  • Data: 2004-08-05 10:42:07
    Temat: Re: konto bankowe - spadek ?
    Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Stefcio Z. wrote:

    > Nie rozumiem - dlaczego siostra miała płacić podatek za ten dom?

    Bo podatek płaci się od wartości masy spadkowej. A siostra ma pewną część
    udsziałów w tym domu. I wartość jej części spadku przekroczyła kwotę wolną
    od podatku.

    Skoro,
    > jeśli spadkobiercy umówią się, że osoba A bierze mieszkanie, a osoba B
    > oszczędności,

    To potem. Potem, u notariusza możecie się dogadać, kto komu ile jeszcze
    powinien oddać.

    > Czy mam rozumieć, że robi się taki mały bajzel, że każdy (w tym
    > hipotetycznym przykładzie) ma wirtualnie po 1/2 całości masy (A płaci za
    > 1/2 mieszkania i 1/2 oszczędności, analogicznie B?).

    Tak. Z tym, że jeżeli A nie posiada mieszkania, to może mieć odliczone do
    110 m2, i wtedy nie zapłaci podatku, A B, ktory posiada inne mieszkanie,
    zapłaci.

    > Zaraz, zaraz, zaraz... ale czy takie postępowanie nie podpada już
    > przypadkiem pod darowiznę (kolejny podatek - sic!), czy zniesienie
    > współwłasności? Bo jak to odnieść do postanowienia sądu, który orzeka o
    > prawie każdego spadkobiercy do określonej części spadku?

    Chyba tak, w każdym razie, przy "przepisywaniu" działki na jedną osobę, dwie
    pozostałe dokonywały darowizny. jak było z podatkiem od tej operacji, już
    nie pamiętam, bo ja akurat byłam darczyńcą, ale chyba wartość darowizny też
    się mieściła w kwocie wolnej od podatku.

    --
    pozdrawiam
    krys