  • 1. Data: 2008-10-31 07:54:21
    Temat: prawo spółdzielcze - własnościowe
    Od: "maximus" <l...@a...skasuj_to.pl>

    Proszę o wyjaśnienie wraz z podstawą prawną na nurtujące mnie pytanie.
    Chodzi o blok spółdzielczy w którym cześć ludzi ma mieszkania wykupine na
    własność (własnościowe).

    Bedąc właścicielem własnościowego mieszkania czy mam prawa do własnoścli lub
    zagospodarowania proporcjonalnie także do częsci dachu tego obiektu czy nie
    ?
    Pytam ponieważ spółdzielnia chce narzucić uchwałą dodatkową opłatę za
    użytkowanie dachu.

  • 2. Data: 2008-10-31 08:24:00
    Temat: Re: prawo spółdzielcze - własnościowe
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    maximus pisze:
    > Proszę o wyjaśnienie wraz z podstawą prawną na nurtujące mnie pytanie.
    > Chodzi o blok spółdzielczy w którym cześć ludzi ma mieszkania wykupine na
    > własność (własnościowe).
    Sprecyzuj czy chodzi o mieszkania spółdzielcze-własnościowe czy
    hipoteczne. Ewentualnie hybryda spółdzielcze-własnościowe z założoną
    Księgą Wieczystą. Czym to się dokładnie różni poszukaj sobie w google. W
    skrócie wygląda to tak:
    1. spółdzielcze własnościowe - kwit ze spółdzielni że masz wykupione
    mieszkanie i tyle
    2. spółdzielcze własnościowe z KW - księga wieczysta w której
    właścicielem gruntu na którym stoi blok x jest spółdzielnia (dział 1),
    natomiast Ty masz wpisaną własność lokalu y/x znajdującego się w tym
    bloku (dział 4)
    3. własność odrębna, "hipoteczne" - księga wieczysta w której jest
    zapisane że Ty masz np.123/10000 udziału w gruncie na którym stoi
    budynek (tzw. udział w części wspólnej) w dziale 1 oraz że jesteś
    właścicielem lokalu (dział 4)

    > Bedąc właścicielem własnościowego mieszkania czy mam prawa do własnoścli lub
    > zagospodarowania proporcjonalnie także do częsci dachu tego obiektu czy nie
    > ?
    W żadnej z w/w opcji nie masz jako jednostka, natomiast w przypadku
    opcji nr 3 (m. hipoteczne) masz prawo współstanowić o części wspólnej
    (czyli m.inn. o dachu). Nie oznacza to jednak że sobie możesz odliczyć
    te 123/10000 z powierzchni dachu i powiedzieć "to jest moje.
    Teoretycznie w wypadku kiedy chociaż jeden z lokatorów ma własność
    odrębną powinno się formalnie założyć wspólnotę składającą się z tegoż
    lokatora (lokatorów) i spółdzielni z prawami głosu wynikającymi ze
    stosunku własności części wspólnej budynku (najczęściej stosowane). W
    praktyce spółdzielnia olewa ten przepis i sama dalej decyduje o tym co
    się dzieje w budynku. Pamiętaj że zwykle też spółdzielnia jako "masa" ma
    większość głosów w takim układzie, więc może w zasadzie podejmować
    decyzje zgodnie z "widzimisię".

    --
    MZ

  • 3. Data: 2008-10-31 12:40:12
    Od: minstal <m...@p...onet.pl>

    MZ pisze:

> [...]
    > lokatora (lokatorów) i spółdzielni z prawami głosu wynikającymi ze
    > stosunku własności części wspólnej budynku (najczęściej stosowane).

    Tu nie masz racji. To obowiązuje w komunalce. W spółdzielni jest inaczej.

  • 4. Data: 2008-10-31 13:26:16
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    minstal pisze:

    > Tu nie masz racji. To obowiązuje w komunalce. W spółdzielni jest inaczej.

    A mógłbyś rozwinąć ? Rzeczywiście do tej pory miałem do czynienia z
    budynkami z mieszkaniami częściowo gminnymi, częściowo wykupionymi przez
    mieszkańców. Sam właśnie przymierzam się do wyodrębnienia lokalu ze
    spółdzielni, dlatego chętnie poczytam jak "decyzyjność" wygląda w
    przypadku budynku spółdzielczego i mieszkań "hipotecznych".

    Przy okazji, czy ktoś się orientuje jak cenowo wygląda taka operacja:
    przekształcenie mieszkania w hipoteczne ze spółdzielczego-własnościowego
    gdy mieszkanie ma już założoną KW - czyli wyżej opisany przypadek nr 2.

    MZ

  • 5. Data: 2008-10-31 13:40:38
    Od: minstal <m...@p...onet.pl>

    MZ pisze:

> [...]
    > spółdzielni, dlatego chętnie poczytam jak "decyzyjność" wygląda w
    > przypadku budynku spółdzielczego i mieszkań "hipotecznych".

    Art. 24 (z jedynką)

    1. Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w
    obrębie
    danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości
    wspólnej, może
    podjąć uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu
    nieruchomością wspólną
    będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o
    własności lokali. Do
    podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy art. 30 ust. 1a, art.
    31 i 32 ustawy o
    własności lokali.

    > Przy okazji, czy ktoś się orientuje jak cenowo wygląda taka operacja:
    > przekształcenie mieszkania w hipoteczne ze spółdzielczego-własnościowego
    > gdy mieszkanie ma już założoną KW - czyli wyżej opisany przypadek nr 2.

    Przekształcenie kosztuje ok. 800 zł. Jak masz KW to płacisz 60zł mniej.

  • 6. Data: 2008-10-31 13:44:51
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "minstal" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tu nie masz racji. To obowiązuje w komunalce. W spółdzielni jest inaczej.

    Dlaczego?. Jest podobnie, tylko trudniej. Jak już założą wspolnotę to
    podpadną pod ustawę o własności lokali. Problem może być, czy SM wyrazi
    zgodę na założenie wspólnoty?
    --
    Maluch

  • 7. Data: 2008-10-31 17:07:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Oct 2008, Maluch wrote:

    > Dlaczego?. Jest podobnie, tylko trudniej. Jak już założą wspolnotę

    wKF: wspólnoty się nie zakłada.
    Ona albo jest albo nie jest - z mocy prawa.

    > podpadną pod ustawę o własności lokali. Problem może być, czy SM wyrazi zgodę
    > na założenie wspólnoty?

    Kiedy fakt istnienia wspolnoty od nikogo nie zależy!
    Co najwyżej posiadający *prawa* i *obowiązki* uczestnicy wspólnoty
    tychże praw i obowiązków nie wykonują!

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-10-31 17:33:30
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > wKF: wspólnoty się nie zakłada.
    > Ona albo jest albo nie jest - z mocy prawa.

    > Kiedy fakt istnienia wspolnoty od nikogo nie zależy!

    Narazie jest to spółdzielnia. Należy utworzyć uchwałą wspólnotę, która
    będzie działała w myśl ustawy o własności lokali.
    --
    Maluch

  • 9. Data: 2008-10-31 22:24:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Narazie jest to spółdzielnia.

    No, fakt zaistnienia wspólnoty nie powoduje rozwiązania sp-ni! ;)

    > Należy utworzyć uchwałą wspólnotę

    Poproszę o przepis (*PRZEPIS*) uchylający art.6 ustawy o własności
    lokali.
    Przyznam że Ci nie wierzę, że taki przepis istnieje ;)

    > która będzie działała w myśl ustawy o własności lokali.

    Protestuję stanowczo!
    Jeszcze raz.
    Fakt nie powzięcia uchwały co najwyżej skutkuje tym, że wspólnota
    *nie wykonuje praw i obowiązków*.
    Ale ona ISTNIEJE - niezależnie od czyjejkolwiek woli.
    W momencie wydzielenia pierwszego lokalu który ma innego właściciela
    niż właściciel pozostałych lokali mamy wspólnotę i basta.
    Nikt nie musi nic *więcej* robić :)

    To co sugerujesz odpowiada mniej więcej przypadkowi, jakby
    mówić że nie istnieje współwłasność, mimo że jest dom który
    ma dwu współwłaścicieli.

    Przepis jest 'jasny jak słońce o północy i prosty jak drut kolczasty':
    "Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową"

    Tworzy i koniec.
    Chce, nie chce, zwołał zebranie czy nie zwołał...

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-11-01 04:52:59
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > Przepis jest 'jasny jak słońce o północy i prosty jak drut kolczasty':
    > "Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    > nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową"

    Rozróżnij dwie sprawy. Wspólnota taka działa m.in na podstawie ustawy o
    spółdz. mieszk.
    Dopiero po wyodrębnieniu wszystkich lokali art 26 pkt.1 ustawy o spółdz.
    /pytający pisze, że u nich jest wykupiona tylko część lokali a nie
    większość, czy wszystkie/ z mocy prawa taka wspólnota zaczyna działać tylko
    i wyłącznie na podstawie ustawy o własności lokali.

    Jak będą chcieli założyć wspólnotę mieszkaniową /art. 24 pkt1 ustawy o
    spółdz/ mając mniejsze udziały, to muszą mieć bogosławieństwo spółdz., która
    jest właściecielem pozostałych niewyodrębnionych lokali. A ja już widzę tą
    zgodę ;)
    Zresztą cały pic polega chyba na tym, że jak utworzy się wspólnotę, to żeby
    była możliwość zmiany zarządcy i bez wyodrębnienia wszystkich lokali raczej
    jest to w praktyce mało prawdopodobne. I tak będzie czapa administracji
    spółdz. i jej fachowość wisiała nad wspólnotą.
    --
    Maluch