eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZawiadomienie o otwarciu testamentu i nabyciu spadku, poświadczenie nieprawdy we wniosku... i takie tam (moje pytania na końcu) › Re: Zawiadomienie o otwarciu testamentu i nabyciu spadku, poświadczenie nieprawdy we wniosku... i takie tam (moje pytania na końcu)
    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zawiadomienie o otwarciu testamentu i nabyciu spadku, poświadczenie
    nieprawdy we wniosku... i takie tam (moje pytania na końcu)
    Date: Fri, 28 Jul 2017 11:18:24 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale masz formule "z dobrodziejstwem inwentarza", ktora obecnie jest
    > stosowana z automatu.

    Zacząłem szukać czy to prawda (i to prawda), ale znalazłem coś jeszcze:

    art. 1032 k.c.
    § 1. Spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza i
    spłacił niektóre długi spadkowe, a nie wiedział i przy dołożeniu należytej
    staranności nie mógł się dowiedzieć o istnieniu innych długów spadkowych,
    ponosi odpowiedzialność za niespłacone długi spadkowe tylko do wysokości
    różnicy między wartością stanu czynnego spadku a wartością świadczeń
    spełnionych na zaspokojenie długów spadkowych, które spłacił.

    § 2. Spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza i
    spłacając niektóre długi spadkowe, wiedział lub przy dołożeniu należytej
    staranności mógł się dowiedzieć o istnieniu innych długów spadkowych,
    ponosi odpowiedzialność za te długi ponad wartość stanu czynnego spadku,
    jednakże tylko do takiej wysokości, w jakiej byłby obowiązany je
    zaspokoić, gdyby spłacał należycie wszystkie długi spadkowe. Nie dotyczy
    to spadkobiercy niemającego pełnej zdolności do czynności prawnych oraz
    spadkobiercy, co do którego istnieje podstawa do jego ubezwłasnowolnienia.

    Weźcie mi to na prosty chłopski rozum wytłumaczcie :)

    Normalnie, mając spadek np. 10000 zł, a dług 3000 zł, płacimy ze spadku
    dług i zostaje nam 7000 zł, tak?

    Par. 1 mówi, że jeśli nie wiedzieliśmy i nie mogliśmy się dowiedzieć, że
    istnieje jeszcze dług 20000 zł, to spłacamy tylko różnicę między 10000 zł
    ("wartość stanu czynnego spadku", tak?) a 3000 zł (tym, co spełniliśmy),
    czyli 7000 zł.

    Par. 2 mówi, że jeśli wiedzieliśmy lub mogliśmy się dowiedzieć, że
    istnieje jeszcze 20000 zł, to... co wtedy? Musimy zrobić tak, jakbyśmy
    zrobili, gdybyśmy od początku wiedzieli o długach, czyli właściwie
    jak? Spłacić z tych 10000 zł po równo, czyli pierwszemu dłużnikowi 23%
    (2307 zł) a drugiemu 77% (7692 zł)? I teraz zapłaciwszy pierwszemu
    dłużnikowi całość (3000 zł) i tak musimy drugiemu spłacić 7692 zł, a nie
    tylko 7000 zł?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]