    From: "Roman Bieda" <r...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie, art.23 - pytanie
    Date: Mon, 21 Jan 2002 10:54:45 +0100

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.LNX.4.44.0201161743220.1464-100000@localho
    st...

    > Otóż właśnie chciałbym nie zgodzić się z przedpiscą :-) Zauważ że w art.
    > 23 użyte zostało słowo "korzystać",
    Nie bardzo rozumiem
    czy uwazasz ze słowo "korzystać" wyklucza zrobienie sobie mp3 z cd lub
    przekopiowanie mp3 i podarowanie ich mamie.
    Z tak tezą nie mogę sie zgodzić.

    którego jednak wykładania systemowa
    > nie pozwala interpretować w sposób naruszający interesy autora (patrz też
    > art. 35), a rozwiązanie jakie proponujesz z pewnością do tego by
    > doprowadziło. Tak czy owak, nie można uznać że oznacza ono swobodę
    > powielania utworów na użytek innych osób, a nawet udostępniania im kopii
    > stworzonych wyłącznie dla siebie (zresztą jak to odróżnić?)
    Oczywiscie znam art. 35 pr. aut.
    Ale ten artykuł ni emoze wyłączyć stosowania przepisów o dozwolonym uzytku
    prywatnym.
    Mozemy sie spierać co takim uzytkiem jest a co nim nie jest.
    Słyszałem kiedyś opinie ( pewnego naukowaca z warszawy), ze nalezy w
    przypadku art. 35 rozpatrywać sprawę "globalnie".
    Chodzio o to,zae np. format mp3 jest powszechny i łatwo kopiowalny a wiec
    dozwolony uzytek nie dotyczy mp3.
    Dla mnie kompletna bzdura. Przepis nie wprowadza ograniczeń co do sposobu
    zwielokrotnienia. ( jak na razuie :)
    Oczywiscie na gruncie art. 35 pr. aut. mozzna mówic ze stworzenei przez
    jedna osobę zbyt wielu kopi i rozdawanie ich narusza dozwolony uzytek.
    Tak lae to nalezy oceniac indywidualnie do kazdego przypadku a nie do spsobu
    zwielokrotnienia.
    Dlatego moim zdaniem nalezy scisle ogranicyć zakes podmiotowy , bardzo wąsko
    interpretować pojęcie osób pozostajacych w zwiazku osobistym.
    Tu nalezało by połozyć szczególny naciska. A zatem przepis nie dotyczy
    "kolegów" a "bliskiej rodziny" i "bliskich przyjacioł".
    czywiscie pojecia bardzo nie ostre. Ale to nie moja winna ze przepis jest
    tak nie ostro sformułowany to tylko sposób wybrnęcia z sytuacji.
    W praktyce taka interpretacja omija sprawę "ilości kopi", po co boawiem
    mamie 100 kopi tej samej piosenki. Ilosc kopi ma znaczenie tylko w przypadku
    szerokiego ujmowanai pojęcia "osób pozostajacych w zwiazku osobistym"
    Pozdrawiam
    Romek Bieda