  • 1. Data: 2004-08-01 21:40:22
    Temat: konto bankowe - spadek ?
    Od: "Pietrach" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Hipotetyczna sytuacja:

    Umiera moj ojciec nie wspominajac w testamencie o zadnym koncie bankowym,
    mimo ze takie posiada.W domu nie istnieja zadne dokumenty poswiadczajace
    istnienie takiego konta.(Matka takze nie zyje)

    Pytania:

    1) Czy jesli takie konto faktycznie istnieje, to mam do niego jakiekolwiek prawo?
    2) Czy jest jakas mozliwosc odnalezienia takiego konta?
    (miasto jest prawdopodobnie znane, bank nie)
    3) Czy w przypadku nieodnalezienia konta pieniadze przepadaja na rzecz banku?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi
    Pietrach

    p...@o...org.pl
    p...@y...co.uk

  • 2. Data: 2004-08-01 22:00:00
    Temat: Re: konto bankowe - spadek ?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > Pytania:
    >
    > 1) Czy jesli takie konto faktycznie istnieje, to mam do niego

    O ile jesteś spadkobiercą i dopiero po sprawie spadkowej.

    2) Czy jest jakas mozliwosc odnalezienia takiego
    > konta? (miasto jest prawdopodobnie znane, bank nie)

    Tak, ale dopiero po sprawie spadkowej. Poszukaj mojego tematu w archiwum
    "Sprawa spadkowa" - tam dużo mi wyjaśnili.
    Sądzę, że i Tobie się przyda.

    > 3) Czy w przypadku nieodnalezienia konta pieniadze przepadaja na
    > rzecz banku?

    Nie.
    Najgorsze jest jeszcze kiedy tak jak w moim przypadku jest na koncie debet -
    wtedy rosną odsetki, które musi spłacić spadkobierca, jeżeli przyjmie spadek
    po zmarłym.
    Oczywiście jeżeli jest saldo dodatnie to pieniądze się należą spadkobiercom.

    --
    Jacek "Plumpi"
    p...@w...pl

  • 3. Data: 2004-08-02 09:42:49
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

    > O ile jesteś spadkobiercą i dopiero po sprawie spadkowej.

    To znaczy spadeknabywa sie w chwiliotwarcia, a sad jedynie to STWIERDZA..
    No ale zanim nie stwierdzi niemozna dysponowac..

    > 2) Czy jest jakas mozliwosc odnalezienia takiego
    >
    > Tak, ale dopiero po sprawie spadkowej. Poszukaj mojego tematu w archiwum
    > "Sprawa spadkowa" - tam dużo mi wyjaśnili.
    > Sądzę, że i Tobie się przyda.

    Sad w orzeczeniu o nabyciu spadku ne wylicza co wchodzi w sklad masy
    spadkowej.. spadek to WSZYSTKO co sostaje po smierci spadkodawcy
    (dlugi TEZ) majac orzeczenie o nabyciu spadku po zmarlym xxx...
    ma pan orzeczenie, ze NABYL PAN prawa do TEGO konta rowniez..

    Pzodrowienia

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-08-02 10:44:08
    Od: w...@p...onet.pl

    Dzieki troche mi to rozjasnilo sytacje.Ale jeszcze jedno: Jesli w testamencie o
    koncie nie bylo nic wspomniane, jakie sa drogi poszukiwania w ogole takiego konta?
    Jest bardzo prawdopodobne ze konto istnieje, nie wiedomo jednak w jakim banku.

    Pietrach

  • 5. Data: 2004-08-02 10:51:40
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    w...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > testamencie o koncie nie bylo nic wspomniane, jakie sa drogi poszukiwania
    > w ogole takiego konta? Jest bardzo prawdopodobne ze konto istnieje, nie

    zapytaj na .banki

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-08-03 20:31:08
    Od: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    > (dlugi TEZ) majac orzeczenie o nabyciu spadku po zmarlym xxx...
    > ma pan orzeczenie, ze NABYL PAN prawa do TEGO konta rowniez..

    Niedługo będę prawdopodobnie przechodził przez sprawę spadkową. Jedno co
    mnie najbardziej irytuje, to fakt, że zaraz po wydaniu tego orzeczenia, w
    moim kierunku wyciągnie łapę Urząd Skarbowy.
    Jakoś nie mogę tego pojąć - dostaję ogólne orzeczenie sądu, z którego
    wynika, że nabywam prawo do 1/n części spadku po zmarłym X. I na jakiej
    podstawie mam mieć wyznaczony podatek? Odpowiedź miłej pani z jednego US
    brzmi mniej więcej tak, że nie wnikają "co i jak", ale podstawą do
    wyznaczenia podatku jest wartość 1/n masy spadkowej. Ale przecież może
    istnieć taka sytuacja, gdy np. wchodzące w skład masy spadkowej mieszkanie
    weźmie docelowo osoba A, natomiast oszczędności po zmarłym - osoba B. I
    JAKI DOKUMENT ma dostarczyć do US osoba A, aby US uwierzył i przyznał ulgę
    np. "110m2"? Naprawdę miła pani z innego US z kolei stwierdziła, że uwierzą
    na słowo.
    Niektórzy prawnicy twierdzą, że należy umiejętnie sformułować wniosek do
    sądu, tak aby mniej więcej wynikało, że chodzi o stwierdzenie nabycia
    spadku w określonej postaci dla określonych osób. Czy jest to prawdą?
    Wydaje mi się po cichu, że nie. Przynajmniej z 2 powodów. Po pierwsze - wg
    istniejącego prawa, stwierdzenie nabycia spadku musi się uprawomocnić
    (bodaj 1 miesiąc) - aby np. umożliwić odwołania np. pominiętych
    spadkobierców. Po drugie - wniesienie do sądu o podział spadku wiąże się z
    opłatą (kilka % od wartości spadku). Być może się mylę, tak samo jak
    myliłem się, że (zgodnie z logiką) podatek od spadku należy zapłacić po
    podziale spadku (gdy wiadomo co kogo), a nie zaraz po stwierdzeniu jego
    nabycia.

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

  • 7. Data: 2004-08-03 20:54:34
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    którego
    > wynika, że nabywam prawo do 1/n części spadku po zmarłym X. I na

    Po pierwsze na podstawie Twojej deklaracji (zeznania podatkowego),
    którą US może ewentualnie weryfikować, nawet sięgając po opinię
    biegłego

    Jeżeli przedmiot opodatkowania stał się współwłasnością dwóch lub
    więcej podatników, mogą oni złożyć jedno wspólne zeznanie

> [...]
    > sądu, tak aby mniej więcej wynikało, że chodzi o stwierdzenie nabycia
    > spadku w określonej postaci dla określonych osób. Czy jest to

    Słusznie. Sąd na etapie stwierdzania nabycia spadku w ogóle nie
    ustala co wchodzi w skład masy spadkowej. Jakiekolwiek wnioski w tej
    kwestii pozostaną nieuwzględnione, a sąd zawsze posłuży się
    ułamkami określjąc kto ile dziedziczy (np. żona i córka po 1/2 części)

> [...]
    zapłacić po
    > podziale spadku (gdy wiadomo co kogo), a nie zaraz po

    Zeznania podatkowe należy składać właściwemu urzędowi skarbowemu
    w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
    Obowiązek podatkowy powstaje: przy nabyciu w drodze dziedziczenia -
    z chwilą przyjęcia spadku,

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-08-03 22:10:25
    Od: "Stefcio Z." <stefcioz2@poc__a.lonet.pl>

    Dredd wrote:

> [...]
    >
    > Jeżeli przedmiot opodatkowania stał się współwłasnością dwóch lub
    > więcej podatników, mogą oni złożyć jedno wspólne zeznanie

    "Stał się"? Wydaje mi się, że w gruncie rzeczy mówienie na tym etapie o
    własności (rozumianej jako usankcjonowanej prawnie, jakimś aktem własności,
    postanowieniem sądu etc.) nie ma sensu. W zasadzie mówienie, że "ten dom
    jest mój" (gdy nie mam na poparcie tego jakiegoś dowodu - patrz wyżej) jest
    bezprawne. Owszem, wszyscy spadkobiercy mogą złożyć wspólne zeznanie i
    zapłacić po 1/3 podatku, ale w zasadzie taka sytuacja wydaje mi się
    małoprawdopodobna życiowo - ktoś przecież zawsze będzie chciał skorzystać z
    jakiejś ulgi.
    Może również się pojawić problem, gdy kilku spadkobierców nie może
    porozumieć się co do podziału (a ściślej zapłaty podatku, którego obowiązek
    zapłaty spoczywa na nich solidarnie). I tu w zasadzie sytuacja jest patowa,
    bo - stwierdzenie nabycia spadku uprawomacnia się w ciągu 1 miesiąca, tego
    samego miesiąca w którym ma być zapłacony podatek. Mylę się?

> [...]
    > w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
    > Obowiązek podatkowy powstaje: przy nabyciu w drodze dziedziczenia -

    Czyli podatek mam zapłacić w terminie miesiąca od STWIERDZENIA nabycia
    spadku (rozprawy)...

    --
    Pozdrawiam,
    Stefcio Z.

  • 9. Data: 2004-08-03 22:13:10
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Stefcio Z. wrote:
    > Czyli podatek mam zapłacić w terminie miesiąca od STWIERDZENIA nabycia
    > spadku (rozprawy)...

    od rozprawy na pewno nie, bo ta nie wyznacza żadnego terminu - albo od
    śmierci spadkodawcy, albo od uprawomocnienia się orzeczenia sądu

    KG

  • 10. Data: 2004-08-04 09:00:10
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Stefcio Z. wrote:
> [...]
    > istnieć taka sytuacja, gdy np. wchodzące w skład masy spadkowej mieszkanie
    > weźmie docelowo osoba A, natomiast oszczędności po zmarłym - osoba B.

    To, jak się spadkobiercy podzielą, US nie obchodzi - faktycznie płacisz
    podatek od 1/n spadku. Na dodatek spadkobiercy sami szacują wartość spadku,
    US co najwyżej czepia się, jak coś inm się w "widełkach" nie mieści.

    > JAKI DOKUMENT ma dostarczyć do US osoba A, aby US uwierzył i przyznał ulgę
    > np. "110m2"? Naprawdę miła pani z innego US z kolei stwierdziła, że
    > uwierzą na słowo.

    I to prawda. Gorzej, jak osoba A posiada inne mieszkanie i skłamie (do 110 m
    można odziedziczyć bez podatku tylko nie posiadając innego mieszkania, w
    dodatku chba trzeba w odziedziczonym mieszkać). Albo jeśli postanowi
    sprzedać nabyte przed upływem 5 lat.
    Poczytaj ustawę o podatku od spadków i darowizn.

    --
    pozdrawiam
    krys