  • 1. Data: 2005-02-17 11:27:11
    Temat: ciekawostka legislacyjna
    Od: "Jurek Wawro" <j...@t...pl>

    Oto fragment "Opinii prawnej" sejmowego "Biura Studiów i Ekspertyz":

    "nie jest jasne, czy XX muszą najpierw być przedsiębiorcami, a dopiero potem
    mogą zawiązać spółkę cywilną, czy też stają się przedsiębiorcami poprzez
    fakt zawiązania takiej spółki"

    Ja nie jestem prawnikiem, ale w KC (art 43) jasno stoi, że przedsiębiorca,
    to osoba prowadząca działalność gospodarczą.
    Sam fakt podpisania umowy spółki cywilnej nie zmienia tu niczego.
    Skoro to jest jasne dla mnie, to dlaczego nie jest jasne dla legislatora?

    Jurek

  • 2. Data: 2005-02-17 15:34:57
    Temat: Re: ciekawostka legislacyjna
    Od: stern - biuro <s...@p...net.pl>

    Jurek Wawro wrote:

> [...]
    > Sam fakt podpisania umowy spółki cywilnej nie zmienia tu niczego.
    > Skoro to jest jasne dla mnie, to dlaczego nie jest jasne dla legislatora?

    moze dlatego panie prawniku, ze definicja przedsiebiorcy jest zawarta w
    wiekszej ilosci aktow prawnych niz tylko k.c. :>

    --
    Biuro Doradztwa Prawnego
    http://bdp.e-wro.com

  • 3. Data: 2005-02-17 17:15:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jurek Wawro" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

    To zależy, czego owa opinia dotyczyła. nie zapominaj, ze spółka cywilna nie
    musi się wiązać z prowadzeniem działalności gospodarczej w ogóle. W ramach
    spółki cywilnej kilku sąsiadów może wspólnie most sobie zbudować,
    działalności gospodarczej nie prowadząc. Zresztą przeznaczeniem tej formy
    prawnej nie było prowadzenie działalności.

    Spółka cywilna stałą się podstawową formą działalności gospodarczej z uwagi
    na mieszanie przy kodeksie handlowym przez poprzedni ustrój, który uważał
    działalność gospodarczą osób fizycznych za coś złego.

  • 4. Data: 2005-02-17 18:47:53
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    > moze dlatego panie prawniku, ze definicja przedsiebiorcy jest zawarta w
    > wiekszej ilosci aktow prawnych niz tylko k.c. :>

    Jakby jeszcze Pan Prawnik wskazał, jak z faktu wielu definicji
    przedsiębiorcy
    wywnioskować, że podpisanie umowy spółki cywilnej czyni kogoś
    przedsiębiorcą,
    to argumentacja miałaby także inne walory poza samodowartościowaniem.

    J.W.

  • 5. Data: 2005-02-17 18:51:38
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    > To zależy, czego owa opinia dotyczyła.

    No tak - mogłaby to być przecież opinia dotycząca nowelizacji KC.
    Ale w tym wypadku tak nie było.

    > nie zapominaj, ze spółka cywilna nie
    > musi się wiązać z prowadzeniem działalności gospodarczej w ogóle.

    Ale tym bardziej w takim wypadku podpisanie takiej umowy nie czyni z nikogo
    przedsiębiorcy.

> [...]
    > na mieszanie przy kodeksie handlowym przez poprzedni ustrój, który uważał
    > działalność gospodarczą osób fizycznych za coś złego.

    Ale z tego z kolei nie wynika, że prowadzenie działalności gospodarczej w
    formie sc to coś złego.

    J.W.