zleceniu i uważasz, ze chodzi o
    zlecenie, to przyjmijmy, że tak właśnie jest.

> [...]
    > Czy w takim przypadku jest mozliwe i uzasadnione zastosowanie art 734-751 ?
    > Tam jest mowa o przedawnieniu wszelkich zobowiazan po uplywie 2 lat.

    Chodzi nie tyle o formę prawną przedsiebiorcy, ale o przedmiot działalnosci.
    I czy zawieranie umów tego rodzaju (konstrukcja budowlana), należy do
    zawieranych w zwiazku z tą działalnoscią, bo tym sie trudnicie? Jesli tak,
    to może znaleźć zastosowanie termin dwuletni z art. 751 pkt 1 kc.
    B.