  • 1. Data: 2004-05-30 14:48:39
    Temat: kradziez?
    Od: "pampaloni" <n...@c...spamu>

    Mój ojciec w ramach podziekowania za opieke darowal mojej zonie kilka
    przedmiotów o wartosci okolo 30.000 zl. Przedmioty te znajdowaly sie
    w domu w czesci zajmowanej przez ojca, ale pismo, w którym
    przekazywal te przedmioty na wlasnosc mojej zony napisal i podpisal
    osobiscie, jest w posiadaniu mojej zony. Po smierci ojca 90lat
    rodzina pomimo prósb o zostawienie darowanych rzeczy, zabrala,
    wywiozla wszystko z domu. Teraz moje pytania:
    - Czy byla to kradziez?
    - Czy moge to zglosic do Prokuratury?
    - Jezeli ojciec umiescil te przedmioty w testamencie,
    napisanym pózniejszym terminie i podarowal komus innemu, czy bylo to
    zgodnie z prawem?
    - Jaka jest droga prawna w wypadku checi odebrania darowanych
    na pismie przedmiotów, jaka procedura powinna byc zachowana?

    P.

  • 2. Data: 2004-05-30 19:38:59
    Temat: Re: kradziez?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pampaloni" <n...@c...spamu> napisał w wiadomości

    > - Czy byla to kradziez?

    Tylko, o ile wiedzieli, że przedmioty stanowią własność innej osoby. Mogli
    nie wiedzieć. Pewnie zbierali rzeczy po zmarłym i do głowy im mogło nei
    przyjść, że niekóre rzeczy nie są już jego własnością. Ale skoro nawet nie
    wiedzieli, to teraz spokojnie właściciel (Twoja żona) może ich pisemnie
    wezwać do zwrotu jej własności. Odmowa zwrotu, to przestępstwo
    przywłaszczenia.

    > - Czy moge to zglosic do Prokuratury?

    Jako kradzież raczej nie, bo zostanie umorzone. To znaczy oczywiście
    możesz, ale nie ma sensu. Za to zgłoszenie przywłaszczenie jest jak
    najbardziej sensowne. Warunek, to wezwanie do wydania rzeczy. Do wezwania
    dołączyć kserokopię tego aktu darowizny.

    > - Jezeli ojciec umiescil te przedmioty w testamencie,
    > napisanym pózniejszym terminie i podarowal komus innemu, czy bylo to
    > zgodnie z prawem?

    Nie, bo nie był ich właścicielem.

    > - Jaka jest droga prawna w wypadku checi odebrania darowanych
    > na pismie przedmiotów, jaka procedura powinna byc zachowana?

    Opisałem wyżej. Przede wszystkim wezwać jak najszybciej posiadaczy do
    wydania tych rzeczy.

  • 3. Data: 2004-05-30 20:43:09
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    > - Jaka jest droga prawna w wypadku checi odebrania darowanych
    > na pismie przedmiotów, jaka procedura powinna byc zachowana?

    Nie była to kradzież, bo darowizna bez zachowania formy aktu notarialnego
    jest nieważna, chyba że nastąpiło jej wykonanie. Tu rzeczy darowane nie
    zostały przezkazene żonie, a więc nie doszło do przejścia własności.
    Testament był więc zgodny z prawem.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-05-30 22:13:48
    Od: "ape" <a...@p...fm>

    Użytkownik "pampaloni" <n...@c...spamu> napisał w wiadomości
    > Mój ojciec w ramach podziekowania za opieke darowal mojej zonie kilka
    > przedmiotów o wartosci okolo 30.000 zl. <cut>

    czy zostal opacony podatek od darowizy?

    pozdro
    ape

  • 5. Data: 2004-05-31 06:34:45
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest nieważna, chyba że nastąpiło jej wykonanie. Tu rzeczy darowane nie
    > zostały przezkazene żonie, a więc nie doszło do przejścia własności.

    Skąd wiesz, że on tych rzeczy jej nie wydał, a ona później mu je pożyczyła?

  • 6. Data: 2004-05-31 09:36:55
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c9ekg5$f8a$3@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Skąd wiesz, że on tych rzeczy jej nie wydał, a ona później mu je
    pożyczyła?

    Czytam kazus i szukam najprostszych wyjaśnień :) nic nie dodaje do stanu
    faktycznego.
    I tak na marginesie co do Twojej odpowiedzi, to powiem, ze odmowa wydania
    rzeczy nie jest zawsze przestępstwem przywłaszczenia. Raczej przeważnie nie.

    --
    JOHNSON :)