  • 11. Data: 2006-02-16 18:44:35
    Temat: Re: dziury na drogach i zagrozenie zycia lub zdrowia
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    poreba wrote:
    > A jak konserwator od dźwigów szybowych zostawi zdemontowane drzwi od
    > szybu
    > na 10p i pójdzie sobie na parter na śniadanko/piwko to już nie jest
    > lekkomyślna głupota - to usiłowanie morderstwa.

    Za kk: "Odpowiada za usiłowanie, kto w zamiarze popełnienia czynu
    zabronionego swoim zachowaniem bezpośrednio zmierza do jego dokonania
    [...]" Wskaż w powyższym przykładzie _zamiar_ zabicia kogoś. IMO to jest
    po prostu rażące niedbalstwo.

    BTW, wyznaję tezę (już nie pamiętam gdzie zasłyszaną), że jeśli jakaś
    szkoda (np. wpadnięcie do powyższego szybu) powstała w wyniku rażącego
    naruszenia zasad bezpieczeństwa, to dopuszczający się tego naruszenia
    nie może powoływać się na nieumyślność czynu. Zostawiając na 10 piętrze
    "windę bez podłogi" musiał się liczyć z możliwymi tego konsekwencjami.

    -------------------+
    -------------------+

  • 12. Data: 2006-02-16 19:32:34
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 16 Feb 2006 19:44:35 +0100, Paweł Sakowski napisał(a):

> [...]
    > zabronionego swoim zachowaniem bezpośrednio zmierza do jego dokonania
    > [...]" Wskaż w powyższym przykładzie _zamiar_ zabicia kogoś. IMO to jest
    Z zastrzeżeniem, że nie zamierzam dyskutować o istnieniu lub nie
    określonych uregulowań prawnych i ich powszechnej interpretacji.
    Może z innej strony: wskaż _brak zamiaru_ u profesjonalisty doskonale
    zdającego sobie sprawę z konsekwencji powstrzymania się od działania lub
    identycznego z niedbalstwem efektu. Jakiś mechanik samochodowy demotujący
    przewody hamulcowe?
> [...]
    > nie może powoływać się na nieumyślność czynu. Zostawiając na 10 piętrze
    > "windę bez podłogi" musiał się liczyć z możliwymi tego konsekwencjami.
    I na nie się godził. Identycznie jak facet z palcem na spuście, no nie?
    /tak, zdaję sobie sprawę, że nieco demagogizuję z tymi drogowcami i
    supermarkeciarzami/

    --
    pozdro
    poreba

  • 13. Data: 2006-02-16 20:50:57
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    poreba wrote:
    > Może z innej strony: wskaż _brak zamiaru_

    Tak to możemy długo :)

    > Jakiś mechanik samochodowy demotujący
    > przewody hamulcowe?

    Od szczegółów będzie zależało, czy mechanik postanowił w efektowny
    sposób doprowadzić kierowcę do śmierci, czy z niechlujstwa zapomniał
    zamocować z powrotem przed oddaniem samochodu.

    -------------------+
    -------------------+

  • 14. Data: 2006-02-18 13:18:08
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Thu, 16 Feb 2006 21:50:57 +0100, Paweł Sakowski napisał(a):

    > Tak to możemy długo :)
    Ależ nie chciałem pingpongować! ;)
    Pewne zależności przyczynowo skutkowe są powszechnie znane (co najwyżej
    budzą niespodziewany zachwyt wśród filozofów, co pobudza ich ich do
    rozwinięcia owych zależności w teorie fundamentalne) - pewne są znane
    specjalistom. Worek cementu z czwartego na zatłoczony chodnik - obniżenie
    współczynnika delta ce do 12.

    > Od szczegółów będzie zależało, czy mechanik postanowił w efektowny
    > sposób doprowadzić kierowcę do śmierci, czy z niechlujstwa zapomniał
    > zamocować z powrotem przed oddaniem samochodu.
    I moje zadziwienie laika powoduje to, że w przypadkach nieoczywistych
    ("nietypowe" "narzędzia" mordu) nie przyjmuje się zbrodniczego zamiaru.
    Facet z pstoletem w łapie, tak - facet z nożycami do cięcia drutu, nie (z
    metkownicą fałszujący datę przydatności do spożycia, z łopatą, młotkiem
    etc)

    --
    pozdro
    poreba