    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dwie polisy na jedną rzecz
    Date: Thu, 11 Jun 2009 09:09:33 -0500

    Baloo wrote:

    > Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał

    > A realia sobie.
    > W którym miejscu KC twierdzi, że jeśli zawrę z dwoma odrębnymi TU umowy
    > na wypłatę odszkodowania 1000 zł i jeśli będę płacił adekwatne składki
    > do każdego z tych TU oddzielnie, to każde TU wypłaci mi jedynie po 500
    > zł?
    Jak ja nie cierpię smierdzących leni.

    Art. 824?. § 1. O ile nie umówiono się inaczej, suma pieniężna wypłacona
    przez zakład ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia nie może być wyższa od
    poniesionej szkody.

    § 2. Jeżeli ten sam przedmiot ubezpieczenia w tym samym czasie jest
    ubezpieczony od tego samego ryzyka w dwóch lub więcej zakładach
    ubezpieczeń na sumy, które łącznie przewyższają jego wartość
    ubezpieczeniową, każdy z zakładów ubezpieczeń odpowiada do wysokości
    szkody w takim stosunku, w jakim przyjęta przez niego suma ubezpieczenia
    pozostaje do łącznych sum wynikających z podwójnego lub wielokrotnego
    ubezpieczenia.

    > Przecież równie dobrze mogę zawrzeć umowę na wypłatę odszkodowania
    > 2000 zł w jednym towarzystwie i płacić odpowiednio wyższe składki. Na to
    > samo wyjdzie. Ale co stoi na przeszkodzie, by mieć kaprys i rozbić jedną
    > polisę na dwie pomniejsze?

    Nic nie stoi na przeszkodzie. Możesz mieć dwie polisy.
    Odszkodowanie ze wszystkich polis nie może przekroczyć wartości szkody.