    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo spółdzielcze - własnościowe
    Date: Fri, 31 Oct 2008 09:24:00 +0100

    maximus pisze:
    > Proszę o wyjaśnienie wraz z podstawą prawną na nurtujące mnie pytanie.
    > Chodzi o blok spółdzielczy w którym cześć ludzi ma mieszkania wykupine na
    > własność (własnościowe).
    Sprecyzuj czy chodzi o mieszkania spółdzielcze-własnościowe czy
    hipoteczne. Ewentualnie hybryda spółdzielcze-własnościowe z założoną
    Księgą Wieczystą. Czym to się dokładnie różni poszukaj sobie w google. W
    skrócie wygląda to tak:
    1. spółdzielcze własnościowe - kwit ze spółdzielni że masz wykupione
    mieszkanie i tyle
    2. spółdzielcze własnościowe z KW - księga wieczysta w której
    właścicielem gruntu na którym stoi blok x jest spółdzielnia (dział 1),
    natomiast Ty masz wpisaną własność lokalu y/x znajdującego się w tym
    bloku (dział 4)
    3. własność odrębna, "hipoteczne" - księga wieczysta w której jest
    zapisane że Ty masz np.123/10000 udziału w gruncie na którym stoi
    budynek (tzw. udział w części wspólnej) w dziale 1 oraz że jesteś
    właścicielem lokalu (dział 4)

    > Bedąc właścicielem własnościowego mieszkania czy mam prawa do własnoścli lub
    > zagospodarowania proporcjonalnie także do częsci dachu tego obiektu czy nie
    > ?
    W żadnej z w/w opcji nie masz jako jednostka, natomiast w przypadku
    opcji nr 3 (m. hipoteczne) masz prawo współstanowić o części wspólnej
    (czyli m.inn. o dachu). Nie oznacza to jednak że sobie możesz odliczyć
    te 123/10000 z powierzchni dachu i powiedzieć "to jest moje.
    Teoretycznie w wypadku kiedy chociaż jeden z lokatorów ma własność
    odrębną powinno się formalnie założyć wspólnotę składającą się z tegoż
    lokatora (lokatorów) i spółdzielni z prawami głosu wynikającymi ze
    stosunku własności części wspólnej budynku (najczęściej stosowane). W
    praktyce spółdzielnia olewa ten przepis i sama dalej decyduje o tym co
    się dzieje w budynku. Pamiętaj że zwykle też spółdzielnia jako "masa" ma
    większość głosów w takim układzie, więc może w zasadzie podejmować
    decyzje zgodnie z "widzimisię".

    --
    MZ