  • 1. Data: 2004-10-14 19:42:19
    Temat: czyja własność
    Od: "Jurek" <a...@p...fm>

    Witam,

    Jak to wyglada od strony prawa?
    Mąż przed zawarciem związku małzeńskiego kupił mieszkanie (ok. 5mies.
    wcześniej) Po ślubie (bez intercyzy itp) wprowadziła się do niego żona i __
    interesuje mnie sprawa czyją własnością będzie mieszkanie w przypadku
    rozwodu obojga, ew. w razie śmierci męża, czy mieszkanie w całości przypada
    żonie?, czy np. mogą o jakąś część mieszkania ubiegać się po śmierci bracia
    męża? Mieszkanie nie jest zapisane żadnymi aktami na kogokolwiek, w chwili
    obecnej jest po prostu własnością męża. A jeśli byłaby możliwość, że jeden z
    braci miałby w jakimś procencie prawo do ubiegania się o część mieszkania to
    jaka jest możliwość by mieszkanie należało po śmierci męża do żony (poza
    testamentem)?
    odpowiedzcie cos nawet na tak smieszne pytania (dla niektórych)
    pozdrawiam
    J.

  • 2. Data: 2004-10-14 20:47:24
    Temat: Re: czyja własność
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > interesuje mnie sprawa czyją własnością będzie mieszkanie w przypadku
    > rozwodu obojga,

    W razie rozwodu mieszkanie pozostaje wlasnoswcia meza, gdyz wchodzi ono w
    skald tzw. majatku odrebnego me3za (skoro nabyl je przed zawarciem malzenstwa
    i nastepnie zona nie nabyla do niego zadnych praw)

    ew. w razie śmierci męża, czy mieszkanie w całości przypada
    > żonie?, czy np. mogą o jakąś część mieszkania ubiegać się po śmierci bracia
    > męża?

    Jezeli maz umrze, to o ile nie zostawi testamentu dziedziczenie ustawowe
    wyglada nastepujaco:

    - w pierwsezej kolejnosci dziedziczy zona i dzieci - w czesciach rownych

    - jezeli nie ma dzieci - dziedziczy zona, rodzice zmarlego i jego rodzenstwo,
    przy czym zona bierze polowe calego spadku, a to co zostanie jest dzielone
    pomiedzy rodzicow (biora 1/4 tej "reszty" - czyli 1/8 calosci spadku) a
    rodzenstwo (oni dziedzicza w czesciach rownych to, co pozostanie po odjeciu
    udzialu zony i rodzicow)

> [...]
    > jaka jest możliwość by mieszkanie należało po śmierci męża do żony (poza

    Jest taka mozliwosc - np. w braku innych spadkobiercow (dzieci zmarlego, jego
    rodzicow czy rodzenstwa), w drodze zapisu. Sad przy podziale masy spadkowej
    moze takze przyznac mieszkanie zonie nakazujac jej prezy tym splate udzialow
    innych spadkobiercow.

  • 3. Data: 2004-10-16 19:30:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Oct 2004, Jurek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Mieszkanie nie jest zapisane żadnymi aktami na kogokolwiek, w chwili
    >+ obecnej jest po prostu własnością męża.

    Wytłumacz mi jak kupił MIESZKANIE jednocześnie NIE dokonując
    aktu notarialnego ? Taka umowa jest NIEWAŻNA.
    Chyba że to nie mieszkanie kupił... może "prawo spółdzielcze" ?

    pozdrowienia, Gotfryd