  • 1. Data: 2004-10-08 11:35:35
    Temat: Zatrzeżenie wizereunku postaci
    Od: "pytak" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam pytanie dotyczące możliwości zastrzeżenia wzierunku postaci. Czytam
    stronku urzędu patentowego i nie mogę się zorientować. Z tego co zrozumiałem
    Znak towarowy obejmuje jedynie symbole słowne i słowno-graficzne. Pod co zatem
    podpada wizerunek postaci, np. bohatera komiksu czy filmu animowanego?
    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2004-10-08 11:53:11
    Temat: Re: Zatrzeżenie wizereunku postaci
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <1...@n...onet.pl>, pytak wrote:
> [...]
    > podpada wizerunek postaci, np. bohatera komiksu czy filmu animowanego?

    Pod prawo autorskie. Oryginalny rysunek w tym postaci jest utworem w
    rozumieniu prawa autorskiego.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-10-08 12:12:56
    Od: k...@p...onet.pl

    > Pod prawo autorskie. Oryginalny rysunek w tym postaci jest utworem w
    > rozumieniu prawa autorskiego.

    Dziękuję za odpowiedź :) Czyli, z tego co wiem, nie trzeba tego jakoś
    zastrzegać czegoś objętego prawem autorskim?
    A co jeśli chodzi o nazwy takich postaci? Czy ich nazwy są także objęte prawem
    autorskim?
    Mam też pytanie dodatkowe. Postaci te ukażą się w pierwszej kolejności na
    stronie internetowej. Czy można taką publikację uznać za równorzędny dowód ich
    powstania z tym, gdyby np. ukazały się na papierze?

  • 4. Data: 2004-10-08 13:55:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <1...@n...onet.pl>, k...@p...onet.pl wrote:
    > Dziękuję za odpowiedź :) Czyli, z tego co wiem, nie trzeba tego jakoś
    > zastrzegać czegoś objętego prawem autorskim?

    Nie trzeba. Utwór jest chroniony od momentu powstania a nawet powstawania.

    > A co jeśli chodzi o nazwy takich postaci? Czy ich nazwy są także objęte prawem
    > autorskim?

    Raczej nie.

    > Mam też pytanie dodatkowe. Postaci te ukażą się w pierwszej kolejności na
    > stronie internetowej. Czy można taką publikację uznać za równorzędny dowód ich
    > powstania z tym, gdyby np. ukazały się na papierze?

    Medium nie ma większego znaczenia z tym, że o ile masz na myśli sprawy
    związane z późniejszym dowodzeniem kto jest autorem to rozsądniej się jest
    bardziej zabezpieczyć - np. składając w depozycie u notariusza kopie
    utworu, lub taniej, wysyłając te kopie w odpowiednich kopertach (są takie
    z nr seryjnym i wskaźnikami otwarcia) pocztą do siebie.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-10-08 18:43:51
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 8 Oct 2004 21:55:29 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...notrix.net> wrote:

    >wysyłając te kopie w odpowiednich kopertach (są takie
    >z nr seryjnym i wskaźnikami otwarcia) pocztą do siebie.
    Co to sa te wskazniki otwarcia i jak to dziala?

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 6. Data: 2004-10-08 20:37:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <e...@4...com>, WAM wrote:

    > Co to sa te wskazniki otwarcia i jak to dziala?

    Osobiście nie miałem w ręku (takiej koperty), ale spodziewam się, że jakaś
    sprytna nalepka pieczętująca, która przy próbie odklejenia zostawia
    wyraźne ślady (ulega trwałemu uszkodzeniu). Takie coś stosowane jest np. w
    pre-paidach do zabezpieczenia nowej karty sim ze zdrapką, z tym że nie
    wiem czy akurat w prepaidach krajowych operatorów.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-10-08 21:22:59
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 9 Oct 2004 04:37:07 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...notrix.net> wrote:

> [...]
    >pre-paidach do zabezpieczenia nowej karty sim ze zdrapką, z tym że nie
    >wiem czy akurat w prepaidach krajowych operatorów.
    Rozumiem. Ale co daje taki wskaznik otwarcia w tym przypadku?

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 8. Data: 2004-10-09 02:52:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d...@4...com>, WAM wrote:
    > Rozumiem. Ale co daje taki wskaznik otwarcia w tym przypadku?

    Całość sytuacji dla jasności. Jesteś autorem utworu. Narysowałeś coś
    ładnego (grafika komputerowa np.) potem wziąłeś taką kopertę, umieściłeś
    kopię utworu w środku, zakleiłeś i posłałeś pocztą do siebie. Lezy to
    sobie teraz w sejfie. Postanowiłeś umieścić ten rysunek na www i tak tez
    zrobiłeś. Ktoś to kopiuje i zaczyna używać na swoich stronach i jako
    swoje. Oburzasz się, ale ten ktoś mówi, że przeciez to on jest autorem.
    Jeśli oboje będziecie teraz uparci to w którymś momencie sprawa znajdzie
    się w sądzie i to autorstwo będzie trzeba wykazać. Jeśli nie będzie
    żadnych innych jednoznacznych dowodów (o co szczególnie w przypadku
    utworów istniejących jedynie na nośnikach cyfrowych trudno) to pokażesz
    swoją kopertę, zalakowaną w omawiany sposób i z przybliżoną datą powstania
    w formie stempla pocztowego. Twój przeciwnik tego mieć nie może bo w
    tamtym czasie nie miał jeszcze owej kopii. W przypadku braku innych
    dowodów trudno będzie domniemywać że autorem jest osoba która posiada
    kopie późniejsze od Twoich (o ile w ogóle da się przypisać do nich jakąś
    datę). Nienaruszony wskaźnik otwarcia oznacza że nie dokonałeś np.
    podmiany zawartości koperty.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-10-11 08:08:28
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam
    Dziękuję za odpowiedzi i pomoc. Chciałbym się jeszcze wytłumaczyć - nie jestem
    gościem, który wymyślił coś, na czym chce zarabiać, a szkoda mu na porady
    prawne ;) Pracuje w ngosie w ramach którego będziemy realizować ten projekt i
    nie stać na na obsługę prawną wszystkich naszych działań. A ktoś kto zapoznał
    się z projektem doradził nam postępowanie o które pytam. Ja zaś z prawem wiele
    wspólnego nigdy nie miałem, na szczęście wiem jak tu trafić :P

    Chciałbym jeszcze uporządkować zdobytą do tej pory wiedzę na temat tego co
    musimy zrobić:

    Logotyp z nazwą programu, w ramach którego realizowany będzie projekt (znak
    graficzny + treść) - znak towarowy. Konieczność przejścia odpowiednich
    procedur za pośrednictwem radcy patentowego.

    Logotyp z nazwą szczegółową projektu (stylizowany graficznie tekst, nazwa
    stanowiąca właściwy przedmiot zastrzeżenia) - znak towarowy. Konieczność
    przejścia odpowiednich procedur za pośrednictwem radcy patentowego.

    Wizerunki postaci i ich nazwy - wizerunki są chronione przez prawo autorskie,
    a co z nazwami postaci nie będącymi imionami ani nazwami pospolitymi,
    wymyślono je na potrzeby projektu...?

    Chodzi o to, że projekt jest skierowany do dzieci i bardziej niż na
    zabezpieczeniu się przed wykorzystywaniem naszych pomysłów do zarabiania przez
    kogoś innego, chcemy się ustrzec przed niewłaściwym wykorzystaniem treści
    skierowanych do tego odbiorcy.

  • 10. Data: 2004-10-13 12:51:33
    Od: "proszący o pomoc" <k...@p...onet.pl>

    Nikt nie potrafi mi pomóc? Proszę, jeśli to możliwe, to dla mnie doś ważne.