    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ciąża a likwidacja zakładu pracy
    Date: Wed, 8 Aug 2007 23:00:30 +0200

    Użytkownik "mati" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:f9cbq9$diu$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > Mam pytanie, czy w przypadku likwidacji firmy automatycznie rozwiązuje się
    > umowa o pracę, również w przypadku gdy kobieta jest w ciąży?
    > Sytuacja wygląda następująco:
    > Żona pracuje w centrali firmy, która została wykupiona przez inną firmę,
    > tak jak napisałem powyżej jest w ciąży. Cała centrala zostanie
    > zlikwidowana, tak więc również stanowisko pracy żony. Być może niektórym
    > osobom zaproponuje się przejście do nowej firmy ale firma jako taka
    > przestaje istnieć a jej produkty będą sprzedawane pod nową marką.
> [...]

    witam

    kwestia wydaje się być prosta, ale warto zastanowić się nad opisaną przez
    ciebie sytuacją - czy rzeczywiście mamy do czynienia z likwidacją czy może
    jednak z przejście zakładu pracy na innego pracodawcę;
    w orzecznictwie nie jest uważane za likwidację zakładu w kontekście
    możliwości wypowiedzenia umowy o pracę pracownicy w ciązy lub w okresie
    urlopu macierzyńskiego (nie można wówczas wypowiedzieć takiej pracownicy
    umowy):
    1) zmiany organizacyjne - przekazanie etatów jednego przedsiębiorstwa
    drugiej jednostce organizacyjnej (wyrok SN z 24.06.1977r, I PRN 136/76);
    2) przejęcie jednego zakładu pracy przez innego pracodawcę w sytuacji gdy
    pracodawca przekazujący zakład pracy innemu pracodawcy przestaje istnieć
    jako odrębny podmiot (zbliżona sytuacja do opisanej przez ciebie);
    zatem by mógł mieć zastosowanie art.177 paragraf 4 kodeksu pracy, a nie
    art.23(1) kp dotyczący przejścia zakładu pracy na innego pracodawcy, musi
    mieć miejsce realna likwidacja zakładu pracy, czyli że przestaje on
    funkcjonowac jako całość, wszystkie jego komórki, zespoły, itp., które w
    ramach jednego zakładu działały; jeżeli sytaucja nie jest w przypadku twojej
    żony taka jak w art.177 paragraf 4 kp, to nie mamy do czynienia z likwidacją
    zakładu, a z jego przejęciem przez inny zakład, a zatem art.23 (1) kp -
    wówczas nowy pracodawca odpowiada solidarnie z poprzednim za zobowiązania
    wynikąjące ze stosunków pracy, a zatem twoja żona nadal podlega ochronie
    jaka przysługuje pracownicy w ciąży - np. zakaz rozwiązania stosunku pracy w
    okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego, chyba że rozwiązanie następuje w
    trybie bez wypowiedzenia z winy pracownicy w ciązy

    pzdr