  • 1. Data: 2002-06-20 20:02:55
    Temat: prawa dziennikarza ?
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Witam wszystkich.

    Mam pytanie odnosnie praw dziennikarzy. Co moga ? Czego nie moga ?
    Jakie warunki musza byc spelnione przed wywiadem. Jak sie bronic,
    na co sie powolywac, czy mozna odmowic wywiadu, jak wyprosic
    dziennikarza np. z biura, by bylo to dzialanie prawne ?
    Ponadto zalezy mi na informacji czy mozna wniesc zazalenie na
    dziennikarza np. jezeli drukuje artykuly w ktorych poprzez klamliwe
    posadznia szkodzi osobie lub narusza dobre imie. Czy jest Urzad
    Nadrzedny, ktory moze skontrolowac prace dziennikarza i odebrac
    prawa do tego zawodu ?
    Za wszelka pomoc, z gory dziekuje.
    Slawek s...@i...pl

  • 2. Data: 2002-06-20 20:17:01
    Temat: Re: prawa dziennikarza ?
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel "Slawek" <s...@i...pl> ihn
    news:aetcd0$q9s$1@news.tpi.pl: takh oblivyn ihn aa'kua pl.soc.prawo

    > Mam pytanie odnosnie praw dziennikarzy. Co moga ? Czego nie moga ?

    Moga wszystko i nie moga nic - bardzo wiele zalezy od tego, jako kto
    udzielasz wywiadu. Czesc urzedow jest zobowiazana do udzielenia
    odpowiedzi prasie - inna rzecz, ze czesto to sobie olewaja.

    > Jakie warunki musza byc spelnione przed wywiadem.

    Jezeli jest to wywiad z Toba, jako osoba prywatna, to zazadaj tekstu
    do autoryzacji.

    > Ponadto zalezy mi na informacji czy mozna wniesc zazalenie na
    > dziennikarza np. jezeli drukuje artykuly w ktorych poprzez klamliwe
    > posadznia szkodzi osobie lub narusza dobre imie.

    Poinformuj redaktora naczelnego o takiej czarnej owcy, napisz
    sprostowanie i zawsze pozostaje Ci sadzenie sie o naruszenie dobr
    osobistych.

    > Czy jest Urzad Nadrzedny, ktory moze skontrolowac prace dziennikarza
    > i odebrac prawa do tego zawodu?

    Wlasciwie nie ma czegos takiego, jak zawod dziennikarz. To znaczy
    dziennikarzem moze byc kazdy i nie musi miec do tego zadnych
    uprawnien, przynajmniej jesli chodzi o dziennikarza "gazetowego". Nie
    ma tez zadnego urzedu, ktory cokolwiek moglby nakazac czy zakazac.
    Osoba, ktora go (czasem) kontroluje, to naczelny gazety i to wszystko.
    Jezeli dziennikarz jest wolnym strzelcem, to najwyzej wiecej go w
    gazecie nie wyrdukuja i to wszystko.

    Mam nadzieje, ze choc odrobine rozjasnilem sytuacje

    PMM

  • 3. Data: 2002-06-20 20:28:18
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Serdecznie dziekuje.

    Straszna kicha z tymi dziennikarzami myslalem, ze
    maja ograniczenia, a tu pelna swoboda dzialania.

    Pozdrawiam
    Slawek

  • 4. Data: 2002-06-20 21:35:20
    Od: Jacek Popławski <j...@n...more.hosts>

    my newsreader told me that Peter 'Mikolaj' Mikolajski wrote:
    > Wlasciwie nie ma czegos takiego, jak zawod dziennikarz.

    Ale są studia dziennikarskie.

    > To znaczy dziennikarzem moze byc kazdy i nie musi miec do tego zadnych
    > uprawnien, przynajmniej jesli chodzi o dziennikarza "gazetowego".

    Co więc dokładnie trzeba zrobić, by być uznanym za dziennikarza?

  • 5. Data: 2002-06-20 21:52:20
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Slawek" <s...@i...pl> wrote in message
    > Serdecznie dziekuje.
    >
    > Straszna kicha z tymi dziennikarzami myslalem, ze
    > maja ograniczenia, a tu pelna swoboda dzialania.

    No coz, mamy wolna prase, takie czasy nastaly. Demokracja.Sprobuj sie
    przyzwyczaic.+
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 6. Data: 2002-06-20 22:10:51
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel Jacek Poplawski <j...@n...more.hosts> ihn
    news:slrnah4ivf.eea.jp@localhost.localdomain: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Ale sa studia dziennikarskie.

    Owszem. Ale zdecydowana wiekszosc osobnikow plci obojga konczacych te
    studia pisac nie potrafi. Swiezutka historyjka sprzed mniej wiecej
    tygodnia:

    Mlody dziennikarz (swiezy absolwent dziennikarstwa, uczony przez slawy
    dziennikarskie i z calkiem niezlym indeksem) przychodzi do
    konserwatora sztuki i pyta o "Panorame Raclawicka". Zdazyl zadac trzy
    pytania, zanim go splawiono. Oto te pytania:

    - Czy ten obraz jest czarno-bialy?
    - Jak sie taki obraz przechowuje?
    - O jakim wydarzeniu historycznym jest ten obraz?

    Historyjke znam bezposrednio od konserwatora...

    > Co wiec dokladnie trzeba zrobic, by byc uznanym za dziennikarza?

    Miec talent, wiedze na jakis temat (i tym tematem sie zajmowac),
    doswiadczenie i skromnosc. Nie zawadzi tez troche kultury. Przede
    wszystkim jednak trzeba byc inteligentnym, czego niestety nie ucza :o(

    PMM

  • 7. Data: 2002-06-20 22:42:02
    Od: Jacek Popławski <j...@n...more.hosts>

    > Miec talent, wiedze na jakis temat (i tym tematem sie zajmowac),
    > doswiadczenie i skromnosc. Nie zawadzi tez troche kultury. Przede
    > wszystkim jednak trzeba byc inteligentnym, czego niestety nie ucza :o(

    Nie o to pytam. Co trzeba zrobić - co wykonać, lub co wykonywać, by być uznanym
    za dziennikarza.

  • 8. Data: 2002-06-20 23:21:31
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel Jacek Poplawski <j...@n...more.hosts> ihn
    news:slrnah4msi.eje.jp@localhost.localdomain: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Nie o to pytam. Co trzeba zrobic - co wykonac, lub co wykonywac, by
    > byc uznanym za dziennikarza.

    Wersja mini: mowic o sobie per "dziennikarz"
    Wersja lite: j.w. + pisac do gazet (np. jako wolny strzelec)
    Wersja hard: j.w. + miec etat w jakiejs gazecie
    Wersja extreme: j.w. + wstapic do jakiegos stowarzyszenia dziennikarzy

    PMM

  • 9. Data: 2002-06-21 08:28:55
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "Slawek" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich.
    >
    > Mam pytanie odnosnie praw dziennikarzy. Co moga ? Czego nie moga ?

    Sugerowalbym zapoznanie sie z ustawa Prawo prasowe.
    na przyklad na http://www.vagla.pl/prasowe.htm
    pozdrawiam

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 10. Data: 2002-06-24 20:14:34
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>