  • 1. Data: 2004-03-13 13:35:28
    Temat: Fałszerstwo podpisu
    Od: "Janush" <j...@w...pl>

    Witam
    Interesuje mnie kara jaką morze wymierzyć polski wymiar sprwiedliwości za
    fałszerswo podpisu, badz tez innych dokumentow.

    --
    Serdecznie pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2004-03-13 15:41:16
    Temat: Re: Fałszerstwo podpisu
    Od: "Janush" <ja_nosik(NoSpam)@wp.pl>

    oczywiscie mialo byc może a nie morze :D

    --
    Serdecznie pozdrawiam
    Janusz

  • 3. Data: 2004-03-13 15:55:16
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Janush" <ja_nosik(NoSpam)@wp.pl> napisał
    w wiadomości news:c2va70$g3i$1@nemesis.news.tpi.pl

    > oczywiscie mialo byc może a nie morze :D

    Dobrze, że sprostowałeś bo już myślałem iż
    i tam wsadziłeś to IRC'owe "sh" - *moshe* LOL

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Jeżeli nie wiesz co czynisz, rób to w sposób elegancki."

  • 4. Data: 2004-03-13 19:10:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Janush" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    Ewentualna kara silnie zależy od tego, na czym ów podpis sfałszowano.

  • 5. Data: 2004-03-13 23:10:02
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "Janush" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ewentualna kara silnie zależy od tego, na czym ów podpis sfałszowano.

    To ja się dołączę, jeśli można, bo mam podobną sytuację: sfałszowano umowę
    kupna-sprzedaży samochodu o wartości ok. 20 tys. zł.

    I co w praktyce - po doniesieniu prokuraturze - się dzieje?

  • 6. Data: 2004-03-13 23:43:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:23b7.00000bd1.405394c9@newsgate.onet.pl...

    > To ja się dołączę, jeśli można, bo mam podobną sytuację: sfałszowano
    umowę
    > kupna-sprzedaży samochodu o wartości ok. 20 tys. zł.
    >
    > I co w praktyce - po doniesieniu prokuraturze - się dzieje?

    W praktyce tok postępowania nie zależy od przyczyn czy miejsca
    fałszerstwa. Po uzyskaniu zawiadomienia w tej sprawie trzeba koniecznie
    zabezpieczyć oryginał umowy, bo żaden biegły na kserokopii opinii nie
    wyda. Potem pobiera się wzory podpisów od osoby, której podpis
    sfałszowano. Pobiera się również wzory pisma od potencjalnego sprawcy.
    Biegły grafolog wydaje opinię i jeśli jest podwójnie pozytywna (czyli
    podpis sfałszowany, a fałszerzem jest podejrzany) sprawa idzie do sądu.

    I tu właśnie zaczynają się rozbieżności. jeśli mąż za zgodą żony
    sfałszował jej podpis na jakimś mało ważnym dokumencie, to pewnie się
    skończy grzywną. Jeśli to ważny dokument, a właściciel podpisu nie wyrażał
    zgody, to w krańcowym wypadku można dostać nawet karę pozbawienia wolności
    bez zawiasów. W większości znanych mi wypadków fałszowanie podpisów, o ile
    nie wiązało się z jakimiś innym skutkami kończy się grzywną kilkuset
    złotych i ewentualnie karą pozbawienia wolności w zawiasach, jeśli były
    straty materialne. W takim wypadku sąd nakazuje wyrównać straty.

  • 7. Data: 2004-03-14 11:57:11
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > Biegły grafolog wydaje opinię

    A właśnie. Kto jest tym biegłym, jakiś psycholog ? Gdzie mogę znaleźdź
    biegłych od grafologii. Pewnie CLK ich ma, ale ktoś jeszcze ?

  • 8. Data: 2004-03-14 14:06:43
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl>

    > A właśnie. Kto jest tym biegłym, jakiś psycholog ? Gdzie mogę znaleźdź
    > biegłych od grafologii. Pewnie CLK ich ma, ale ktoś jeszcze ?

    Czasem katedry/zaklady na uniwersyteckich wydzialach prawa zajmuja
    sie kryminalistyka. wlasnie w sklad tej nauki wchodzi rowniez badanie
    pisma. robi sie to m.in na Uniwersytecie Wroclawskim.

    Konrad

  • 9. Data: 2004-03-14 19:42:22
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Janush" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Interesuje mnie kara jaką morze wymierzyć polski wymiar sprwiedliwości za
    > fałszerswo podpisu, badz tez innych dokumentow.

    art 270 kk - grzywna, ograniczenie wolności
    lub pozbawienie wolności od 3 mies. do 5 lat

  • 10. Data: 2004-03-14 19:46:34
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

> [...]
    > kupna-sprzedaży samochodu o wartości ok. 20 tys. zł.
    >
    > I co w praktyce - po doniesieniu prokuraturze - się dzieje?

    Ta wartość ma tu niewielkie znaczenie.
    Znaczenie ma raczej skutek użycia sfałszowanego
    dokumentu, np. gdy ten samochód był skradziony
    albo właściciel nie wiedział, że go "sprzedaje".

    Organy ścigania po otrzymaniu wiadomości
    o przestepstwie prowadzą dochodzenie
    z art. 270 kk.