  • 11. Data: 2007-09-17 23:17:55
    Temat: Re: głosowanie przez internet
    Od: "Barbara" <b...@w...pl>

    > No popatrz - a bankowość internetowa jakoś działa ;->

    No tak, działa, całkiem nieźle nawet, ale bank wie - i musi wiedzieć - jakie
    kwoty i od kogo (lub komu) zostają przelane czy wypłacone z bankomatu,
    a tu chodzi o to, aby głosowanie było tajne.
    Nie bardzo wiem, jak można to rozwiązać, aby wiadomo było, że oddałam
    głos, ale aby nikt nie wiedział na kogo, ale to byłoby świetne rozwiązanie
    i mam nadzieję, że kiedyś będzie to możliwe.
    W sumie nawet bardzo poufne informacje są przesyłane drogę elektroniczną,
    np. przez notariuszy - dane dotyczące transakcji finansowych stron aktów
    notarialnych, więc pewnie i głosowanie w końcu będzie możliwe.

    Barbara

  • 12. Data: 2007-09-18 05:47:27
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    W odpowiedzi na post z Mon, 17 Sep 2007 22:45:11 +0200, od mvoicem :

    > Problem w tym, że głosowanie przez internet będzie podatne na fałszerstwa i
    > tajne, albo niepodatne ale jawne. IMHO nie da się zapewnić jednoczesnej
    > tajności i przejrzystości głosowania.

    własnie, tajność głosowania...
    czy w innych krajach głosowanie również jest tajne i anonimowe ? w zasadzie
    czy tajność w demokratycznym (?) państwie jest potrzebna ?

    kto zna rozwiązania z innych krajów ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Ochrona w supersklepach tylko z licencją: http://grupy2.3mam.net

  • 13. Data: 2007-09-18 07:05:04
    Od: MH <O...@h...org>

    Andrzej Lawa wrote:

    > No popatrz - a bankowość internetowa jakoś działa ;->

    Ale zawsze mozesz sprawdzic czy wszystko sie zgadza. A w wyborach jak? Skoro
    sa 'tajne'?

    --
    Milosz Marian Hulboj
    http://blog.hulboj.org/pl

  • 14. Data: 2007-09-18 07:27:46
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 17 Sep 2007 21:06:36 +0200, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    napisał(a):

    > jestem za wprowadzeniem głosowania przez internet, ponieważ wtedy
    > zdecydowanie się podniesie się frekwencja wyborcza wśród osób
    > wykształconych wyżej niż 6 klas szkoły podstawowej czy zasadnicza szkoła
    > zawodowa.

    Ale po co?

    > owszem, sprawa techniczna, spis wyborców, identyfikacja wyborcy mogłaby
    > odbyć się poprzez czytniki biometryczne przy komputerze, ale najpierw te
    > dane biometryczne trzeba by było od ludzi zebrać - powoli już zaczyna
    > się to robić przy wyrabianiu paszportów.

    Ale po co? Nie patrząc na koszty nawet... Co komu przeszkadza iść na
    wybory do lokalu?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 15. Data: 2007-09-18 11:24:17
    Od: Azazel <a...@...pl>

    Olgierd pisze:

    > Ale po co? Nie patrząc na koszty nawet... Co komu przeszkadza iść na
    > wybory do lokalu?

    Wyjazd na weekend? Zła pogoda? Ogólnie - nie chce mi się ruszać z domu?
    Z tego co pamiętam to w Estonii kwestia potencjalnych oszustw jest
    rozwiązana tak, że nawet jak zagłosujesz przez internet to możesz iść
    potem fizycznie do lokalu wyborczego i zgłosować osobiście i ten głos ma
    pierwszeństwo. Jak technicznie to rozwiązują nie wiem.
    A.

  • 16. Data: 2007-09-18 13:09:49
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Barbara" <b...@w...pl> writes:

    > fałszerstwa i

    > No tak, działa, całkiem nieźle nawet

    Działa również elektroniczny system zliczania głosów w naszym
    parlamencie.

  • 17. Data: 2007-09-18 14:15:26
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotr Dembiński pisze:

    > Działa również elektroniczny system zliczania głosów w naszym
    > parlamencie.

    Przy czym trudno powiedzieć, że zapewnia tajność głosowania, a tym
    bardziej, że mógłby zostać przystosowany do działania poprzez Internet ;)

    M.

  • 18. Data: 2007-09-18 16:31:25
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 17 września 2007 18:22
    (autor Daniello
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fcm8vu$erf$1@news.vectranet.pl>):

    > Jasne, ze by sie dalo

    Nie dało by się, skoro głosy mają być anonimowe. Musiałbyś wprowadzić
    podpisywanie elektroniczne, a to usuwa anonimowość. Nie wspominam o
    trudności w wydaniu takich kluczy obywatelom.

    --
    Wrak Tristana
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 19. Data: 2007-09-18 16:58:43
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Wrak Tristana <n...@s...pl> writes:

> [...]
    > wprowadzić podpisywanie elektroniczne, a to usuwa anonimowość.
    > Nie wspominam o trudności w wydaniu takich kluczy obywatelom.

    Teoria takiego głosowania (internetowego w wyborach powszechnych)
    została już podobno opracowana. Cały problem rozbija się podobno
    o koszty (czas i pieniądze) opracowania użytecznych, opartych na
    tej teorii rozwiązań.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 20. Data: 2007-09-18 17:10:46
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 września 2007 18:58
    (autor Piotr Dembiński
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@h...domek>):

> [...]
    > została już podobno opracowana. Cały problem rozbija się podobno
    > o koszty (czas i pieniądze) opracowania użytecznych, opartych na

    A jak ta teoria wygląda? Ja nie znam takiej :(

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl