  • 1. Data: 2010-02-06 10:06:16
    Temat: kupno auta w pl, a umowa z niemcem itp, a jakas rekojmia?
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    witam,
    jak pewnie wszyscy się orientują, większość nie zarejestrowanych aut w PL,
    przywiezionych, żeby nie płacic podatku, są sprzedawane na umowę z ex
    właścicielem np. Niemcem - pytanie, czy na podstawie np. ogłoszenia w sieci,
    mogę w razie jeśli auto się rozsypie w drodze powrotnej dochodzić zwrotu,
    czegokolwiek od sprzedawcy ale tego, który mi rzeczywiście to auto
    sprzedał - tego który przywiózł, ogłaszał się z nim w sieci, gazecie itp?
    Zakładam,że nie, bo przecież oficjalnie kupiłem od np. Niemca, ale może ktoś
    już to przerabiał i są jakieś szanse wybrnięcia z takiej sytuacji?
    pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-02-06 10:40:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał" <x...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zakładam,że nie, bo przecież oficjalnie kupiłem od np. Niemca, ale może
    > ktoś już to przerabiał i są jakieś szanse wybrnięcia z takiej sytuacji?

    Z prawnego punktu widzenia z grubsza rzecz biorąc są dwie możliwości. Albo
    ta umowa pomiędzy Tobą, a Niemcem należy uznać za sfałszowaną, wówczas co
    do zasady pośrednik i Ty dostajecie zarzuty, ale masz roszczenie cywilne do
    niego tak jak do sprzedawcy, bo przecież sprzedał Ci samochód on. Albo
    przyjmujemy, że pośrednik działał jako Twój przedstawiciel (ale z prawnego
    punktu widzenia musiałbyś go do zawarcia umowy upoważnić), i wówczas
    zastosowanie mają przepisy o zleceniu. W takim wypadku odpowiada on na tzw.
    normalnych zasadach za niedochowanie należytej stranności, ale należy go
    traktować jako profesjonalistę.

    W praktyce, jak coś wychodzi w samochodzie, to bardzo często kartą
    przetargową jest groźba powiadomienia organów ścigania o tym, że facet
    prowadzi działaność importową bez zgłoszenia albo nie deklaruje
    uzyskiwanych przychodów - bo przeważnie jedna z tych sytuacji ma miejsce.

  • 3. Data: 2010-02-06 10:58:26
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

> [...]
    > prowadzi działaność importową bez zgłoszenia albo nie deklaruje
    > uzyskiwanych przychodów - bo przeważnie jedna z tych sytuacji ma miejsce.

    Tak mi się też wydawało, że normalnie ciężko to będzie załatwić, chyba
    lepiej zainwestować w wykup gwarancji przy zakupie auta, bo coś czytałem, że
    można na używane.
    pozdrawiam i dziękuję,
    michał

  • 4. Data: 2010-02-06 11:03:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tak mi się też wydawało, że normalnie ciężko to będzie załatwić, chyba
    > lepiej zainwestować w wykup gwarancji przy zakupie auta, bo coś czytałem,
    > że można na używane.

    A gdzie coś takiego sprzedają? Moim zdaniem pieniądze, które byś chciał
    zaangażować a takie zabezpieczenie lepiej zainwestować w zakup używanego
    pojazdu o udokumentowanym pochodzeniu od polskiego przedsiębiorcy.