  • 1. Data: 2006-02-13 11:15:57
    Temat: ZUS - kapitał początkowy , mały pracodawca, brak zaświadczenia
    Od: "Rezydent" <r...@g...pl>

    Pracownik w swojej historii od 1980 roku pracował po 3-4 lata u różnych
    drobnych przedsiębiorców, w większych zakładach...
    Teraz akurat ZUS z Żyrardowa Wydział Kapitału Początkowego obrabia jego
    temat i pyta się go o okresy składkowe i bezskładkowe.
    Jeśli mały zakład pracy nie istnieje to kro wystawi zaświadczenie ?
    Jeśli mały zakład nie wiedzieć czemu nie ma dokumentacji, to kto ma wystawić
    zaświadczenie?
    Kółko się zamyka... ZUS nic nie wie w jakij wysokości wypłacono zasiłek
    chorobowy (lub udaje że nie wie), zakład pracy nie ma dokumentacji na ten
    temat. Co robić ?

    Pozdrawiam
    Rezydent

  • 2. Data: 2006-02-13 11:39:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Rezydent wrote:

> [...]
    > Kółko się zamyka... ZUS nic nie wie w jakij wysokości wypłacono
    > zasiłek chorobowy (lub udaje że nie wie), zakład pracy nie ma

    Jeśli firma zatrudniała do bodajże 20 pracowników to ZUS ma imienne
    dokumenty rozliczeniiowe na każdego zatrudnionego.

  • 3. Data: 2006-02-14 12:35:47
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Jeśli firma zatrudniała do bodajże 20 pracowników to ZUS ma imienne
    > dokumenty rozliczeniiowe na każdego zatrudnionego.

    Do 10 pracowników.

  • 4. Data: 2006-02-14 12:45:00
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Jeśli mały zakład pracy nie istnieje to kro wystawi zaświadczenie ?

    Dokumenty każdej firmy są przechowywane w Archiwum bodajże Urzędu
    Wojewódzkiego. I tam dostaniesz wszystkie dokumenty...

    > Jeśli mały zakład nie wiedzieć czemu nie ma dokumentacji, to kto ma
    wystawić
    > zaświadczenie?

    J.w.

    > Kółko się zamyka... ZUS nic nie wie w jakij wysokości wypłacono zasiłek
    > chorobowy (lub udaje że nie wie)

    ZUS raczej nie udaje że nie wie. Znam to z autopsji, moja żona pracuje w
    Wydziale Kapitału Początkowego. Żebyś zobaczył jak "Główni Księgowi" w 70%
    firm wypełniali dokumenty to byś się załamał... Tak się składa że kwitów
    jest tyle, że pracownicy muszą je przynosić do domów i robią drugi etat w
    domu. Jak czasem widzę te dokumenty to łeb spada. Księgowy nie potrafi np.
    policzyc do stu, napisać prawidłowo nazwiska pracownika, podaje co innego na
    świadectwie pracy, a co innego na RP-7... Załamka... A najgorsze jest to, że
    ileś lat temu pracownik odebrał te kwity, nie prawdził dokładnie, podpisał,
    a potem okazuje się, że np.nazwisko jest przekręcone. W świetle prawa taki
    dokument jest nieważny. Albo podpisany przez zastępcę dyr. jako "z up.", a
    okazuje się, że nie miał takiego upoważnienia... I robią się ludzkie
    kłopoty, bo szukaj teraz firmy sprzed 20-30 lat...

    > zakład pracy nie ma dokumentacji na ten
    > temat.

    Zakład jeśli istnieje to musi mieć dokumentację.

  • 5. Data: 2006-02-14 13:53:13
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Robert J." <r...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kłopoty, bo szukaj teraz firmy sprzed 20-30 lat...

    > Zakład jeśli istnieje to musi mieć dokumentację.

    Z tym "musem" to bywa różnie. Pracodawca mojej siostry polecił swojemu
    pracownikowi swego czasu zniszczyć część dokumentacji płacowej firmy (co
    jest tajemnicą poliszynela), ale tenże dalej u niego pracuje (tyle, że już w
    jakiejś kolejnej dziesiatej firmie) i nie zamierza tego faktu nigdzie
    poświadczać, bo własnej skóry trzeba bronić - a ludzie mają kłopoty z
    udokumentowaniem tamtego okresu pracy. Nie jest lekko - niestety - zebrać
    pełną dokumentację.
    Graszka

  • 6. Data: 2006-02-14 15:44:25
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

> [...]
    > poświadczać, bo własnej skóry trzeba bronić - a ludzie mają kłopoty z
    > udokumentowaniem tamtego okresu pracy. Nie jest lekko - niestety - zebrać

    Wiem jak jest :-). Ludzie teraz się podkładają ze strachu przed pracodawcą,
    a potem będą płakać i wyzywać m.in. moją żonę od złodziei i oszustów...
    Jakby to ZUS kazał im np. niszczyć dokumenty czy podpisywać nieprawdę :-)
    Nasi rodacy jeszcze nie nauczyli się dbać o swoje sprawy na bieżąco. To taki
    relikt przeszłości, wszak za komuny wszystko za nas robiła biurokracja :-).

  • 7. Data: 2006-02-15 18:58:29
    Od: "agnesdz" <a...@B...pl>

> [...]
    > a potem będą płakać i wyzywać m.in. moją żonę od złodziei i oszustów...
    > Jakby to ZUS kazał im np. niszczyć dokumenty czy podpisywać nieprawdę :-)

    Dopiero od 1984r. jest obowiązek przechowywania dokumentów płacowych jako
    materiałów archiwalnych B-50.

    > Nasi rodacy jeszcze nie nauczyli się dbać o swoje sprawy na bieżąco. To
    > taki
    > relikt przeszłości, wszak za komuny wszystko za nas robiła biurokracja
    > :-).

    Wówczas nie było emerytalnych kont indywidualnych i nikt nie wiedział ile
    nazbierał na emeryturę.

    Aga

  • 8. Data: 2006-02-15 19:02:57
    Od: "agnesdz" <a...@B...pl>

    Użytkownik "Rezydent" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > temat i pyta się go o okresy składkowe i bezskładkowe.
    > Jeśli mały zakład pracy nie istnieje to kro wystawi zaświadczenie ?

    Likwidator lub dawny właściciel.

    > Jeśli mały zakład nie wiedzieć czemu nie ma dokumentacji, to kto ma
    > wystawić
    > zaświadczenie?

    Wystarczy zeznanie 3 świadków, którzy oświadczą, że dana osoba pracowała w
    danym zakładzie. Nie wiem jaką wówczas naliczą składkę (trzeba się liczyć z
    tym że będzie to statystycznie najniższa pensja wypłacana w danym roku).

    Pozdrawiam
    Aga

  • 9. Data: 2006-02-16 08:10:53
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Dopiero od 1984r. jest obowiązek przechowywania dokumentów płacowych jako
    > materiałów archiwalnych B-50.

    Tego nie powiem na pewno, mogę zapytać żony jeśli to dla kogoś ważne i
    potrzebne.

    > Wówczas nie było emerytalnych kont indywidualnych i nikt nie wiedział ile
    > nazbierał na emeryturę.

    Mówiąc "dbać" miałem na myśli to, że ludzie brali od pracodawcy "na
    odchodne" papiery bez sprawdzenia, czy są dobrze wypełnione. Z punktu
    widzenia prawa takie np. świadectwo pracy z błędem w nazwisku lub źle
    wpisaną datą urodzenia jest nieważne. Wiesz ilu ludzi teraz z takich powodów
    chodzi i płacze? W życiu bym się nie spodziewał że to aż taka skala
    zjawiska...

  • 10. Data: 2006-02-16 20:44:06
    Od: "agnesdz" <a...@B...pl>

> [...]

    To fakt!!

    > Wiesz ilu ludzi teraz z takich powodów
    > chodzi i płacze?

    Wiem codziennie przychodzi do mnie od kilku do kilkunastu osób poszukujących
    dawnego zakładu pracy i dokumentów. To jest bardzo przykre i w gruncie
    rzeczy upokarzające...

    >W życiu bym się nie spodziewał że to aż taka skala
    > zjawiska...

    Ja niestety też nigdy nie sądziłam że to aż taki problem...

    Aga