  • 1. Data: 2003-06-17 22:33:54
    Temat: dane osobowe++
    Od: a...@g...pl (the)

    dzien dobry,

    zalozmy, ze:
    1. chcialbym zbudowac duzy system informatyczny przechowujacy dane na temat
    klientow firmy,

    2. chcialbym zbierac szczegolowe dane osobowe klientow, nie tylko imie,
    nazwisko, adres, numery telefonow, ale rowniez wyksztalcenie, wyznanie,
    preferencje polityczne, seksualne, slowem: WSZYSTKO, co mozliwe,

    3. niektore dane zbierane bylyby na podstawie faktur, inne na podstawie
    rozmow, jeszcze inne bylyby rezultatem analiz (na przyklad jesli ktos
    kupuje papierosy - znaczy, ze jest palaczem, jesli pieluszki - ma male
    dziecko), [abstrachujac od sensownosci tak banalnych przykladow]

    4. zbierane bylyby rowniez dane typu: zdjecie, odcisk palca, ('wlos' - jako
    zrodlo danych o dna),

    5. baza danych w niepowolanych rekach moglaby byc zagrozeniem dla osoby
    ewidencjonowanej.

    pomijajac kwestie paranoi, 'mormonizmu' i w ogole aspektow pozaprawniczych...
    czy takie zbieranie informacji (bez zgody, lub ze zgoda czesciowa... na co
    trzeba, a na co nie?) jest legalne?

    jak wyglada to z punktu widzenia przetwarzania danych osobowych?
    albo prawa prasowego?

    czy jakas instytucja daje prawo do takiej dzialalnosci (nie wiem,,, moze uop?)?

    dziekuje za konstruktywna opinie.

    the+end

  • 2. Data: 2003-06-18 05:08:04
    Temat: Re: dane osobowe++
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    Uzytkownik "the" <a...@g...pl> napisal w wiadomosci

    > zalozmy, ze:
    > 1. chcialbym zbudowac duzy system informatyczny przechowujacy dane na
    temat
    > klientow firmy,

    mozesz zbierac wszystko dopóki na podstawie tych danych nie mozna
    zidentyfikowac osoby, której te dane dotycza.
    W innych przypadkach musisz miec zgode. O szczególy techniczne pytaj w
    GIODO.

  • 3. Data: 2003-06-18 05:28:49
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bcos3m$nnj$1@absinth.dialog.net.pl>, poilkj wrote:
    > mozesz zbierac wszystko dopóki na podstawie tych danych nie mozna
    > zidentyfikowac osoby, której te dane dotycza.
    > W innych przypadkach musisz miec zgode. O szczególy techniczne pytaj w
    > GIODO.

    Chyba że robi to prywatnie....
    Ale jak robi prywatnie to nie jest wiarygodny i dane są też niewiarygdne
    (to tak apropos różnych rojących się być może pomysłów)

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-06-18 07:06:39
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    > nazwisko, adres, numery telefonow, ale rowniez wyksztalcenie, wyznanie,
    > preferencje polityczne, seksualne, slowem: WSZYSTKO, co mozliwe,
    zobacz ten artykul:
    Art. 27. 1. Zabrania sie przetwarzania danych ujawniajacych pochodzenie
    rasowe lub etniczne, poglady polityczne, przekonania religijne lub
    filozoficzne, przynaleznosc wyznaniowa, partyjna lub zwiazkowa, jak równiez
    danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nalogach lub zyciu seksualnym
    oraz danych dotyczacych skazan, orzeczen o ukaraniu i mandatów karnych, a
    takze innych orzeczen wydanych w postepowaniu sadowym lub administracyjnym.
    2. Przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 1, jest jednak dopuszczalne,
    jezeli:
    1) osoba, której dane dotycza, wyrazi na to zgode na pismie, chyba ze
    chodzi o usuniecie dotyczacych jej danych,
    2) przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie takich danych
    bez zgody osoby, której dane dotycza, i stwarza pelne gwarancje ich ochrony,
    3) przetwarzanie takich danych jest niezbedne do ochrony zywotnych
    interesów osoby, której dane dotycza, lub innej osoby, gdy osoba, której
    dane dotycza, nie jest fizycznie lub prawnie zdolna do wyrazenia zgody, do
    czasu ustanowienia opiekuna prawnego lub kuratora,
    4) jest to niezbedne do wykonania statutowych zadan kosciolów i innych
    zwiazków wyznaniowych, stowarzyszen, fundacji lub innych niezarobkowych
    organizacji lub instytucji o celach politycznych, naukowych, religijnych,
    filozoficznych lub zwiazkowych, pod warunkiem, ze przetwarzanie danych
    dotyczy wylacznie czlonków tych organizacji lub instytucji albo osób
    utrzymujacych z nimi stale kontakty w zwiazku z ich dzialalnoscia i
    zapewnione sa pelne gwarancje ochrony przetwarzanych danych,
    5) przetwarzanie dotyczy danych, które sa niezbedne do dochodzenia praw
    przed sadem,
    6) przetwarzanie jest niezbedne do wykonania zadan administratora danych
    odnoszacych sie do zatrudnienia pracowników i innych osób, a zakres
    przetwarzanych danych jest okreslony w ustawie,
    7) przetwarzanie jest prowadzone w celu ochrony stanu zdrowia, swiadczenia
    uslug medycznych lub leczenia pacjentów przez osoby trudniace sie zawodowo
    leczeniem lub swiadczeniem innych uslug medycznych, zarzadzania udzielaniem
    uslug medycznych i sa stworzone pelne gwarancje ochrony danych osobowych,
    8) przetwarzanie dotyczy danych, które zostaly podane do wiadomosci
    publicznej przez osobe, której dane dotycza,
    9) jest to niezbedne do prowadzenia badan naukowych, w tym do przygotowania
    rozprawy wymaganej do uzyskania dyplomu ukonczenia szkoly wyzszej lub
    stopnia naukowego; publikowanie wyników badan naukowych nie moze nastepowac
    w sposób umozliwiajacy identyfikacje osób, których dane zostaly
    przetworzone,
    10) przetwarzanie danych jest prowadzone przez strone w celu realizacji praw
    i obowiazków wynikajacych z orzeczenia wydanego w postepowaniu sadowym lub
    administracyjnym.

    burenzo

  • 5. Data: 2003-06-18 15:21:16
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > Chyba że robi to prywatnie....

    Prywatnie też nie wolno.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-06-18 23:17:20
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bcpuo9$1amj$1@news2.ipartners.pl>, BaLab wrote:

    > Prywatnie też nie wolno.

    Art.3 u.4
    Ustawy nie stosuje się do osób fizycznych, które przetwarzają dane
    wyłącznie w celach osobistych lub domowych.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2003-06-19 17:54:56
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > Art.3 u.4
    > Ustawy nie stosuje się do osób fizycznych, które przetwarzają dane
    > wyłącznie w celach osobistych lub domowych.

    No właśnie, jakie cele osobiste lub domowe może mieć osoba fizyczna
    przechowująca dane na temat klientów firmy?

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 8. Data: 2003-06-20 03:39:03
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bcss44$2ocn$1@news2.ipartners.pl>, BaLab wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > No właśnie, jakie cele osobiste lub domowe może mieć osoba fizyczna
    > przechowująca dane na temat klientów firmy?

    A to już wybacz nie twoja sprawa jakie ktoś ma cele osobiste i domowe :)
    Może zbiera bo lubi. Jeśli robi to dla siebie - jego święte prawo. Nb.
    gdyby nie ta powyższa klauzula to pewnie z 95% obywateli w wieku powyżej
    10 lat łamałoby prawo trzymając adresy i telefony swoich krewnych,
    znajomych przyjaciół...

    --
    Marcin