    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kupno auta w pl, a umowa z niemcem itp, a jakas rekojmia?
    Date: Sat, 6 Feb 2010 11:40:55 +0100

    Użytkownik "Michał" <x...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:hkjeui$s6m$1@news.onet.pl...
    > witam,
    > jak pewnie wszyscy się orientują, większość nie zarejestrowanych aut w
    > PL, przywiezionych, żeby nie płacic podatku, są sprzedawane na umowę z ex
    > właścicielem np. Niemcem - pytanie, czy na podstawie np. ogłoszenia w
    > sieci, mogę w razie jeśli auto się rozsypie w drodze powrotnej dochodzić
    > zwrotu, czegokolwiek od sprzedawcy ale tego, który mi rzeczywiście to
    > auto sprzedał - tego który przywiózł, ogłaszał się z nim w sieci, gazecie
    > itp?
    > Zakładam,że nie, bo przecież oficjalnie kupiłem od np. Niemca, ale może
> [...]

    Z prawnego punktu widzenia z grubsza rzecz biorąc są dwie możliwości. Albo
    ta umowa pomiędzy Tobą, a Niemcem należy uznać za sfałszowaną, wówczas co
    do zasady pośrednik i Ty dostajecie zarzuty, ale masz roszczenie cywilne do
    niego tak jak do sprzedawcy, bo przecież sprzedał Ci samochód on. Albo
    przyjmujemy, że pośrednik działał jako Twój przedstawiciel (ale z prawnego
    punktu widzenia musiałbyś go do zawarcia umowy upoważnić), i wówczas
    zastosowanie mają przepisy o zleceniu. W takim wypadku odpowiada on na tzw.
    normalnych zasadach za niedochowanie należytej stranności, ale należy go
    traktować jako profesjonalistę.

    W praktyce, jak coś wychodzi w samochodzie, to bardzo często kartą
    przetargową jest groźba powiadomienia organów ścigania o tym, że facet
    prowadzi działaność importową bez zgłoszenia albo nie deklaruje
    uzyskiwanych przychodów - bo przeważnie jedna z tych sytuacji ma miejsce.