  • 1. Data: 2008-12-16 16:03:50
    Temat: kolizja drogowa - proba wyludzenia
    Od: "MiK^" <m...@t...pl>

    Witam,

    Jakis czas temu opisywalem sytuacje w ktorej doszlo do kolizji
    drogowej samochodu osobowego oraz motocykla. Sprawda wypadku byl
    kierujacy samochodem osobowym (wegier) ktory a drodze szybkiego ruchu,
    wrzucil wsteczny bieg i z pedem uderzyl bezposrednio w motocykl w
    skutek czego uznano szkode calkowita motocykla (kasacja).

    Ja, jako kierujacy motocyklem, z polisy OC sprawcy otrzymalem
    odszkodowanie (mimo braku prawa jazdy kategorii tej pojemnosci).
    Ubezpieczalnia reprezentujaca mnie za granica, nie widziala rzadnych
    przeszkod i pomogla mi odzyskac odszkodowanie.

    W dniu dzisiejszym otrzymuje pismo z PZU, gdzie ubezpieczony byl
    motocykl z informacja iz sprawca stara sie o odszkodowanie. Mam
    wypelnic dok. i odeslac do TU. Co mam robic wobec zaistniales
    sytuacji? Czy sprawda wypadku ma prawdo pomagac sie odszkodowania z
    tytulu powyzej opisanego zajscia?

    pozd -Michal

  • 2. Data: 2008-12-16 17:14:37
    Temat: Re: kolizja drogowa - proba wyludzenia
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MiK^ wrote:
> [...]
    > wypelnic dok. i odeslac do TU. Co mam robic wobec zaistniales
    > sytuacji? Czy sprawda wypadku ma prawdo pomagac sie odszkodowania z

    domagac to sie zawsze moze, pytanie co z tego wyjdzie.
    wypelnic dokumenty i odeslac do TU.
    napisac jak bylo, jak byla notatka policji to wspomniec
    napisac, ze jego wina juz byla uznana i dostales odszkodowanie z jego OC.

    A on na wegrzech sie tego domaga?
    Pewnie liczył, że sie sprawa nie wyda, albo oni maja inne przepisy.

  • 3. Data: 2008-12-16 17:24:18
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 16 Gru, 17:03, "MiK^" <m...@t...pl> wrote:
> [...]
    > wypelnic dok. i odeslac do TU. Co mam robic wobec zaistniales
    > sytuacji? Czy sprawda wypadku ma prawdo pomagac sie odszkodowania z

    Jak wygląda ten list i pismo? Czy to polecony?
    Spytać się kogoś oblatanego w takich sprawach, bo to może być
    cwaniactwo PZU. Ja byłem świadkiem wypadku i mimo iż toczyło się
    postępowanie sądowe, przysłali mi list żebym opisał to wszystko
    i odesłał im z powrotem. Znajomy prawnik odradził mi gdyż
    w razie gdyby moje zeznanie przed sądem różniło się w jakimś
    drobnym szczególe od tego opisanego, mogłoby być nieprzyjemnie.
    List dostałem zwykły, po zignorowaniu go nie dostałem nic więcej z
    PZU.

    Tak więc - uważać :P

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2008-12-16 20:59:34
    Od: "rabar-bar" <r...@o...pl>

    Uzytkownik "MiK^" <m...@t...pl> napisal w wiadomosci
    i.googlegroups.com...
> [...]
    > wypelnic dok. i odeslac do TU. Co mam robic wobec zaistniales
    > sytuacji? Czy sprawda wypadku ma prawdo pomagac sie odszkodowania z

    A moze to nie sprawca stara sie o odszkodowanie, tylko TU o zwrot
    wyplaconego odszkodowania, na podstawie art.43 punkt 3 Ustawy o
    ubezpieczeniach obowiazkowych?

    Zakladowi ubezpieczen przysluguje prawo dochodzenia od kierujacego pojazdem
    mechanicznym zwrotu wyplaconego z tytulu ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów
    mechanicznych odszkodowania, jezeli kierujacy:
    (...) 3) nie posiadal wymaganych uprawnien do kierowania pojazdem
    mechanicznym, z
    wyjatkiem przypadków, gdy chodzilo o ratowanie zycia ludzkiego lub
    mienia
    albo o poscig za osoba podjety bezposrednio po popelnieniu przez nia
    przestepstwa,
    (...)
    Takie mi przychodzi do glowy...
    Pozdrawiam
    raB

  • 5. Data: 2008-12-17 10:13:29
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    Autor postu pisze, ze nie on byl sprawca. TU zwróciloby sie o zwrot
    wyplaconego odszkodowania gdyby motocykl uderzyl w wegra i wegrowi
    wyplaconoby odszkodowanie.
    Przypuszczam, ze opis zdarzenia nie jest dokladny, motocykl zapewne jechal i
    wegier sadzi, ze to nie on jest sprawca lecz poszkodowanym.

  • 6. Data: 2008-12-17 12:10:20
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    rabar-bar pisze:

    > Takie mi przychodzi do glowy...

    Tyle że regres dotyczy sprawcy a nie poszkodowanego, tak więc to co
    podałeś dotyczyłoby Węgra. Gdyby to on nie miał prawka, to
    ubezpieczalnia od niego mogłaby zażądać zwrotu wypłaconego odszkodowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 7. Data: 2008-12-17 19:39:38
    Od: "rabar-bar" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Tyle że regres dotyczy sprawcy a nie poszkodowanego, tak więc to co
    > podałeś dotyczyłoby Węgra. Gdyby to on nie miał prawka, to ubezpieczalnia
    > od niego mogłaby zażądać zwrotu wypłaconego odszkodowania.

    a ja mam wątpliwość
    czytając ten artykuł "wprost": "Zakładowi przysługuje prawo dochodzenia od
    KIERUJĄCEGO pojazdem mechanicznym" - bez wskazania że od sprawcy szkody...
    i sama budowa całego paragrafu - punkt pierwszy zaczyna się "wyrządził
    szkodę umyślnie", a trzeci po prostu "nie posiadał uprawnień" a nie:
    "wyrządził szkodę nie posiadając uprawnień"
    Ale może się czepiam :)
    Z resztą w piśmie z PZU na pewno podstawa prawna jest wskazana, tyle że
    twórca wątku jakoś to pominął...

    pozdrawiam
    raB

  • 8. Data: 2008-12-22 14:16:36
    Od: "MiK^" <m...@t...pl>

    On 17 Gru, 11:13, "Mirek" <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Przypuszczam, ze opis zdarzenia nie jest dokladny, motocykl zapewne jechal i
    > wegier sadzi, ze to nie on jest sprawca lecz poszkodowanym.

    Wlasnie dostalem dok. z policji. Z racji jazdy bez prawka otrzymuje
    mandat karny. Czy to moglo sprowokowac do ubieganie sie o
    odszkodowanie? Bo dopiero teraz, kiedy wyszlo pismo (uplynelo kupe
    czasu) Wegier chce zwrot. Przyznac nusze ze nie wiedzial ze nie mam
    prawa jazdy do czasu az otrzymal ten sam dok co i ja- czyli on zostal
    ukarany i ja za brak prawka. ale czy to dostateczny argumet azeby
    otrzymac odszkodowanie? Krotko mowiac- debil wjechal w motocykl, a
    drugi debil mimo ze nie byl winny niczemu bedzie zwracal PZU pieniadze
    za skasowanego passata? Hmmm z gory thx za info zwrotne, nie wiem co
    pisac tej ubezpieczalni dok, w ktorym stwierdzam ze to proba
    wyludzenia czy tez wypisac przyslane dok i opisac zdarzenie

    pzd -Michal

  • 9. Data: 2008-12-22 14:32:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 22 Gru, 15:16, "MiK^" <m...@t...pl> wrote:
> [...]
    > prawa jazdy do czasu az otrzymal ten sam dok co i ja- czyli on zostal
    > ukarany i ja za brak prawka. ale czy to dostateczny argumet azeby

    raczej nie moze
    sa to dwie odrebne sprawy :

    jezeli winnym kolizji jest on to to, czy miales uprawnienia czy nie
    nie ma znaczenia i z jego OC nalezy Ci sie naprawa motocykla - samo
    nieposiadanie uprawnien, nietrzezwosc itp nie jest jednoznazne z
    byciem winnym...

    osobna kwestia to jazda bez uprawnien - jako, ze jest to rowniez
    wykroczenie maja prawo ukarac mandatem

    WS

  • 10. Data: 2008-12-23 07:04:53
    Od: "MiK^" <m...@t...pl>

    > raczej nie moze
    > sa to dwie odrebne sprawy :

    Wlasnie, ale jak uzyskac pewnosc? hehe ;)