    From: "Mariusz C." <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: jaka jest właściwie norma spożycia
    Date: Mon, 11 Feb 2002 16:28:26 +0000 (UTC)

    Buker <m...@w...pl> napisał(a)
    w artykule <a48jk5$5v2$3@news.tpi.pl>...

    > art. 115 § 16. KK Stan nietrzeźwości w rozumieniu tego
    > kodeksu zachodzi, gdy:
    >
    > 1) zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila
    > albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość
    > lub
    > 2) zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza
    > przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia
    > przekraczającego tę wartość.

    Jaja se robisz?
    Po tym co wyżej napisałeś gość gotów się kłócić,
    że jest niewinny a tymczasem:

    Ustawodawca rozróżnia dwa stany, tj.:
    a) stan po użyciu alkoholu;
    b) stan nietrzeźwości

    Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
    i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
    Art. 46. (...)
    2. Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu
    w organizmie wynosi lub prowadzi do:
    1) stężenia we krwi od 0,2 prom. do 0,5 prom. alkoholu
    albo
    2) obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg
    alkoholu w 1 dm sześc.
    3. Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu
    w organizmie wynosi lub prowadzi do:
    1) stężenia we krwi powyżej 0,5 prom. alkoholu
    ___albo___ (a nie jak napisałeś "lub")
    2) obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg
    alkoholu w 1 dm sześc.

    no i niestety:

    Art. 87. § 1. Kodeksu Wykroczeń
    Kto, znajdując się ________w stanie po użyciu alkoholu______
    lub podobnie działającego środka, prowadzi pojazd mechaniczny
    w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
    - podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 50 złotych.
    § 2. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu
    lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej
    lub w strefie zamieszkania inny pojazd niż określony w § 1,
    - podlega karze aresztu do 14 dni albo grzywny.
    § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 lub 2
    orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.

    Biorąc też pod uwagę
    Ustawę z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

    Art. 126. 1. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu
    przeprowadza się przy użyciu urządzeń elektronicznych dokonujących pomiaru
    stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu.
    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu
    uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym. W takim
    przypadku ustalenie zawartości w organizmie alkoholu następuje na podstawie
    badania krwi lub moczu.

    Mamy więc:
    a) zdecydowany priorytet badania przy użycia urządzeń elektronicznych
    b) wynik pomiaru alkomatem 0,20 promila - tak stwierdził obwiniony.

    Moim zdaniem znamię z art. 87. § 1 KW "w stanie po użyciu alkoholu"
    zostało wypełnione.
    Zwracam uwagę, że ustawodawca określa dolną granicę ww.stanu
    jako 0,2 promila a nie 0,20 co jest bardzo istotne
    gdyż urządzenie wyświetlające wynki z jednym miejscem znaczącym
    albo gdybyśmy wedle zasad teorii pomiarów ręcznie zaokrąglali, to
    już pomiary 0,16; 0,17; 0,18; 0,19 i 0,20 powinniśmy zaokrąglić do 0,2.