  • 1. Data: 2008-10-30 19:56:06
    Temat: Fałszowanie dowodów w procesie cywilnym.
    Od: Andrzej <a...@v...pl>

    Witajcie!
    Jeżeli w trakcie sprawy cywilnej zostanie wykryte fałszerstwo dowodów (w
    tym wypadku zdjęć) - tzn. konkretnie przerabianie fotografii cyfrowych
    dołączonych do akt sprawy na płycie CD to:
    - czy sąd z urzędu powinien na to zareagować?
    - co powinna zrobić strona, na której niekorzyść świadczą te dowody?
    - czy można w takim wypadku złożyć niezależnie od toczącej się sprawy
    cywilnej doniesienie do prokuratury o popełnieniu przestępstwa? (czy
    wstrzymać się do zakończenia sprawy cywuilnej)
    - czy w ogóle na tym etapie jest to przestępstwo?
    - jeżeli tak, pod jaki artykuł to podlega?
    - prawa dotyczy osób bliskich, więc czy będzie to ścigane z urzędu?

    Pozdrawienia.

  • 2. Data: 2008-10-30 20:15:04
    Temat: Re: Fałszowanie dowodów w procesie cywilnym.
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Andrzej wrote:
> [...]
    > - jeżeli tak, pod jaki artykuł to podlega?
    > - prawa dotyczy osób bliskich, więc czy będzie to ścigane z urzędu?

    Dobre pytanie, mam podobne.
    Postepowanie spadkowe. Pani D(eks-konkubina zmarlego) jest matka
    nieletniej corki zmarlego, pani I jest matka wnukow (syn zmarlego,
    ojciec wnukow nie zyje). Glowna czesc spadku to lokal mieszkalny. Pani D
    bardzo chcialaby dostac ten lokal mieszkalny dla swojej corki i splacic
    wnuki (ktora tez chetnie przyjelaby ten lokal dla wnukow i splacila
    corke). Pani D oswiadcza, ze nie posiada zadnej nieruchomosci. W toku
    postepowania pelnomocnik pani I dostarcza odpis KW lokalu mieszkalnego,
    ktorego wlascicielem jest pani D, odpis KW dzialki budowlanej pani D
    oraz dokumentacje fotograficzna budowy domu jednorodzinnego na tej dzialce.

    Sprawa w toku, jestem ciekaw jej wyniku, ale jeszcze bardziej tego, czy
    za wprowadzenie sadu w blad pani D groza jakies konsekwencje.

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 3. Data: 2008-10-30 22:51:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Andrzej pisze:
> [...]
    > dołączonych do akt sprawy na płycie CD to:
    > - czy sąd z urzędu powinien na to zareagować?

    Owszem.

    > - co powinna zrobić strona, na której niekorzyść świadczą te dowody?

    Wnioskować o ich odrzucenie przez sąd oraz zawiadomić o popełnieniu
    przestępstwa z art. 233 i 270 KK (odpowiednio: fałszywe zeznania oraz
    tworzenie fałszywych dokumentów - zdjęcia takie mają charakter
    dokumentów, patrz: Art. 115 par. 14 KK)

    > - czy można w takim wypadku złożyć niezależnie od toczącej się sprawy
    > cywilnej doniesienie do prokuratury o popełnieniu przestępstwa? (czy
    > wstrzymać się do zakończenia sprawy cywuilnej)

    A po co się wstrzymywać?

    > - czy w ogóle na tym etapie jest to przestępstwo?

    Zawsze jest to przestępstwo.

    > - jeżeli tak, pod jaki artykuł to podlega?

    Patrz wyżej.

    > - prawa dotyczy osób bliskich, więc czy będzie to ścigane z urzędu?

    Zdecydowanie. To poważne przestępstwa przeciwko wymiarowi
    sprawiedliwości oraz przeciwko wiarygodności dokumentów.