  • 1. Data: 2009-02-16 09:19:20
    Temat: Znalazl sie brat po 50 latach - do spadku
    Od: "Uksarib" <R...@w...pl>

    Mam nietypowa sprawe. Rzecz dotyczy mojej kumpeli.

    Dziewczyna ma 30 lat.
    Pare lat temu umarl jej tata. Potem mama.
    Odziedzony po nich mieszkaniowy segment sprzedala kilka lat temu i
    wyprowadzila sie do miasta.
    Takze kilka lat temu w blagalnym liscie zglosil sie do niej ... facet, ktory
    byl b. ciezko chory i twierdzil, ze jest ... jej bratem. Pisal, ze rodzice
    (ojciec?) oddali go do domu dziecka, nikt i nic o nim nie wiedzial i dopiero
    na stare lata przyponial sobie, ze chce poznac siostre.

    Oczywiscie ona nic nie widziala o "bracie", pytala rodzine blizsza i dalsza
    ... ci takze nie wiedzieli o jego istnieniu.
    Byla sprawa sadowa - i sad tylko na podstawie papierow (nie wiem - moze
    jakis akt urodzenia? - jakich bo glupio mi wypytywac znajoma o proces)
    orzekl, ze on faktycznie byl synem tego Pana co zmarl (tj. byl synem tego
    samego ojca co moja kolezanka). Czyli kumpela dowiedziala sie PO 50 LATACH
    ze ma ... brata.

    Poniewaz kumela sprzedala segment rodzicow, teraz "jej brat" zglasza sie po
    czesc spadku od nieruchomosci po "rodzicach".
    Ze niby on dziedziczy 50% po rodzicach/ojcu tej mojej kumpeli.

    Pytania
    1. Czy sa jakies sposoby na sprawdzanie czy ten facet faktycznie jest jej
    bratem? DNA? Inne dokumenty poza aktem urodzenia?
    2. Czy to normalne ze po 50 latach zglasza sie facet/brat i mowi, ze on tez
    ma prawo do spadku i nalezy go splacic. Pytam o to poniewaz dziewczyna ma b.
    zla sytuacje finansowa, nie ma pracy etc. I teraz bedzie musiala zrobic
    jakis cud aby znalezc kase na tego "faceta/brata". Moze sa jakies
    przedawnienia, anulacje itp.

    A moze macie inne przmyslenia?
    Moze to jakies oszustwo? Kiedys byly oszustwa z wyludzaniem nieruchomosci,
    dzialek np. w Krakowie albo Lodzi po Zydach ktorzy zgineli i nie mieli
    spadkobiercow. Podrabiano dokumenty wlasnosci, akty urodzenia itp.

  • 2. Data: 2009-02-16 09:37:11
    Temat: Re: Znalazl sie brat po 50 latach - do spadku
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    Uksarib napisał(a):

> [...]
    > dzialek np. w Krakowie albo Lodzi po Zydach ktorzy zgineli i nie mieli
    > spadkobiercow. Podrabiano dokumenty wlasnosci, akty urodzenia itp.

    Bratem to on moze byc. Zazylosc genetyczna nie powoduje ze od razu ma
    sie prawo do spadku. W polskim prawie sa odpowiednie regulacje
    dotyczace dzieci oddancyh do domow dziecka.

  • 3. Data: 2009-02-16 10:04:52
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 16 Feb 2009 10:19:20 +0100, Uksarib napisał(a):

    > Dziewczyna ma 30 lat.
    > [...]
    > Czyli kumpela dowiedziala sie PO 50 LATACH ze ma ... brata.

    Dosyć ciekawe ;)
    Ma 30 lat a dowiedziała się PO 50 latach ;)

    > Pytania

    Na zdrowy rozsądek, to przy tym majątku jemu EWENTUALNIE przysługiwać
    powinno tylko z POŁOWY prawo dziedziczenia. Przecież 50% było "rzekomego
    ojca" a 50% matki twojej koleżanki. Więc EWENTUALNIE ten facet mógłby
    rościć pretensje do udziału w 50% tego majątku.

  • 4. Data: 2009-02-16 10:07:11
    Od: "Uksarib" <R...@w...pl>

> [...]
    > ojca" a 50% matki twojej koleżanki. Więc EWENTUALNIE ten facet mógłby
    > rościć pretensje do udziału w 50% tego majątku.

    Kumpela ma 30 lat.
    50 lat ma ten facet - niby jest brat.

    Nie wypytywalem kumpeli - to delikatna materia - czy to jej "brat" po
    rodziacach czy tylko po ojcu. Ma to znaczenie?

  • 5. Data: 2009-02-16 10:22:05
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 16 Lut, 11:07, "Uksarib" <R...@w...pl> wrote:

    > Kumpela ma 30 lat.
    > 50 lat ma ten facet - niby jest brat.
    >
    > Nie wypytywalem kumpeli - to delikatna materia - czy to jej "brat" po
    > rodziacach czy tylko po ojcu. Ma to znaczenie?

    Po pierwsze nie piszesz jaki czas minal od otrzymania spadku do
    zgloszenia sie brata. Dwa Istnieje duze prawdopodobienswo ze "brat"
    jest wylaczony ze spadku. Trzy czy rodzice zmarli jednoczesnie nie
    zostawiajac testamentu?

  • 6. Data: 2009-02-16 10:31:01
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 16 Feb 2009 11:07:11 +0100, Uksarib napisał(a):

    > Kumpela ma 30 lat.
    > 50 lat ma ten facet - niby jest brat.

    Tak czy siak źle się wyraziłeś tak w poście jak i w temacie.

    > Nie wypytywalem kumpeli - to delikatna materia - czy to jej "brat" po
    > rodziacach czy tylko po ojcu. Ma to znaczenie?

    Wstępnie Ci napisałem w poprzednim poście do czego MÓGŁBY mieć prawo ten
    "brat" gdyby był "po ojcu tylko".
    A tutaj poczytaj:
    http://www.tinyurl.pl?ArzK23FH

  • 7. Data: 2009-02-16 10:37:29
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 16 Feb 2009 11:31:01 +0100, Herald napisał(a):

    > Wstępnie Ci napisałem w poprzednim poście do czego MÓGŁBY mieć prawo ten
    > "brat" gdyby był "po ojcu tylko".
    > A tutaj poczytaj:
    > http://www.tinyurl.pl?ArzK23FH

    Moim zdaniem, roszczenie o wydanie spadku lub przedmiotów do niego
    należących przedawnia się z upływem 10 lat od chwili, w której spadkobierca
    (ów "brat") został pozbawiony władania spadkiem, a jeżeli spadkobierca taki
    nie władał spadkiem, od chwili otwarcia spadku

  • 8. Data: 2009-02-16 10:38:42
    Od: Herald <h...@o...eu>

> [...]

    Moim zdaniem, roszczenie o wydanie spadku lub przedmiotów do niego
    należących przedawnia się z upływem 10 lat od chwili, w której spadkobierca
    (ów "brat") został pozbawiony władania spadkiem, a jeżeli spadkobierca (ów
    "brat")takim nie władał - od chwili otwarcia spadku.

  • 9. Data: 2009-02-16 11:43:00
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 16 Lut, 11:37, Herald <h...@o...eu> wrote:

> [...]
    > (ów "brat") został pozbawiony władania spadkiem, a jeżeli spadkobierca taki
    > nie władał spadkiem, od chwili otwarcia spadku

    Ale wedlug KC ma 3 lata na zgloszenie sie po zachowek. Jesli
    oczywiscie byl do niego uprawnionym. Caly czas podtrzymuje to ze jest
    dzieckiem tylko biologicznym i nie naleza mu sie z tego tytulu zadne
    prawa. Bo przeciez mogl byc adoptowany i licza sie tylko prawni
    rodzice.

  • 10. Data: 2009-02-16 12:58:52
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > ojca" a 50% matki twojej koleżanki. Więc EWENTUALNIE ten facet mógłby
    > rościć pretensje do udziału w 50% tego majątku.

    Nie.
    OJCIEC UMARŁ PIERWSZY.
    Najpierw spadek po ojcu (a więc 50% majątku powinno być podzielone pomiędzy
    spadkobierców: matkę,córkę i owego "brata"). A więc braciszek nie powinien
    rościć pretensji do większej części niż 1/3*1/2=1/6 całości.
    Po matce dziedziczy już tylko córka.

    --
    Paweł
    wszytkie posty z hotmail.com yahoo.com, lycos.com, gmail.com i