  • 1. Data: 2007-09-03 07:45:01
    Temat: dzwonienie za darmo z budek telefonicznych a prawo
    Od: "sliver" <s...@W...gazeta.pl>

    jak ma sie prawo do dzwonienia za darmo z budek telefonicznych??
    objasnie moze jeszcze na czym to polega - zalozmy, ze jest mozliwosc
    zadzwonienia za darmo z automatu telefonicznego tp na dowolny numer bez
    uzycaia karty, nie dokonujac przy tym zadnych zniszczen, wystarczy tylko
    podniesc sluchawke i wystukac odpowiednia kombinacje klawiszy. jak sie ma do
    tego prawo??

  • 2. Data: 2007-09-03 08:25:14
    Od: "Arek Margraf" <m...@W...onet.pl>

    Użytkownik "sliver" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podniesc sluchawke i wystukac odpowiednia kombinacje klawiszy. jak sie ma

    Podobnier jak wejscie do sklepu którego chwilowo nikt nie bilnuje (bo
    ochroniarz wyszedł do kibla a sprzedawca dwoi sie i troi przy kasie) i
    wyniesienie z tego sklep towaru. Zauwaz ze mona wyniesc towar bez ucikania
    przed ochroną, bicia się z nią etc.

    A.

  • 3. Data: 2007-09-03 08:52:33
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > podniesc sluchawke i wystukac odpowiednia kombinacje klawiszy. jak sie ma

    witam!

    to się nazywa wykroczenie - szalbierstwo - art.121 paragraf 2 kodeksu
    wykroczeń

    pzdr

  • 4. Data: 2007-09-03 09:19:39
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Krzysiek pisze:

    > to się nazywa wykroczenie - szalbierstwo - art.121 paragraf 2 kodeksu
    > wykroczeń

    Niezupełnie. Na taką okazję są conajmniej dwa artykuły Kodeksy karnego:

    Art. 285. § 1. Kto, włączając się do urządzenia telekomunikacyjnego,
    uruchamia na cudzy rachunek impulsy telefoniczne, podlega karze
    pozbawienia wolności do lat 3.

    Art. 287. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub
    wyrządzenia innej osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na
    automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych
    informatycznych lub zmienia, usuwa albo wprowadza nowy zapis danych
    informatycznych, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    W pierwszym przypadku sąd może uznać, że nie nastąpiło "włączenie się".
    Drugi - IMO - pasuje idealnie.

    M.

  • 5. Data: 2007-09-03 10:08:42
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    >
    > W pierwszym przypadku sąd może uznać, że nie nastąpiło "włączenie się".

    witam

    nie moge się zgodzić - art.285kk dotyczy włączenia się do urządzenia, a w
    sytuacji opisanej przez pytającego on nie tylko uruchamia automat
    telefoniczny bez karty, ale bez jakis urządzeń pozwalających na włączenie
    sie do urządzenia; tak przynajmniej twierdzi Andrzej Marek w swym komentarzu
    do KK;
    z kolei art.287kk - dotyczy sytuacji wpływania bez upoważnienia na
    automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych
    informatycznych - zapewne nie podpadają tu tzw,. impulsy telefoniczne

    ja obstaję przy szalbierstwie z art.121kw

    jeszcze sprawdze orzecznictwo

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-03 10:17:54
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fbgm7j$2ic$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > informatycznych - zapewne nie podpadają tu tzw,. impulsy telefoniczne
    >
    > ja obstaję przy szalbierstwie z art.121kw

    ponadto znalazałem artykuł w internecie -
    http://prawoity.pl/wiadomosci/kradziez-impulsow-tele
    fonicznych-art-285-kodeksu-karnego -
    "Kontrowersyjną sprawą jest problem wyłudzania usług telefonicznych z
    automatu (np. zastosowanie innego rodzaju monet, żetonów bądź
    bezwartościowych krążków metalu czy starych pieniędzy w automatach
    telefonicznych - złotówek za granicą) - przyjmuje się, że takie zachowania
    dotyczyłyby raczej szalbierstwa z kodeksu wykroczeń (art. 121 § 2 k.w.)."

    pzdr

  • 7. Data: 2007-09-03 10:34:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Krzysiek pisze:

> [...]
    > automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych
    > informatycznych - zapewne nie podpadają tu tzw,. impulsy telefoniczne

    Tu można rozważać np. posiadanie przez aparat telefoniczny tzw. trybu
    serwisowego, czyli de facto "podłaczenie się" do urządzenia. Proszę
    zauważyć, że określenie "podłącza się" nie musi oznaczać fizycznego
    wpięcia w sieć telefoniczną. Zresztą podobne stanowisko przedstawia
    autor cytowanej strony

    http://prawoity.pl/wiadomosci/kradziez-impulsow-tele
    fonicznych-art-285-kodeksu-karnego

    "Przepis art. 285 k.k. może znaleźć zastosowanie także przy uruchomieniu
    impulsów w sieci telefonii komórkowej, przy czym owo włączenie może
    nastąpić poprzez złamanie kodu zabezpieczającego telefonu."

    Natomiast art. 287 obejmuje szerzej przestępstwa związane z
    przetwarzaniem informacji. Bez wątpienia taką informacją jest informacji
    billingowa.

    Od razu zaznaczam - nie znam orzecznictwa w sprawach na tak
    wysublimowanym poziomie - moje doświadczenia nie przekraczają spraw
    sądowych związanych z czystym pajęczarstwem ;)

    M.

  • 8. Data: 2007-09-03 10:50:35
    Od: "sliver" <s...@N...gazeta.pl>

    ostatnio podczas rozmowy znajomy zadal mi wlasnie takie pytanie i nie
    wiedzialem co odpowiedziec. dzieki za pomoc. pozdrawiam.

  • 9. Data: 2007-09-03 10:53:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Arek Margraf wrote:

> [...]
    > ochroniarz wyszedł do kibla a sprzedawca dwoi sie i troi przy kasie) i
    > wyniesienie z tego sklep towaru. Zauwaz ze mona wyniesc towar bez ucikania

    Kretyńskie porównanie.

  • 10. Data: 2007-09-03 10:54:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Niezupełnie. Na taką okazję są conajmniej dwa artykuły Kodeksy karnego:

    [ciach]

    A jeśli ta "kombinacja klawiszy" to numer do jakiegoś dostawy usług
    (telegrosik czy coś w tym stylu) z numerem dostępowym na 0800, który
    akurat ma promocję i łączy gratis?

    ;->