    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 27 Nov 2010 00:10:05 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: podsumowując...

    On Fri, 26 Nov 2010, sundayman wrote:

    > Nie podejmuję specjalnie dyskusji, czy działanie SM jest zgodne z prawem - bo
    > zapewne jest.
    [...]
    > Niemniej jednak jako obywatele powinniśmy pamiętać - co powtórzę - że prawo
    > jako takie - nie jest ideą samą dla siebie, a narzędziem, które
    > ma społeczeństwu służyć.
    [...]
    > I właśnie tutaj jest pole do "racjonalnego stosowania" tego prawa. Jest to
    > jedno z 2 narzędzi, którym my - jako użytkownicy tego prawa - dysponujemy.
    > Drugim jest oczywiście możliwość zmiany tego prawa przez wybory

    Hm... a wskazywana tu droga, poprzez sformalizowanie za pomocą uchwały
    walnego zgromadzenia sposobu używania części wspólnych w "zastany" sposób
    nie byłaby aby zgodna z racjonalnym stosowaniem tego prawa?
    Bo IMVHO wygląda to tak, że spółdzielcy z konkretnego bloku żądają
    prawa do ustanowienia regulaminu przez aklamację, ale bez dopełnienia
    formalności :) (głosowanie itede).
    Źle mi wychodzi?
    Albo inaczej - co zarząd sp-ni będzie mógł zrobić "przeciw", jeśli
    zostanie zobowiązany uchwałą?

    A to, że "ktoś" będzie musiał zapłacić i że będą to spółdzielcy
    jest poza konkursem :) (spór jak rozumiem sprowadza się do
    określenia przedmiotu rozliczeń, a nie wysokości wyniku).

    > Ale imho ważniejsze jest działanie lokalne - ponieważ prawo źle stosowane,
    > głupio i nieracjonalnie przestaje spełniać swoją funkcję.

    Pytanie które zastosowanie prawa jest tu "złe".
    Na razie mieszkańcy "dzielą" prawo posiadania w oparciu o "podział
    na gębę". Mniej więcej tak samo, jakby udzielić pożyczki "oddam
    ci za kwartał" :)

    > Niektórzy (...) wyjaśniają tutaj maluczkim, jak to uzasadnione jest
    > wprowadzanie takich rozwiązań, powołując się na "prawa do korzystania", na
    > "zyski z wynajmu", itp.
    > Nieszczęście polega zaś na tym, że w niektórych przypadkach tego typu
    > działania są ewidentnym "poprawianiem na siłę" tudzież "uszczęsliwianiem mimo
    > woli",

    Ale z kolei jest problem przeciwny - jak zezwolić na "szarogęszenie się"
    bez dopełnienia formalności, nie narażając się jednocześnie na to,
    że w innych miejscach i z innych przyczyn pojawią się trudne do
    rozstrzygnięcia (z braku dowodów) spory, "bo myśmy się 10 lat temu
    umówili...". A komuś się znienacka odmieniło.

    > Ale - to, że efekty są złe - jak widać niektórym nie przeszkadza. Grunt - że
    > jest "zgodnie z prawem".

    "Jak system źle działa, trzeba poprawić system lub dokumentację" ;)
    W tym przypadku być może trzeba się rozejrzeć, czy da się "doprowadzić
    do zgodności z prawem" zadowalającego *aktualnych* współwłaścicieli
    stanu.

    > Oczywiście - nie twierdzę, że prawo należy łamać. Dlaczego ? Bo łamanie prawa
    > jest generalnie szkodliwe.
    > Czyli wyrządza szkodę. Ale też bywa i tak - że kurczowe trzymanie się
    > nieracjonalnego prawa jest szkodliwe.

    Pytanie: czy w tym przypadku na pewno nie ma drogi, aby "zalegalizować"
    satysfakcjonujący spółdzielców stan?
    Popatrz na to tak: ktoś mieszkanie sprzeda, ktoś inny się zamieni.
    A nuż "nowi" będą mieli inne zdanie od reszty.
    Co wtedy?

    > oczywiście te konsekwencje poniesie nie "wynalazca" tejże koncepcji - tylko
    > my - lokatorzy.
    >
    > Co do samej SM tutaj poniewieranej - muszę powiedzieć, że do tej chwili moja
    > opinia o nich była zdecydowanie dobra.

    Popatrz na mój tekst nad cytatem i powiedz, czy aby z *tego* powodu
    nadal nie jest to dobra opinia ;)

    > Dzisiaj już wiem, skąd wziął się cały pomysł, mamy tutaj (lokatorzy) pewną
    > koncepcję działania i to rodzi nadzieję na polubowne załatwienie sprawy.
    > O czym poinformuję kiedy będzie to poparte faktami.

    A to swoją drogą jest wskazane (choć wcale nie musi to być jedyna
    droga dojścia do celu) :)

    pzdr, Gotfryd