  • 1. Data: 2003-04-30 16:22:34
    Temat: pomocy !!! odnośnie co mi może zrobić pracodawaca
    Od: "Cinek" <c...@p...onet.pl>

    Cześć

    Pracuję od 3 miesięcy w firmie. Zostałem zatrudniony na podstawie tylko
    ustnej rozmowy. Nie posiadam żadnej umowy o pracę.
    Ostatnio pracodawca oskarżył mnie o zaniedbania ( co jest rzeczą względną)
    obowiązków i zagroził procesem, oraz zaczął na mnie pokrzykiwać co mi
    zrobi.
    Z tego powodu chciałbym się zwolnić, czy wystarczy jedynie ustne
    powiadomienie, czy też muszę napisać jakieś pismo ( i jakiś okres
    wypowiedzenia wtedy by obowiązywał) i jeżeli w takim przypadku czy
    pracodawca może wytoczyć mi jakiś proces cywilny ??? z powodu strat jakie
    poniósł - teoretycznie. Czy pracodawca musi mi przedstawić jakąłś umowę i
    czy ją podpisywać ???. Większość firmy pracuje w ten sposób.

    Naprawdę chciałbym jakąłś konstruktywną radę.
    .

  • 2. Data: 2003-04-30 18:17:25
    Temat: Re: pomocy !!! odnośnie co mi może zrobić pracodawaca
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro Ci na pracy specjalnie nie zależy, a z Twojego postu to wnioskuję, to
    proponuję kontakt z Państwową Inspekcją Pracy, Sądem Pracy albo Kontrolą
    Legalności Zatrudnienia. Pracodawca ma 7 dni na wręczenie Ci umowy. Atak na
    niego z Twojej strony spowoduje, że przynajmniej zostanie zalegalizowane
    Twoje zatrudnienie u niego, no i trochę zwiążesz mu ręce ze zwolnieniem i
    ewentualnym procesem, bo zawsze zyskasz argument, że to przez to, że nie
    chciałeś pracować na czarno.

  • 3. Data: 2003-04-30 18:37:46
    Od: "Roman Gladysz" <r...@p...onet.pl>

    Witam!
    1. Pracodawca popełnił wykroczenie, gdyż umowę o pracę można zawrzeć ustnie,
    ale w ciągu 7 dni od podjęcia pracy pracodawca ma obowiązek jej
    potwierdzenia na piśmie. Można zatem postraszyć (w delikatnej formie)
    zawiadomieniem inspektora pracy. Z resztą można się udać do najbliższej
    Państwowej Inspekcji Pracy i tam pogadać. Mają oni zachować w tajemnicy dane
    pokrzywdzonego pracownika. Służą też fachową poradą.
    2. Trudno będzie wypowiadać coś co nie jest stwierdzone pismem. Generalnie
    nie należy się bać pogróżek pracodawcy, bo gdyby nawet sprawa trafiła jakimś
    cudem do sądu (cywilnego czy pracy - bez znaczenia) to ma pan wygraną
    sprawę, gdyż jeśli zachodzą wszelkie przesłanki stosunku pracy to można
    sądownie ustalić, że tak faktycznie było.
    3. Można taki stosunek pracy wypowiedzieć w każdej formie. Zalecam
    oświadczenie na piśmie, gdyby pracodawca nie chciał przyjąć to można wysłać
    listem poleconym.

  • 4. Data: 2003-05-01 06:46:03
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > wypowiedzenia wtedy by obowiązywał) i jeżeli w takim przypadku czy
    > pracodawca może wytoczyć mi jakiś proces cywilny ??? z powodu strat jakie
    > poniósł - teoretycznie.

    Jezeli rzeczywscie jestes pracownikem - pomimo braku pisemnej umowy, to
    twoja odp. za ewentualna szkode jest bardzo korzystnie uksztaltowana. Jezeli
    to nie byla szkoda w mieniu powierzonym i nie wyrzadziles jej umyslnie to
    odpowiadasz najwyzej do wysokosci 3 pensji.

    Konrad

  • 5. Data: 2003-05-01 22:12:58
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Roman Gladysz" <r...@p...onet.pl> niebacznie popelnil

    > Witam!
    > 1. Pracodawca popełnił wykroczenie, gdyż umowę o pracę można
    > zawrzeć ustnie, ale w ciągu 7 dni od podjęcia pracy pracodawca
    > ma obowiązek jej potwierdzenia na piśmie.
    A tak BTW/Topic -
    czy pracodawca może usprawiedliwiać się tym, że umowa została
    sporządzona ale pracownik nie zgłosił się by ją podpisać w przypadku
    gdy praca odbywała się poza siedzibą pracodawcy (2500-3000km) a
    siedziba pracodawcy oddalona jest od miejsca zamieszkania pracownika
    o 250km?
    Pracodawca nie posiada dowodu nadania żadnej korespondencji na adres
    pracownika.

    --
    pozdro
    poreba