  • 201. Data: 2012-06-27 11:27:58
    Temat: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:
    >> Trzymając się przykładu ze
    >> skrzyżowaniem koło multikina:
    >
    > Dla porządku wklejam ponownie Linka:
    >
    > https://mapy.google.pl/maps?q=Aleje+Korfantegfo,+Zab
    rze&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.317706,18.774884&spn=0.00155
    2,0.003245&sll=52.025459,19.204102&sspn=6.125507,13.
    293457&hnear=Aleje+Wojciecha+Korfantego,+Zabrze,+%C5
    %9Bl%C4%85skie&t=h&z=18

    > Jest to szczególnie fajny przykład, bo zdjęcie pokazuje stan sprzed
    > budowy wysepki. Więc można porównać niewielkość odgięcia ,,nurtu''
    > Alei.
    >
    > A tu analogiczne skrzyżowanie koło Kauflandu, gdzie nie zbudowano
    > wysepki, a jedynie ją narysowano i gdzie nie ma znaku ronda:
    >
    > https://mapy.google.pl/maps?q=Aleje+Korfantegfo,+Zab
    rze&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.313822,18.774948&spn=0.00155
    2,0.003245&sll=52.025459,19.204102&sspn=6.125507,13.
    293457&hnear=Aleje+Wojciecha+Korfantego,+Zabrze,+%C5
    %9Bl%C4%85skie&t=h&z=18

    i jaki problem robi to skrzyżowanie?

  • 202. Data: 2012-06-27 14:00:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]
    [...]
    > Powiedz, że żartujesz, proszę.

    Nie.
    Teza że to PoRD jest największym bublem prawnym IMO nie
    jest prawdziwa, bywały większe i IMO wśród obowiązujących
    też znajdzie się większe.
    Tyle.

    > Rozumiem, że się zgadzasz.

    A owszem, niestety.

    pzdr, Gotfryd

  • 203. Data: 2012-06-27 14:35:05
    Temat: Re: do podwątku o rondach - Gotfrydzie....
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie ma takich zasad.

    To wyjaśniasz pierwszeństwo wysoko układających się stron
    w przypadku zwykłego skrzyżowania, na którym obie wysoko
    układające się strony jadą sobie naprzeciw i obie
    skręcają w lewo.
    Dla ustalenia uwagi, jest to wersja skrzyżowania z "podwójnym
    przecięciem" skręcających pasów.

    Bardzo chcę widzieć jak ustalasz pierwszeństwo stron
    *przed* skrzyżowaniem, skoro w trakcie pokonywania skrzyżowania
    występują dwa zastosowania tej samej zasady i dają różny
    wynik zależnie od *miejsca* w którym zachodzą (dokładnie
    tak samo, jak różny wynik daje "porównanie" wjeżdżających
    na SORO, w zależności od miejsca w którym w danej
    chwili się znajdują).

    > Nie dopuszczam. Przepis określa pierwszeństwo przed wjazdem.

    Nie.
    Jeśli pierwszeństwa przed wjazdem nie da się ustalić (a ani
    na SORO ani na "zwykłym" i obustronnym skręcie w lewo
    się *nie da*), to w każdym miejscu kolizyjnym *oddzielnie*
    obowiązują te zasady, które... w tym miejscu obowiązują.

    W szczególności, ustalanie pierwszeństwa poprzez znaki
    (o ile nie zostało zmienione sygnalizacją świetlną)
    oraz zasady mniej szczegółowe, o ile ze znaków nic
    nie wynika.

    Jeszcze raz spróbuję :]

    Nie jest tak, że "jednokrotne zastosowanie znaku powoduje
    jego zniknięcie".
    Tak uważasz, a IMO nie ma do tego podstaw.

    To, że znak A-7+C-12 nie rozstrzygnął pierwszeństwa
    w momencie w którym oba pojazdy miały status "wjeżdżają",
    nie powoduje, że te znaki przestają obowiązywać.
    Na zwykłym skrzyżowaniu, wjeżdżający naprzeciw siebie
    ze skrętem w lewo, z p. widzenia znaków *pozostają* sobie
    równoważni (dlatego znajduje się miejsce dla "zasady
    prawej ręki"), a na SORO staną się sobie równoważni
    dopiero wtedy, jak *obaj* przestaną być "wjeżdżającymi".
    W stanie, w którym jeden jest (już) jadącym po SORO
    a drugi "wjeżdżającym" znaki A-7+C-12 nadal działają,
    a ściślej, działa różne traktowanie obu kierujących!

    > Dlatego opowieści Pana Dworaka o Przesuniętych Wlotach uważam również za
    > niezgodne z prawem.

    Idzie o to, że "skręciłem to jestem na drodze z pierwszeństwem"?
    No to tu nie zajmę jednoznacznego stanowiska, bo to (IMO) zdecydowanie
    zależy, jak wygląda skrzyżowanie.

    I przyznam, że wg obowiązującej definicji (nie wiem czy zgodnej
    z konwencją, nie sprawdzałem), rzeczywiście łatwo o groźny
    przypadek, kiedy "przesunięte wloty" są poza swoimi łukami,
    więc w myśl aktualnych przepisów nie wiążą się w jedno
    skrzyżowanie (i wtedy zasada "skręciłem to jestem" już
    działa).
    BTW: zapomniałem dziś popatrzeć czy są i jak wyglądają
    tabliczki w Grzybowicach, bo jak się nie upewnię to wolę
    nie ryzykować posłużenia się tym "trójjedynym" skrzyżowaniem
    w roli przykładu :D

    > Ona również obowiązuje przed.

    Nie.
    Ona obowiązuje *również* na.
    Na skrzyżowaniu.
    Ten konkretny przepis nie ustanawia ograniczenia dla wjazdu
    *obu* pojazdów, lecz *jednego* pojazdu, to co robi globalnie,
    to wspólna zasada dla całego skrzyżowania (i tylko to
    jest globalne).
    Ale nie ma relacji czasowej na "rozpoczęcie wjazdu", jest
    relacja położeniowa między wjeżdżającym i jadącym po.
    Jak ktoś zdąży stać się "jadącym po", to wygrał.

    > Pierwszeństwo ma ten na rondzie PRZED
    > WJEŻDŻAJĄCYM. W zasadzie to powinno być zapisane, że WJEŻDŻAJĄCY
    > USTĘPUJE PIERWSZEŃSTWA temu na rondzie

    Właśnie tu leży sedno sporu: tak NIE JEST zapisane.

    Załóżmy, że tak by zostało zapisane.
    I załóżmy, że bierzemy idealnie niesferyczne... oooops,
    któreś przykładowe rondo "kanciaste", na którym z jednego
    wjazdu nie widać innych wjazdów.
    Wprowadzenie takiej zasady jak Ty chcesz, powodowałoby
    nowy, jeszcze trudniejszy do rozstrzygnięcia spór:
    "wysoki sądzie, jak tej wolno wjeżdżający śmie twierdzić
    że ja nie wjechałem pierwszy, skoro on zwyczajnie nie
    widział mojego wjazdu".
    Czyli gorzej niż jest.

    Lepiej już nie poprawiaj tego przepisu ;)

    Teraz jest przynajmniej tyle oczywiste: jak dojdzie
    do kolizji przy wjeździe X, to winien jest wjeżdżający.
    I nie ma to nic wspólnego ze "sprawiedliwością społeczną".

    Za równie "niesprawiedliwe" można uważać, że nie bedzie
    uznany za winnego za wypadek ktoś kto przejechał ciągłą
    kierunkową (a ten, kto ma ustąpić całej drodze).

    > Bo sam zapis ,,ma
    > pierwszeństwo'' nie jest zdefiniowany prawnie

    Prawo nie składa się z samych przepisów, ale również "zasad
    prawnych". Jeśli ktoś ma pierwszeństwo nad kimś innym, to
    ten drugi jest zobowiązany do ustąpienia, bo go nie ma.
    Na tej zasadzie wiem, że jeśli sam nie mam znaku
    nakazującego ustąpienie (STOP, "ustąp") a taki znak
    widzę ("od tyłu") na przecinającej drodze, to tamci
    muszą mi ustąpić (z wyłączeniem przypadków, kiedy
    znak "nie działa", bo np. policjant stoi i kieruje
    rzecz jasna).
    W odróżnieniu od przypadku, kiedy tamci mieliby
    np. zakaz wjazdu :> (który nie nakazuje ustąpienia
    pierwszeństwa)

    > No i działa ona również PRZED.

    Możesz się wykazać, u góry jest przykład do rozstrzygniecia.

    Daj sobie powiedzieć, że *jeśli* nie da się rozstrzygnąć pierwszeństwa
    przed skrzyżowaniem, to rozstrzyga się je *na*.
    I każdy punkt kolizyjny wtedy traktuje się oddzielnie (a nie
    "całościowo", jak przy rozstrzyganiu pierwszeństwa dla całego
    skrzyżowania).

    pzdr, Gotfryd

  • 204. Data: 2012-06-27 15:56:17
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > To wyjaśniasz pierwszeństwo wysoko układających się stron
    > w przypadku zwykłego skrzyżowania, na którym obie wysoko
    > układające się strony jadą sobie naprzeciw i obie
    > skręcają w lewo.

    Wtedy albo pozostaje kultura albo oznakowanie, jak koło Kauflandu.
    Niestety PoRD nie rozwiązuje wielu sytuacji. Tak samo jak np. klasyczne
    pytanie o skrzyżowanie równorzędne i każdy wlot jego zajęty.

> [...]
    > tak samo, jak różny wynik daje "porównanie" wjeżdżających
    > na SORO, w zależności od miejsca w którym w danej

    No co ja ci poradzę? Przecie ja cały czas mówię, ze PoRD jest spsute.

> [...]
    > się *nie da*), to w każdym miejscu kolizyjnym *oddzielnie*
    > obowiązują te zasady, które... w tym miejscu obowiązują.

    Po pierwsze: Masz coś na poparcie?
    Po drugie: Nijak to nie zmienia głównej sprawy dyskusji.

    > Nie jest tak, że "jednokrotne zastosowanie znaku powoduje
    > jego zniknięcie".
    > Tak uważasz, a IMO nie ma do tego podstaw.

    No cóż, znak daje rozkaz USTĄP Pierwszeństwa, a nie Ustępuj Wiele Razy i
    Wszystkim.

    > Idzie o to, że "skręciłem to jestem na drodze z pierwszeństwem"?

    Ano. Jak na pokazywanym skrzyżowaniu na Rybnickiej albo w Grzybowicach z
    Gliwicką.

    > Nie.
    > Ona obowiązuje *również* na.
    > Na skrzyżowaniu.

    No. Tylko ona dotyczy WJEŻDŻAJĄCEGO i BĘDĄCEGO. Nie da się jej
    zastosować ani do dwóch wjeżdżających ani do dwóch będących. Nie wiem
    czemu zakładasz, że Wjeżdżający Z Lewej po wjechaniu zyskuje status
    Będącego, ale dla odmiany wjeżdżający z prawej już na zawsze ma pozostać
    tylko Wjeżdżającym.

    > Właśnie tu leży sedno sporu: tak NIE JEST zapisane.

    No i dzięki temu już w ogóle nie jest to zdefiniowane :D

    > Daj sobie powiedzieć, że *jeśli* nie da się rozstrzygnąć pierwszeństwa
    > przed skrzyżowaniem, to rozstrzyga się je *na*.

    Dam sobie powiedzieć, jak poprzesz to przepisem. Bo na razie to twoja
    radosna twórczość własna. PoRD mówi o rozstrzyganiu PRZED i koniec.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 205. Data: 2012-06-27 15:58:29
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    > Teza że to PoRD jest największym bublem prawnym IMO nie
    > jest prawdziwa, bywały większe i IMO wśród obowiązujących

    Zależy jak mierzyć. Podałem przecie wyjaśnienie, z którym się zgodziłeś.
    Są zapewne większe buble mierzone jakością zrozumienia, ale siła rażenia
    ich niezrozumienia jest słabsza.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 206. Data: 2012-06-27 16:00:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Ale jeśli wtedy nie zostało rozstrzygnięte, to jak
    > najbardziej rozstrzyga się je "online".
    > Tak właśnie działa "zasada prawej ręki wewnątrz skrzyżowania".

    Pokaż przepis ją wprowadzający. Bo że Ty sobie taką ustaliłeś, to nadal
    nie rzutuje...

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 207. Data: 2012-06-27 21:58:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Wtedy albo pozostaje kultura albo oznakowanie, jak koło Kauflandu.
    > Niestety PoRD nie rozwiązuje wielu sytuacji. Tak samo jak np. klasyczne
    > pytanie o skrzyżowanie równorzędne i każdy wlot jego zajęty.

    Ależ rozwiązuje - masz ustąpić pierwszeństwa pojazdom z prawej strony.
    Czyli nie wolno ci zmusić ich do hamowania lub zmiany kierunku jazdy.

    Zatem jeśli ten z prawej już stoi (bo zaczął ustępować temu ze swojej
    prawej) to ty możesz sobie jechać.

    Pomijam taki detal, że jednoczesne trafienie na skrzyżowanie równorzędne
    wszystkich pojazdów do tego przypadku szczególnego jest mało
    prawdopodobne...

  • 208. Data: 2012-06-28 01:56:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Pokaż przepis ją wprowadzający. Bo że Ty sobie taką ustaliłeś, to nadal
    > nie rzutuje...

    :D, dobrze wyprowadzony cios, i tu nie będę się czepiał,
    że nie dokopałeś się tego co ustawodawca hm... chyba
    chciał ukryć, tak oględnie zapisał.
    Hak leży w tym, że ustąpienie nie jest zależne od "strony
    skrzyżowania", tylko "strony wobec kierującego".

    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2.
    html#rozdzial3oddzial7
    +++
    Art. 25. 1. Kierujšcy pojazdem, zbliżajšc się do skrzyżowania, jest
    obowišzany zachować szczególnš ostrożnoœć i ustšpić pierwszeństwa
    pojazdowi
    nadjeżdżajšcemu
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    z prawej strony
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    [...reszta wycięta...]
    ---

    Pojazd nie musi znajdować się przed skrzyżowaniem z prawej
    strony, wystarczy że *na mnie* "nadjeżdża z prawej", abym
    musiał mu ustąpić pierwszeństwa.

    Ponieważ na 100% będziesz miał zastrzeżenia do treści
    wyżej (i co gorsza, muszę się zgodzić że implementacja
    w PoRD mogłaby być lepsza), to jeszcze cytat z konwencji,
    której treść jest IMO 'lepsza' poprzez jawne wskazanie, że chodzi
    o lokalizację wobec kierującego (a nie wobec skrzyżowania,
    więc interpretacja "strony" zmienia się jeśli rozpatrywany
    pojazd obraca się przy manewrach wokół osi):
    http://www.krul.com.pl/Konwencja_o_ruchu_drogowym,po
    dstr,31.html
    +++
    a) w panstwach o ruchu prawostronnym na skrzyzowaniach innych niz
    skrzyzowania
    okreslone w ustepie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustepach 2 i 4
    niniejszej
    konwencji kierujacy powinien ustapic pierwszenstwa przejazdu pojazdom
    nadjezdzajacym
    z jego prawej strony;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Dla niezaglądających w linki - ustęp 2 to wg PoRD "nieskrzyżowania",
    lecz miejsca włączania się do ruchu (z drogi gruntowej), wg.
    konwencji zaliczone do skrzyżowań na ktorych jedna ze stron
    ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa.
    Prawdę powiedziawszy, to w świetle rzadkich lecz realnie
    występujących problemów np. z "nieskrzyżowaniem drogi publicznej
    z drogą wewnętrzną" podejście konwencyjne wydaje się być
    khem, zdrowsze (i postawienie zwykłego A-7 też).

    pzdr, Gotfryd

  • 209. Data: 2012-06-28 09:34:23
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Pojazd nie musi znajdować się przed skrzyżowaniem z prawej
    > strony, wystarczy że *na mnie* "nadjeżdża z prawej", abym
    > musiał mu ustąpić pierwszeństwa.

    Nie. Tam jest napisane ZBLIŻAJĄC SIĘ DO SKRZYŻOWANIA. Więc moment jest
    ustalany PRZED skrzyżowaniem. Dodatkowo potwierdza to istnienie zapisów
    o tym, że jak skręcam w lewo, to przepuszczam tego, co jedzie na wprost
    lub skręca w prawo. Gdyby badanie prawej ręki odbywało się na bieżąco,
    to by ten zapis nie był potrzebny, bo oni właśnie ,,atakują'' z prawej
    już we wnętrzu skrzyżowania.

    > Ponieważ na 100% będziesz miał zastrzeżenia do treści
    > wyżej (i co gorsza, muszę się zgodzić że implementacja
    > w PoRD mogłaby być lepsza), to jeszcze cytat z konwencji,

    Tyle, że Konwencja to jest Pobożne Życzenia. Umowa między krajami, jak
    ma wyglądać wzorzec PoRDów.

    > a) w panstwach o ruchu prawostronnym na skrzyzowaniach innych niz

    No właśnie. Tu jest NA SKRZYŻOWANIACH. Więc teraz prośba do p.osłów,
    żeby dostosowali PoRD do tego, co ich koledzy się zobowiązali w 1968
    (bodajże) wdrożyć.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 210. Data: 2012-06-28 09:35:59
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 27.06.2012 21:58, Andrzej Lawa pisze:

    > Zatem jeśli ten z prawej już stoi (bo zaczął ustępować temu ze swojej
    > prawej) to ty możesz sobie jechać.

    Ale on wtedy też rusza, bo ten z jego prawej stoi bo ma kogoś z prawej.
    A tamten rusza, bo tamten z jego prawej stoi, bo ma kogoś z prawej... A
    tamten....

    --
    Przemysław Adam Śmiejek