  • 1. Data: 2007-08-27 15:59:48
    Temat: alimenty, odsetki, pomocy
    Od: patewa <p...@b...pl>

    Witam!
    Czy moze ktos mi pomoc?
    Jesli ojciec (po rozwodzie) nie splaca regularnie alimentow i sprawa
    zajmuje sie komornik to czy do jego obowiazkow nalezy wyliczenie
    zaleglych alimentow wraz z odsetkami? Czy sama powinnam obliczyc ile
    ojciec zalega? Sprawa od paru lat zajmuje sie komornik i co chwile
    dostaje list od niego, zebym napisala ile odsetki wynosza. Nie wiem w
    jaki sposob sie to nalicza. W wyroku sadu jest jedynie napisane 54% ,
    platne do 5.kazdego miesiaca.
    Mam jeszcze takie pytanie - czy ojciec może mnie pozwać o alimenty
    jesli zaczne sie samodzielnie utrzymywac? Ojciec ma nową rodzię - żonę
    i chyba 2-3 dzieci. Rozwod byl z jego winy i ma ograniczone prawa
    rodzicielskie.

    Jesli moze ktos mi pomoc to bardzo dziekuje
    Pozdrawiam
    Ewa P.

  • 2. Data: 2007-08-27 19:06:03
    Temat: Re: alimenty, odsetki, pomocy
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "patewa" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    54% czego? Dochodów miesięcznych Pani ojca?
    Od alimentów nalicza się odsetki ustawowe. Wyliczenie samych odsetek to
    żaden problem - i powinien to zrobić komornik. Jeśli ma problemy niech
    ściągnie sobie z internetu kalkulator odsetkowy to policzy za niego :))

    Teoretycznie ojciec ma prawo domagać się od Pani alimentów, ale tylko
    wówczas jeśli popadnie w niedostatek i nie będzie w stanie sam się utrzymać.
    Skoro ma nową żonę to raczej nie ma czego się Pani obawiać. W razie czego ma
    Pani również możliwość obrony przez art. 5 kc - powołując się na jego
    wcześniejsze zachowanie, problemy z uzyskaniem od niego alimentów na Panią
    itp.

    ----------
    Forum Prawników - bezpłatne porady prawne - www.advokat.com.pl

  • 3. Data: 2007-08-27 19:34:46
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    Nieprawda, że ojciec może rządać alimentów od Ciebie. Rozwód był z jego winy
    i wyłącznie Ty możesz się takich alimentów od niego domagać ale tylko w
    wypadku trwałej niezdolności do pracy. A odsetki musi liczyć komornik.
    Pozdrawiam
    Aga

  • 4. Data: 2007-08-28 06:36:56
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aga" <o...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w wypadku trwałej niezdolności do pracy. A odsetki musi liczyć komornik.

    witam!

    Aga - to co piszesz, mogłoby się odnosić do matki osoby pytającej - a ona
    pyta o swego ojca i jego prawo do żądania od niej, jako jego córki,
    alimentów; także Łukasz N ma rację - wina przy rozwodzie ma znaczenie przy
    alimentacji postmałżeńskiej, a nie pomiędzy rodzicami a dziećmi małoletnimi
    czy odwrotnie; poza tym obowiązek alimentacyjny pomiędzy małżonkamui
    nałożony przez sąd w wyroku rozwodowym, zgodnie z art.60 kodeksu rodzinnego
    i opiekuńczego, wygasa w razie zawarcia przez małżonka alimentowanego nowego
    małżeństwa;
    do pytającej - sprawdź art.128 i następne kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego - tam są szczegóły dotyczące alimentacji między krewnymi - nie
    będę więcej wypisywał, gdyż Łukasz N wszystko juz ci napisał, w
    szczególności o art.5kc

    w kwestii komornika - to on musi wszystko wyliczyć w zakresie roszczenia,
    które następne wyegzekwuje od twego ojca - jeszcze nie spotkałem się z
    komornikiem, który by prosił mnie o wyliczenie odsetek ustawowych
    zasądzonych w wyroku

    pzdr