  • 11. Data: 2005-06-04 10:40:17
    Temat: Re: czy bac sie notariusza?
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    telcia wrote:

    > Czy znacie jakieś przypadki, kiedy notariusz zrobił krzywdę (celową)
    > kupującemu ? Co może złego zrobić, nie bardzo wiem, na co mam zwrócić
    > uwagę, czego się mogę obawiać, jakie czycha na mnie niebezpieczeństwo
    > w związku z nierzetelnością notariusza
    > Pozdr

    Osobiście nie słyszałem o takim celowym działaniu na szkodę którejś ze
    stron. I wątpię żebym usłyszał...
    Nie ze względu na moralność tej grupy, o nie...
    Po prostu się nie kalkuluje.
    Norariusze zarabiają takie pieniądze, że bardzo trudno ich skusić - bo
    jednak coś by zaryzykowali.
    Problem polega na tym że notariusz nie reprezentuje żadnej ze stron,
    jak jedna przyjdzie z umową, która druga postawi w nieciekawej
    sytuacji, ale ta druga strona pozwoli się naciągnąć... to on poświadczy
    i bujaj się. Sam sobie jestes winien.
    Inną sprawą jest niestety fachowość, i niecelowe zaszkodzenie... Bo do
    fachowości dużej części notariuszy można mieć poważne zastrzeżenia.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 12. Data: 2005-06-04 12:14:01
    Od: "aseta" <a...@o...pl>

    > Tak jak w temacie, niedłuo podpisuję akt notarialny w związku z kupnem
    > mieszkanie.
    > Czy mogę się obawiać jego niekompetencji, mam go jakoś sprawdzić? Pytam,
    > bo
    > zupełnie się na tym nie znam, a nie chcę być oszukana w tak ważnej kwestii
    > jak akt własności.

    Raczej nie ma się czego obawiać. Notariusz to niemal instytucja zaufania
    publicznego. Z pewnością nie nalezy się obawiać jego niekompetencji, a
    raczej postanowień spisanej umowy, czyli sprzedającego. Przeczytaj uważnie
    umowę. Notariusz tylko potwierdza ustalenia stron, a nie je narzuca.

    > Notariusza polecił nam nasz developer (trochę jakby narzucając wszystkim
    > kupującym...), który nawiasem mówiąc nie jest rzetelny...

    Prosta przyczyna - korzyść obopólna. Notariusz zarabia hurtowo na wszystkich
    umowach spisywanych przez klientów developera, ma szablon umowy i tylko
    zmienia nazwiska. Nie napracuje się przy tym. Developer być może za
    podesłanie sporej ilości klientów tez ma jakąś działkę od notariusza, a może
    jest mu najbliżej i nie musi innemu notariuszowi przedstawić dokumentów, jak
    już sprawdził je ten jeden.

    > ..acha... i jeszcze jedno, czy opłaty notarialne (kompletne takie jak
    > sądowe, taksa , wypisy, etc...) różnią się od siebie w każdej kancelarii?
    > Bo
    > z tego co orientowałam się w Lublinie ceny są znacznie wyższe niż np. w
    > Zielonce pod W-wą.

    Co do opłat - są tzw. "widełki" i w tych widełkach poruszają się
    notariusze - jeden weźmie mniej, drugi więcej. Dotyczy to taksy notarialnej,
    nie wiem czy również opłaty za wypisy. Natomiast opłata sądowa za wpis czy
    wydzielenie księgi oraz podatek od czynności jest wszędzie ten sam.
    Notariusz odprowadza te opłaty odpowiednio do sądu lub urzedu skarbowego.

    Reasumując, jeśli masz możliwość przeczytania aktu notarialnego innej osoby,
    która kupiła juz mieszkanie u tego developera, przeczytaj. Jeśli nie, czytaj
    uważnie u notariusza. Nie obawiaj się notariusza, a sprzedającego.

  • 13. Data: 2005-06-04 13:03:48
    Od: "telcia" <n...@o...pl>

    Użytkownik "aseta" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wydzielenie księgi oraz podatek od czynności jest wszędzie ten sam.
    > Notariusz odprowadza te opłaty odpowiednio do sądu lub urzedu skarbowego.

    Pytałam w Lublinie u notariusza, Pani była jekaś niechętna do udzielania mi
    szczegółowej odpowiedzi, natomiast spytała, czy będzie to udział w gruncie,
    jak odpowiedziałam, ze tak, to dodała dosyć dużą opłatę (za co-nie
    pamiętam:-( )i w sumie wychodziło o conajmniej 1.400 złotych drożej niż na
    miejscu. Czy to możliwe? czy źle zrozumiałam?

> [...]
    czytaj
    > uważnie u notariusza. Nie obawiaj się notariusza, a sprzedającego.

    dobry pomysł - dziękuję

  • 14. Data: 2005-06-04 15:55:16
    Od: Radzisz <m...@i...w.pl>

    Użytkownik telcia napisał:

    > Instytucja do której mogę się zgłosić i go sprawdzic?
    zajrzyj na: www.notariusze.waw.pl
    tam możesz sprawdzić czy taka kancelaria w ogóle istnieje.

    Radzisz

  • 15. Data: 2005-06-04 16:09:05
    Od: Radzisz <m...@i...w.pl>

    Użytkownik Massai napisał:

    > Po prostu się nie kalkuluje.
    > Norariusze zarabiają takie pieniądze, że bardzo trudno ich skusić - bo
    > jednak coś by zaryzykowali.
    100 % racji.

    > Problem polega na tym że notariusz nie reprezentuje żadnej ze stron,
    no nie do końca, notariusz zabezpiecza interesy _obu_ strony umowy.

    > jak jedna przyjdzie z umową, która druga postawi w nieciekawej
    > sytuacji, ale ta druga strona pozwoli się naciągnąć... to on poświadczy
    > i bujaj się. Sam sobie jestes winien.
    nie do końca, jeżeli notariusz stwierdzi, że strony umowy nie są w
    umowie "równe" to może odmówić dokonania czynności.
    Oczywiście jest to kwestia interpretacji i można dużo różnych sytuacji
    wymyślać.

    Radzisz

  • 16. Data: 2005-06-04 18:26:24
    Od: "telcia" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Radzisz" <m...@i...w.pl> napisał w wiadomości

    > zajrzyj na: www.notariusze.waw.pl
    > tam możesz sprawdzić czy taka kancelaria w ogóle istnieje.

    Istnieje, sprawdzałam, dzięki

    pozdr