    From: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa dziennikarza ?
    Date: Thu, 20 Jun 2002 20:17:01 +0000 (UTC)

    Ke'dem guerfel "Slawek" <s...@i...pl> ihn
    news:aetcd0$q9s$1@news.tpi.pl: takh oblivyn ihn aa'kua pl.soc.prawo

    > Mam pytanie odnosnie praw dziennikarzy. Co moga ? Czego nie moga ?

    Moga wszystko i nie moga nic - bardzo wiele zalezy od tego, jako kto
    udzielasz wywiadu. Czesc urzedow jest zobowiazana do udzielenia
    odpowiedzi prasie - inna rzecz, ze czesto to sobie olewaja.

    > Jakie warunki musza byc spelnione przed wywiadem.

    Jezeli jest to wywiad z Toba, jako osoba prywatna, to zazadaj tekstu
    do autoryzacji.

    > Ponadto zalezy mi na informacji czy mozna wniesc zazalenie na
    > dziennikarza np. jezeli drukuje artykuly w ktorych poprzez klamliwe
    > posadznia szkodzi osobie lub narusza dobre imie.

    Poinformuj redaktora naczelnego o takiej czarnej owcy, napisz
    sprostowanie i zawsze pozostaje Ci sadzenie sie o naruszenie dobr
    osobistych.

    > Czy jest Urzad Nadrzedny, ktory moze skontrolowac prace dziennikarza
    > i odebrac prawa do tego zawodu?

    Wlasciwie nie ma czegos takiego, jak zawod dziennikarz. To znaczy
    dziennikarzem moze byc kazdy i nie musi miec do tego zadnych
    uprawnien, przynajmniej jesli chodzi o dziennikarza "gazetowego". Nie
    ma tez zadnego urzedu, ktory cokolwiek moglby nakazac czy zakazac.
    Osoba, ktora go (czasem) kontroluje, to naczelny gazety i to wszystko.
    Jezeli dziennikarz jest wolnym strzelcem, to najwyzej wiecej go w
    gazecie nie wyrdukuja i to wszystko.

    Mam nadzieje, ze choc odrobine rozjasnilem sytuacje

    PMM