  • 1. Data: 2009-05-22 13:21:49
    Temat: od kiedy przedawnienie ?
    Od: "maximus" <b...@a...pl>

    Witam mam dwa pytania które mnie nurtują
    1. Po jakim upływie czasu zachodzi przedawnienie wobec osób prywatnych oraz
    firm w stosunku do niezapłaconych faktur wynikających z tytułu
    abonamnetowych usług telekomunikacyjnych?

    2. Czy jeśli nie podam osoby upoważnionej w postępowaniu uproszczonym a
    osoba pozwana dokona odwołania to czy w między czasie będę mógł powołać
    osobę upoważnioną?
    Czy może tylko podczas skłądania pozwu można kogoś upowaznić ?

  • 2. Data: 2009-05-22 13:37:20
    Temat: Re: od kiedy przedawnienie ?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 22 May 2009 15:21:49 +0200, maximus napisał(a):

> [...]
    > zachodzi przedawnienie wobec osób prywatnych oraz firm w stosunku do
    > niezapłaconych faktur wynikających z tytułu abonamnetowych usług

    3 latka od terminu płatności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2009-05-22 13:49:28
    Od: "Darek." <n...@g...pl>

    > 1. Po jakim upływie czasu zachodzi przedawnienie wobec osób prywatnych
    > oraz firm w stosunku do niezapłaconych faktur wynikających z tytułu
    > abonamnetowych usług telekomunikacyjnych?

    telekomunikacyjne przedawniają się pod dwóch latach...

    Pozdrawiam - Darek.

  • 4. Data: 2009-05-22 14:23:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Darek. pisze:

    > telekomunikacyjne przedawniają się pod dwóch latach...

    A wynika to z...?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-05-22 14:45:46
    Od: "Darek." <n...@g...pl>

    > A wynika to z...?

    art. 750 k.c. w zw. z art. 751 k.c

    p.s. wiem że w tym przypadku jest wiele niejasności, strony wypowiadają się
    o 2 lub 3 latach...

    Pozdrawiam - Darek.

  • 6. Data: 2009-05-22 15:24:55
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Liwiusz pisze:

    > A wynika to z...?

    Uchwała z dnia 7 maja 2009 r. (sygn. akt III CZP 20/09).

    Termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za
    połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych,
    zawartej na podstawie ustawy z dnia 16.VII.2004 r. - Prawo
    telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.), określa
    art. 118 k.c.

  • 7. Data: 2009-05-22 15:29:44
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Darek. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > art. 750 k.c. w zw. z art. 751 k.c

    Nieprawda. SN przyjął,że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych
    jest "uregulowana innymi przepisami".

    > p.s. wiem że w tym przypadku jest wiele niejasności, strony wypowiadają się
    > o 2 lub 3 latach...

    Dla potrzeb praktyki już wyjaśnione - Uchwała SN z dnia 7 maja 2009 r.
    (sygn. akt III CZP 20/09).

  • 8. Data: 2009-05-22 19:25:25
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 22 May 2009 17:29:44 +0200, wombi napisał(a):

    > Nieprawda. SN przyjął,że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych
    > jest "uregulowana innymi przepisami".

    Ale jaki to przepis?
    Ustawa PT z 2000 r. wprowadzała swoje terminy przedawnienia, ale PT z
    2003 r. pomija ten temat.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

  • 9. Data: 2009-05-23 09:39:53
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Olgierd pisze:

    > Ale jaki to przepis?
    > Ustawa PT z 2000 r. wprowadzała swoje terminy przedawnienia, ale PT z
    > 2003 r. pomija ten temat.

    W PT z 2000r. i 2004r. termin przedawnienia roszczeń operatora o zapłatę
    wynagrodzenia z tytułu abonamentu i świadczonych usług nie był
    określony. Terminy określone w tych ustawach dotyczą przedawnienia
    roszczeń abonenta w stosunku do operatora. Pisząc "uregulowana innymi
    przepisami" chodziło mi o to, że art.750 dopuszcza odpowiednie
    stosowanie przepisów o zleceniu tylko w przypadku gdy dana umowa o
    świadczenie usług nie jest regulowana innymi przepisami. Umowa o
    świadczenie usług telekomunikacyjnych jest umową nazwaną uregulowaną w
    PT. Dlatego - przy braku określenia terminu przedawnienia w PT - należy
    stosować przepisy ogólne o terminach przedawnienia a nie termin z
    art.751 k.c.
    Tak też - stosowanie przepisów ogólnych o przedawnieniu - SN orzekł co
    do przedawnienia roszczeń rejestratora o wynagrodzenie z tytułu umowy o
    rejestrację i utrzymanie domen internetowych
    (http://prawo.vagla.pl/node/7714).