  • 1. Data: 2003-11-15 02:02:42
    Temat: dowód korupcji czy jednak nie?
    Od: "batot" <v...@p...NO.onet.SPAM.pl>

    1. Napisałem podanie do spółzielni o wykonanie instalacji jej lokatorom jako
    firma rzecz jasna. Dostałem odpowiedź odmowną bez podania powodu.
    Dowiedziałem się że po miesiącu (z pewnych źródeł wiem na 100% że dopiero po
    udzielniu mi odmownej decyzji) że po mnie zgłosiła się inna firma o to samo
    i dostała zgodę. Jak to zrobiła ano znała kolege prezesa i zgode dostali bez
    problemu.
    Czy spółdzielnia może raz nie zgadzać się natomiast za miesiąc dać innej
    firmie zgode na to samo ?
    Czy to nie podchodzi już pod korupcje ?
    Takich przykładów penwie podacie mase więc nie dziwię się że jest w Polsce
    jak jest.
    Przy okazji dowiedziałem się że jak nie dam w łape urzednikowi chociażby w
    zwykłej spółdzielni to nie dostanę zgody nigdzie i na nic jako firma.
    Tak przynajmniej jest w moim miescie w praktycznie każdej spółdzielni w
    której się staralismy.

    PS: Na czym to miała polegać ta walka z korupcja i łapówkami ? Skoro
    zmuszają firme aby dała łapówkę jednak jeśli chce przetrwać na rynku bo
    inaczej nic nie załatwi.

  • 2. Data: 2003-11-15 11:50:26
    Temat: Re: dowód korupcji czy jednak nie?
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > PS: Na czym to miała polegać ta walka z korupcja i łapówkami ? Skoro
    > zmuszają firme aby dała łapówkę jednak jeśli chce przetrwać na rynku bo
    Najpierw na temat:
    Spółdzielnia jest podmiotem prywatnym tak jak większość spółek zoo i
    akcyjnych.
    Wręczanie łapówek podmiotom prywatnym nie jest przestępstwem. Spółdzielnia
    nie musi np. przeprowadzać procedur zamówień publicznych. Prezes spółzielni
    może udzielać zamówień według własnego widzimisię.

    Jedynym ograniczeniem dla prezesa spółzielni jest Rada Nadzorcza oraz
    Spółdzielcy. Rada nadzorcza jest z zasady w jednej drużynie z prezesem.
    Spółzielcy nie chodzą na zebrania. Na zebrania przychodzą tylko spółdzielcy
    zatrudnieni w spółdzielni, czyli od Prezesa maksymalnie zależni.

    Reasumując nieco OT:
    Instytucja spółzielczości jest przeznaczona dla małych kilkuosobowych
    organizacji, a nie dla molochów typu spółdzielnie mieszkaniowe. Jeżeli 15
    osób wejdzie do kajaka to na pewno zatonie.

    Bronek

  • 3. Data: 2003-11-15 19:40:36
    Od: kam <X...@X...plX>

    bronek wrote:
    > Najpierw na temat:
    > Spółdzielnia jest podmiotem prywatnym tak jak większość spółek zoo i
    > akcyjnych.
    > Wręczanie łapówek podmiotom prywatnym nie jest przestępstwem.

    Już jest.
    Art. 296a. § 1. Kto, pełniąc funkcję kierowniczą w jednostce
    organizacyjnej wykonującej działalność gospodarczą lub mając, z racji
    zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji, istotny wpływ na
    podejmowanie decyzji związanych z działalnością takiej jednostki,
    przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę w zamian za
    zachowanie mogące wyrządzić tej jednostce szkodę majątkową albo za czyn
    nieuczciwej konkurencji lub za niedopuszczalną czynność preferencyjną na
    rzecz nabywcy lub odbiorcy towaru, usługi lub świadczenia,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto w wypadkach określonych w § 1 udziela
    albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej.
    § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.
    § 4. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 wyrządza znaczną szkodę
    majątkową,
    § 5. Nie podlega karze sprawca przestępstwa określonego w § 2 albo w § 3
    w związku z § 2, jeżeli korzyść majątkowa lub osobista albo ich
    obietnica zostały przyjęte, a sprawca zawiadomił o tym fakcie organ
    powołany do ścigania przestępstw i ujawnił wszystkie istotne
    okoliczności przestępstwa, zanim organ ten o nim się dowiedział.

    KG

  • 4. Data: 2003-11-16 15:05:22
    Od: "batot" <v...@p...NO.onet.SPAM.pl>

    z Tym że ode mnie w tym konkretnym przypadku nie wzial kasy bo i tez nie
    proponowalem - szkoda ;)

    W takim razie jeśli prezes ADM nie odnosi korzyści finansowej a jedynie po
    znajomosci robi przysługę koledze to też jest korupcja czy nie ?