    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: anulowanie oferty przez sklep internetowy
    Date: Fri, 20 Jul 2007 11:00:48 +0200

    Użytkownik "PlaMa" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:f7ok9l$sgf$1@inews.gazeta.pl...

    > Przysłali coś takiego:
    > "
    > Dotarło do nas zamówienie płatne przy odbiorze towaru. Prosimy o
    > potwierdzenie zamówienia.
    > Aby je potwierdzić, kliknij tutaj. Jeśli zamówienie nie zostanie
    > potwierdzone, anulujemy je po upływie 3 dni.
    >
    > Aktualny stan realizacji Twojego zamówienia możesz obejrzeć w historii
    > Twoich zamówień.
    >
    > Jeśli chcesz się z nami skontaktować, napisz lub zadzwoń - niezbędne do
    > tego informacje znajdziesz na stronie Kontakty. Biuro Obsługi Klienta
> [...]

    witaj!

    zgodnie z kodeksem cywilnym - art.71 - ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne
    informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w
    razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.
    i drugi przepis - art.66 z indeksem 1 kc - oferta złożona w postaci
    elektronicznej wiąże składającego, jeżei druga strona niezwłocznie
    potwierdzi jej otrzymanie;

    w twej sprawie zamówiłeś towar na konkretnej stronie internetowej, gdzie
    podana była cena towaru (oczywiście także inne dane) oraz koszty wysyłki; do
    momentu złożenia przez ciebie zamówienia mamy do czynienia z zaproszeniem do
    zawarcia umowy, a zatem przedmiot zaproszenia jak i jego cena nie są jeszcze
    wiążące w tej kwocie, którą podał sprzedawca internetowy;
    ty odpowiedziałes na to zaproszenie, a zatem złożyłeś im swoista "ofertę"
    kupna towaru (aczkolwiek nie jest oferrta w rozumieniu kc) za podaną przez
    nich w zaproszeniu cenę; mamy zatem do czynienia z uruchomieniem procesu
    zawarcia umowy - negocjacji;
    oni to twoje zamówienie otrzymali i nastepnie potwierdzili - można to uznać
    za ich ofertę ostateczną, sformułowaną w ramach procesu negocjacji;
    warunkiem finalizacji umowy było potwierdzenie otrzymanej od nich oferty;
    w ostatnim etapie potwierdzasz ich ofertę i w mojej ocenie, mając na uwadze
    wskazane przepisy, jak i przepis art.72kc - jeżeli strony prowadzą
    negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy
    strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były
    przedmiotem negocjacji - doszło do zawarcia definitywnej umowy sprzedaży;
    kwestią kolejną jest realizacja tej umowy przez obie strony na warunkach
    ustalonych w umowie; lecz powtarzam - w twoim przypadku doszło do zawarcia w
    spoób definitywny umowy sprzedaży, a zatem możesz domagac się jej wykonania,
    wzywając na piśmie listem poleconym sprzedawcę do wydania rzeczy, pod
    warunkiem że sam zaofiarowałeś ustaloną w umowie kwotę; wyznaczasz mu
    stosowny termin pod rygorem skorzystania z prawa odstąpienia od umowy i
    żądania zwrotu wpłaconej kwoty; możesz też bez wyznaczenia takiego terminu
    albo po jego bezskutecznym upływie domagać się wykonania zobowiązania i
    naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki (art.491kc);
    jeżeli nie wykona więc zobowiązania, by wykonac uprawnienia z art.491kc
    kierujesz sprawę do sądu - pozew o wydanie rzeczy, ewentualnie o zwrot
    uiszczonej kwoty - taka jest praktyka; do pozwu dołączasz twoje zamówienie,
    ich potwierdzenie oraz twój akcept finalizujący umowę;
    możesz też domagac sie odszkodowania z tytułu zwłoki w wykonaniu
    zobowiązania przez sprzedawcę

    myślę że wszystko jasne

    pzdr
    krzysiek