  • 1. Data: 2008-12-16 16:36:31
    Temat: wyrejestrował działalność, wystawił fakture VAT, problem odlicz
    Od: " Jakub C" <j...@N...gazeta.pl>

    Mam problem:

    Komis samochodowy wystawił fakturę VAT na samochód. Nasza firma zakupiła to
    auto, zapłacilismy sprzedającemu kwotę brutto, następnie wystąpiliśmy o zwrot
    5000 zł VATu. Dostaliśmy zwrot lecz po tygodniu przyszło pismo iż wystawiający
    fakturę wyrejestrował działalność gospodarczą miesiąc wcześniej!!! + żądanie
    zwrotu VATu i odsetek. Czyli że sprzedający wystawił fakturę VAT mimo iż nie
    miał prawa jej wystawić!!!

    Mam teraz pytanie co z tym fantem zrobić? Gdzie zgłosić oszustwo(?) prokuratura?
    Policja(?) Teraz nasza firma przed Urzędem Skarbowym wygląda na wyłudzacza VATu!
    Jak dochodzić swoich praw w tym przypadku oraz jak wytłumaczyć urzędowi
    skarbowemu że działaliśmy w dobrej woli?

    Bardzo proszę o pomoc :(

  • 2. Data: 2008-12-16 22:39:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Dec 2008, Jakub C wrote:

> [...]
    > miał prawa jej wystawić!!!
    >
    > Mam teraz pytanie co z tym fantem zrobić? Gdzie zgłosić oszustwo(?) prokuratura?

    W tej sprawie, znaczy *czy* ma sens wszczynanie postępowiania karnego
    to pewnie na .prawo powiedzą (widzę ze crosspost jest, wbrew netykiecie
    pochwalam *jeśli* ma to sens - a IMVHO ma, wolę dwa razy czytać te
    same posty niż raz dostawać rozdwojenia jaźni czytając rozrzucone
    wypowiedzi grupowiczów nie widzących wzajemnie swoje wypowiedzi).

    JEŚLIBY postępowanie karne miało szanse to można "przy okazji" podpiąć
    się z wnioskiem o naprawienie szkody.
    Ale AFAIK sąd wcale nie musi się nie tylko zastosować do takiego
    wniosku, a po drugie AFAIR (z wypowiedzi) najprościej jest ow
    wniosek przemycić przy okazji występowania w roli oskarżyciela
    posiłkowego czy jakoś tak (jak gdzieś się źle wyraziłem to mnie
    zjedzą, dzięki czemu będziesz dokładnie wiedział jak ma być ;))

    Natomiast tak czy siak roszczenie o naprawienie szkody przysługuje,
    jak nie w procesie karnym to w odrębnym procesie cywilnym.

    IMVHO prawidłowe oszacowanie szkody powinno uwzględnić fakt, że
    przy nabyciu zwolnionym *część* VAT da się odzyskać w postaci
    obniżenia podatku dochodowego - jeśli stanie na tym, że
    f-ra powinna być "skonwertowana" na rachunek w tej samej
    kwocie brutto.
    Z drugiej strony możliwa jest korekta przez obniżenie ceny
    (z definicji - ceny brutto) o kwotę VAT, co całość komplikacji
    zwala na wystawcę nieprawidłowej f-ry.
    Plus oczywiście odsetki (zarowno od kwoty, jak i zażądane
    przez US z okazji błędów *o ile* takie będą) i wszelkie inne wydatki.

    > Bardzo proszę o pomoc :(

    To powyżej stanowi wyłącznie propozycje do dyskusji :D

    pzdr, Gotfryd