  • 21. Data: 2007-09-18 17:17:45
    Temat: Re: głosowanie przez internet
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > Teoria takiego głosowania (internetowego w wyborach powszechnych)
    > została już podobno opracowana. Cały problem rozbija się podobno
    > o koszty (czas i pieniądze) opracowania użytecznych, opartych na
    > tej teorii rozwiązań.

    Nawiasem mówiąc, to osobiście nie wyobrażam sobie innego sposobu
    opracowania takiego systemu niż przedsięwzięcie otwarte, którego
    efekty, czyli oprogramowanie i specyfikacje sprzętu, byłyby
    udostępniane na warunkach wolnych licencji. O niebezpieczeństwach
    związanych ze stosowaniem w takich wyborach oprogramowania
    o zamkniętym kodzie źródłowym można poczytać w raporcie ISOC-PL
    (http://www.isoc.org.pl/200701/wybory).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 22. Data: 2007-09-18 17:20:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 września 2007 19:17
    (autor Piotr Dembiński
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@h...domek>):

> [...]
    > efekty, czyli oprogramowanie i specyfikacje sprzętu, byłyby
    > udostępniane na warunkach wolnych licencji.

    No ale to nic nie zmienia. Bez autoryzacji klikających nie wiesz kto głosuje
    i można fałszować. Zaś autoryzując klikających tajność wyboru szlak trafia.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 23. Data: 2007-09-18 17:47:10
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tristan <n...@s...pl> writes:

> [...]
    >
    > No ale to nic nie zmienia. Bez autoryzacji klikających nie wiesz kto
    > głosuje i można fałszować. Zaś autoryzując klikających tajność

    Poza tym do sprawdzenia poprawności takiego systemu do głosowania jest
    potrzebna wiedza specjalistyczna z zakresu programowania komputerów
    i elektroniki. Nic za darmo.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 24. Data: 2007-09-18 17:48:25
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tristan <n...@s...pl> writes:

    > W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 września 2007 18:58
    > (autor Piotr Dembiński
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <8...@h...domek>):

    > A jak ta teoria wygląda? Ja nie znam takiej :(

    Sorry, ale to nie moja specjalizacja :)

  • 25. Data: 2007-09-18 17:56:34
    Od: Gupik <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    osoby niepełnosprawne mogłyby mieś taki podpis za darmo, lub za niedużą
    odpłatnością, a tak serio, jak taki podpis wygląda??

  • 26. Data: 2007-09-18 17:59:37
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > Sorry, ale to nie moja specjalizacja :)

    W każdym razie niedawno ktoś o tym pisał na liście dyskusyjnej
    ISOC-PL. Problemem zainteresował się prof. Kutyłowski z Politechniki
    Wrocławskiej. Zawsze możesz napisać do Profesora list z prośbą
    o przystępne objaśnienie opracowanych przez niego procedur.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 27. Data: 2007-09-18 18:40:57
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gupik <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl> writes:

    > osoby niepełnosprawne mogłyby mieś taki podpis za darmo, lub za
    > niedużą odpłatnością, a tak serio, jak taki podpis wygląda??

    Zwykle jest to odpowiednio duża liczba naturalna.

  • 28. Data: 2007-09-18 20:21:18
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Azazel wrote:

    > Wyjazd na weekend? Zła pogoda? Ogólnie - nie chce mi się ruszać z domu?
    > Z tego co pamiętam to w Estonii kwestia potencjalnych oszustw jest
    > rozwiązana tak, że nawet jak zagłosujesz przez internet to możesz iść
    > potem fizycznie do lokalu wyborczego i zgłosować osobiście i ten głos ma
    > pierwszeństwo. Jak technicznie to rozwiązują nie wiem.
    > A.

    No czekaj, ale po głosowaniu, to skąd oni wiedzą który głos z głosowania
    internetowego mają unieważnić którym głosem z głosowania tradycyjnego.

    Czyżby tam wybory nie było tajne?

    p. m.

  • 29. Data: 2007-09-18 20:26:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wrak Tristana wrote:

> [...]
    > podpisywanie elektroniczne, a to usuwa anonimowość. Nie wspominam o
    > trudności w wydaniu takich kluczy obywatelom.

    Tzn w zasadzie jest jedna opcja, która pozwala na to żeby głosy były i
    tajne, i weryfikowalne.

    Otóż powiedzmy w Urzędzie Miasta stoi sobie urna z kluczami zapisanymi na
    dyskietkach/pendrivach/płytach CD. Przed wyborami pobierasz z urny taki
    klucz, podpisujesz się na liście tych co taki klucz pobrali.

    Wtedy możesz zagłosować używając takiego klucza, i za pomocą takiego klucza
    sprawdzić czy twój głos zapisano tak jak zagłosowałeś. Anonimowo, bo nikt
    nie wie kto ma jaki klucz.

    Problem w tym, że przy takim internetowym głosowaniu wysiłek stawiennictwa
    osobistego jest taki sam, więc nie ułatwia to nic. Ale jest to jakaś
    opcja ;)

    p. m.

  • 30. Data: 2007-09-18 22:45:21
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 18 września 2007 22:26
    (autor mvoicem
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fcpci3$90g$2@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Problem w tym, że przy takim internetowym głosowaniu wysiłek stawiennictwa
    > osobistego jest taki sam, więc nie ułatwia to nic. Ale jest to jakaś
    > opcja ;)

    No chyba że taki anonimowy klucz by był do kilku głosowań.... Tylko jest
    jeszcze problem taki: Jak zagwarantujesz, że wydawca kluczy nie kombinuje?
    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl