  • 1. Data: 2012-02-25 14:34:50
    Temat: firma międzynarodowa i cło
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Jest sobie firma z Kanady. Ma placówkę w Polce. Psuje się coś w jakimś
    urządzeniu w Polsce. Firma-matka kupuje w Kanadzie część zamienną i
    wysyła do Polski w celu montażu.

    Czy taka część podlega ocleniu na polskiej granicy?

    Krystian

  • 2. Data: 2012-02-25 22:17:08
    Temat: Re: firma międzynarodowa i cło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Feb 2012, Krystek wrote:

    > Jest sobie firma z Kanady. Ma placówkę w Polce. Psuje się coś w jakimś
    > urządzeniu w Polsce. Firma-matka kupuje w Kanadzie część zamienną i wysyła do
    > Polski w celu montażu.

    Ważne są dwie rzeczy:
    - kto płaci i odpowiada za to zepsute urządzenie
    - co się dzieje z rzeczą zepsutą
    No, można by jeszcze doliczyć dotrzymanie terminów, powypełnianie
    kwitków i inne takie, ale to już "dodatki" do zasady.

    Dla przypadków "odsyłania zepsutego" przewidziano mechanizm,
    który pozwala uniknąć naliczania cła "za nic".
    Wspominam, bo sugeruje to fakt dokonywania zakupu w Kanadzie,
    co rodzi podejrzenie że rzecz pochodzi stamtąd (jest więc
    prawdopodobne, że tam można reklamować i w ramach reklamacji
    uzyskać wymianę).

    Jeśli to jest "taki sobie zakup" (np. rzecz już po gwarancji
    i rękojmi), opłacony jak zwyczajnie zakupiona część, to
    reszty możesz nie czytać - nie licz że fiskus odpuści cło
    i VAT od "wzbogacenia o towar" :)

    > Czy taka część podlega ocleniu na polskiej granicy?

    Primo: NTG. Ja bym cło zaliczył do podatków ;), a wygląda mi na to, że
    procedura celna i podatkowa dla VAT są z grubsza 'równoległe'.

    Jako że sam z taką procedurą nie walczyłem, to szczegółów Ci nie podam,
    ale podrzucę wędkę: toto nazywa się "procedura uszlachetniania biernego".
    http://www.goldenline.pl/forum/2412091/procedura-rek
    lamacji-importera-czyli-uszlachetnianie-bierne
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/1
    527/Reklamacja_towaru_pochodzacego_z_importu.html
    +++
    w odniesieniu do produktów zamiennych, wydanych nieodpłatnie ze względu
    na zobowišzania gwarancyjne, stosuje się odpowiednio art. 158 § 3 kodeksu
    celnego, zgodnie z którym, jeżeli proces uszlachetniania ma na celu
    naprawę towarów wywiezionych czasowo, to w wypadku ich dopuszczenia
    do obrotu podlegajš całkowitemu zwolnieniu od cła, jeœli naprawa jest
    wykonaniem umowy gwarancyjnej i została dokonana nieodpłatnie.
    ---

    IMVHO - uwaga o wymogu nieodpłatności na mój gust dotyczy *całkowitego*
    zwolnienia od cła, w razie częściowej odpłatności z rzutu okiem do
    ustawy o VAT (i założeniu, że w przepisach celnych będzie podobnie)
    wychodzi mi, że cło i podatek będą proporcjonalne do owej odpłatnej
    części.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-02-26 14:50:19
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > pzdr, Gotfryd

    Dzięki za obszerne wyjaśnienia i wędki!

    Krystian

  • 4. Data: 2012-02-26 16:29:37
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    Musisz odesłać uszkodzoną część z adnotacją w dokumentacji celnej
    "uszlachetnianie bierne". W każdej agencji czy firmie kurierskiej
    dostaniesz odpowiedni formularz. Wracająca część sprawną (naprawioną lub
    nową) określasz w dokumentacji jako wracającą z uszlachetnienia biernego
    i nie ma cła.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 5. Data: 2012-02-26 18:06:58
    Od: Krystek <k...@u...pl>

    Krzysztof Jodłowski wrote:
> [...]
    > dostaniesz odpowiedni formularz. Wracająca część sprawną (naprawioną lub
    > nową) określasz w dokumentacji jako wracającą z uszlachetnienia biernego

    Dzięki!