  • 1. Data: 2003-12-24 20:20:34
    Temat: nielegalnie posiadany dowód
    Od: "grupy" <b...@g...pl>

    Moze ktos wie: czy mozna wykorzystac nielegalnie posiadany dowód w sprawie
    sadowej
    Co ewentualnie grozi za cos takiego?

  • 2. Data: 2003-12-25 00:52:22
    Temat: Re: nielegalnie posiadany dowód
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "grupy" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Moze ktos wie: czy mozna wykorzystac nielegalnie posiadany dowód w
    sprawie
    > sadowej

    Można. W Polsce dowodem może być wszystko, co sąd za dowód uzna. Sposób
    zdobycia dowodu ma drugorzędne znaczenie.

    > Co ewentualnie grozi za cos takiego?

    To głównie zależy od sposobu zdobycia tego dowodu.

  • 3. Data: 2003-12-29 18:16:23
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> popełnił 25 gru 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:bsdda3$bgf$3@inews.gazeta.pl:

    > Można. W Polsce dowodem może być wszystko, co sąd za dowód uzna. Sposób
    > zdobycia dowodu ma drugorzędne znaczenie.
    A tak z przesadą zapytam z góry znając odpowiedź:
    a czy zeznania zdobyte torturami mogą być?
    Bo może jest to rozwiązanie dla zdeterminowanych rodzin ofiar szczególnie
    okrutnych przestępstw?

    --
    pozdro
    poreba skonfundowany swoim brakiem opinii

  • 4. Data: 2003-12-29 18:35:22
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > a czy zeznania zdobyte torturami mogą być?
    Mogą!!
    Zeznania zostaną użyte jako dowód w jednej bądź dwóch sprawach sądowych:
    1. Sąd karny - znęcanie się i tortury (tu na 100%)
    2. ww. sprawa, jeśli sąd uzna, że zeznania mają wartość dowodową.

    Podobnie jest z innymi 'nielegalnymi' dowodami. Sąd może je dopuścić,
    ale to nie wyklucza odpowiedzialności zdobywającego za metody
    zdobywania. Ludzie - pomyślcie trochę...

    chester
    --
    "Miłość jest pierwszą wśród nieśmiertelnych rzeczy." (Dante Alighieri)

  • 5. Data: 2003-12-29 22:14:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > a czy zeznania zdobyte torturami mogą być?
    > Bo może jest to rozwiązanie dla zdeterminowanych rodzin ofiar
    szczególnie
    > okrutnych przestępstw?

    Moim zdaniem mogą być, ponieważ żaden przepis prawa nie zabrania uznania
    ich za dowód. Co oczywiście nie zmienia faktu, że same tortury będą
    stanowić przestępstwo oraz, że przyznanie się do winy nie jest dowodem
    jego popełnienia. Po za tym niejednokrotnie może być problem z wytypowanie
    osoby, którą chcemy w ten sposób przesłuchać.

  • 6. Data: 2003-12-29 23:10:42
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:

    > szczególnie

    > Moim zdaniem mogą być, ponieważ żaden przepis prawa nie zabrania uznania
    > ich za dowód.

    a art.171§7 kpk

    KG

  • 7. Data: 2003-12-29 23:36:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > a art.171§7 kpk

    Niedopuszczalne to jest nadal. Z tym, że za dowód uznane moim zdaniem może
    być. Po za tym ja wpływał bym nie tyle na treść zeznać, co raczej
    nakłaniał do złożenia prawdziwych. oczywiście, że zdaję sobie sprawę, że
    nie jest dozwolone torturowanie świadków. Ale moim zdaniem, co do zasady
    tak złożenie zeznania mogą zostać uznane przez sąd za dowód, choć
    oczywiście nie muszą.

  • 8. Data: 2003-12-30 17:57:17
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nie jest dozwolone torturowanie świadków. Ale moim zdaniem, co do zasady
    > tak złożenie zeznania mogą zostać uznane przez sąd za dowód, choć

    Nie zgadzam się. Co jak co, ale zeznania złożone pod wpływem tortur są
    "złożone w warunkach wyłączających swobodę wypowiedzi", nie mogą więc
    stanowić dowodu. Poza tym myślę, że zakaz użycia takich zeznań dałoby
    się wyinterpretować z art.6 EKPC

    KG