  • 1. Data: 2002-05-28 07:01:45
    Temat: negocjacje z gminą - wykup działki
    Od: "Ewa " <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    W związku z budową drogi gmina zamierza odkupić ode mnie część działki. Mam w
    związku z tym pytanie - czy przy sprzedaży dla gminy obowiązują jakieś inne
    zasady niż na wolnym rynku? Średnia cena działki w mojej okolicy to 60zł/m,
    zanotowana cena minimalna wyniosła 40 zł. Sasiad z który właśnie rozmawiałam
    twierdz, że będę miała szczęście jak mi zaproponują 20 zł. Za taką cenę to ja
    w ogóle nie mam ochoty sprzedawać, wolę mieć większy ogród. Ale czy mog się
    nie zgodzić? Może ktoś z was ma jakieś doświadczenia w negocjacjach z gminą,
    będę wdzięczna za wszelkie rady.
    Działka (część do wykupu) ma ok. 1000 m, leży na terenach "pod rekreację"
    PoZdr. Ewa

  • 2. Data: 2002-05-28 19:55:40
    Temat: Re: negocjacje z gminą - wykup działki
    Od: "Xena d. Bazyl" <t...@l...com.pl>

    Użytkownik "Ewa " <j...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    gminą,
    > będę wdzięczna za wszelkie rady.
    > Działka (część do wykupu) ma ok. 1000 m, leży na terenach "pod

    Ustawa o gospodarce nieruchomościami:

    Art. 113. 1. Nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu
    Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
    [...]
    3. Wywłaszczeniem może być objęta cała nieruchomość albo jej część.
    Jeżeli wywłaszczeniem jest objęta część nieruchomości, a pozostała część
    nie nadaje się do prawidłowego wykorzystywania na dotychczasowe cele, na
    żądanie właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości nabywa się
    tę część w drodze umowy na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki
    samorządu terytorialnego, w zależności od tego, na czyją rzecz następuje
    wywłaszczenie.

    Art. 114. 1. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, z zastrzeżeniem
    ust. 2 i ust. 3, należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy
    praw określonych w art. 112 ust. 3, przeprowadzonymi między starostą,
    wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub
    użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą, której
    przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. W trakcie
    prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna.
    2. W przypadku wywłaszczania nieruchomości na wniosek jednostki
    samorządu terytorialnego rokowania, o których mowa w ust. 1,
    przeprowadzają ich zarządy.

    4. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust.
    3, nie zgłoszą się osoby, którym przysługują prawa rzeczowe do
    nieruchomości, można wszcząć postępowanie wywłaszczeniowe.
    tezy z piśmiennictwa

    Art. 115.

    2. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego może nastąpić po
    bezskutecznym upływie dwumiesięcznego terminu do zawarcia umowy, o
    której mowa w art. 114, wyznaczonego przez starostę, wykonującego
    zadanie z zakresu administracji rządowej, na piśmie właścicielowi,
    użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, a także osobie, której
    przysługuje ograniczone prawo rzeczowe na tej nieruchomości. Termin ten
    liczy się od dnia zakończenia rokowań.

    Art. 128. 1. Wywłaszczenie własności nieruchomości lub innego prawa
    następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym
    wartości wywłaszczonej nieruchomości lub wartości tego prawa.
    2. Jeżeli na wywłaszczanej nieruchomości lub prawie użytkowania
    wieczystego tej nieruchomości są ustanowione inne prawa rzeczowe,
    odszkodowanie zmniejsza się o kwotę równą wartości tych praw.
    3. Jeżeli na wywłaszczanej nieruchomości, stanowiącej własność jednostki
    samorządu terytorialnego, jest ustanowione prawo użytkowania
    wieczystego, odszkodowanie zmniejsza się o kwotę równą wartości tego
    prawa.

    Art. 129. 1. Odszkodowanie ustala starosta, wykonujący zadanie z zakresu
    administracji rządowej, w decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości.
    3. Jeżeli w ramach odszkodowania została przyznana nieruchomość
    zamienna, w decyzji, o której mowa w ust. 1, podaje się dodatkowo
    oznaczenie nieruchomości zamiennej według treści księgi wieczystej oraz
    według katastru nieruchomości, jej wartość oraz wysokość dopłaty.

    Art. 130. 1. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu i wartości
    wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu.
    2. Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii
    rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości.

    Art. 131. 1. W ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi
    wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego
    zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.
    2. Nieruchomość zamienną przyznaje się z zasobu nieruchomości Skarbu
    Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa, lub z
    zasobu nieruchomości odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego,
    jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz tej jednostki.

    Czyli jak widzisz - albo się zgodzisz albo będziesz podlegać
    wywłaszczeniu. Wartość oszacuje Rzeczozonawca, na podstawie transakcji
    po jakich okoliczni sąsiedzi sprzedali w rokowaniach. Zatem zastanów się
    co dla Ciebie lepsze i już.

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 3. Data: 2002-06-07 13:33:30
    Od: "Bigusek" <b...@k...net.pl>

    Użytkownik Xena d. Bazyl <t...@l...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ad0nie$6fe$...@n...tpi.pl...

    > --
    > Pozdrówka
    > Tatiana

    HELOU... to tutaj sie tez spotykamy...

    Pozdrowionka dla kolezanki z uprawnieniami.

    --