  • 1. Data: 2008-07-19 12:23:35
    Temat: Zadatek - wpłata i zobowiązania
    Od: "Paweł" <k...@p...onet.pl>

    Witam,

    Wpłaciłem zadatek przekazem pocztowym (życzenie usługodawcy).
    Czy moment wpłaty zadatku to moment nadania przekazu pocztowego, czy też
    rzeczywisty moment otrzymania pieniędzy pieniędzy przez usługodawcę?
    Czy w takiej sytuacji (nadany przekaz) usługodawca jest związany umową?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2008-07-19 13:53:10
    Temat: Re: Zadatek - wpłata i zobowiązania
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Użytkownik "Paweł" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rzeczywisty moment otrzymania pieniędzy pieniędzy przez usługodawcę?
    > Czy w takiej sytuacji (nadany przekaz) usługodawca jest związany umową?

    Ad.1
    W takich wypadkach moment wpłaty jest w chwili zaksiegowaniu pieniędzy na
    koncie "usługodawcy". (Bo przeciez jakbyś wpłącił na poczcie w jakimś
    mozambiku, i oczekiwał przesyłki w dniu nastepnym - to było by nierealne.
    Zresztą co tam mozambik. Na poczcie przelew idzie 3-4 dni.)
    Ad 2
    A troche jaśniej ?

  • 3. Data: 2008-07-19 19:49:43
    Od: "Paweł" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > mozambiku,  i oczekiwał przesyłki  w dniu nastepnym - to było by nierealne.
    > Zresztą co tam mozambik. Na poczcie przelew idzie 3-4 dni.)

    Nie na końcie, a do domu. Przekaz, a nie przelew.
    Jakiś przepisik na to? Bo coś mi się wydawaje, że moment przekazania
    pośrednikowi traktuje się jak moment przekazania adresatowi.

    > Ad 2
    > A troche jaśniej ?

    Proste. Wpłaciłem kasę za jakąś rezerwację. Czy od momentu wpłaty tej kasy
    usługodawca jest związany ze mną umową, czy dopiero od momentu otrzymania
    pieniędzy.

  • 4. Data: 2008-07-19 21:37:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jul 2008, Paweł wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Nie na końcie, a do domu. Przekaz, a nie przelew.
    > Jakiś przepisik na to? Bo coś mi się wydawaje, że moment przekazania
    > pośrednikowi traktuje się jak moment przekazania adresatowi.

    Takie coś dotyczy *rzeczy* i dotyczy *sprzedaży*, a nie zapłaty
    pieniędzmi :)
    Co co Ci się wydaje dotyczy wyłącznie banków i poczty (a nie dowolnego
    pośrednika) i postępowania *administracyjnego* ("urzędowego"), czyli
    na przykład zapłaty podatku (zaraz mi Maddy włosy skróci, że ustawodawca
    odrębnie itepe, ale to akurat najprostszy przykład, choć nieścisły :))
    W postępowaniu cywilnym zapłata jest jak... jest.

    > Proste.

    ...jak drut kolczasty ;)

    > Wpłaciłem kasę za jakąś rezerwację. Czy od momentu wpłaty tej kasy
    > usługodawca jest związany ze mną umową, czy dopiero od momentu otrzymania
    > pieniędzy.

    IMHO - "zależy od umowy".
    Mógł być związany wcześniej, równie dobrze może być związany
    później (jeśli wpłata jest *jednym z* elementów "spełnienia
    świadczenia").

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-19 22:24:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wpłaciłem zadatek przekazem pocztowym (życzenie usługodawcy).

    Zatem wiedział, że tą drogą otrzyma pieniądze i się na to godził.

    > Czy moment wpłaty zadatku to moment nadania przekazu pocztowego, czy też
    > rzeczywisty moment otrzymania pieniędzy pieniędzy przez usługodawcę?

    Moment wpłaty, to moment wpłaty. Ale pewnie chodziło Ci o ustalenie momentu
    uregulowania należności. To moment, gdy pieniądze znalazły się w dyspozycji
    usługodawcy, czyli generalnie chwila przyjścia listonosza. Niekoniecznie
    musi to być jednoznaczne z otrzymaniem przez niego pieniędzy, bo jak nie
    będzie go w domu, to listonosz pozostawi awizo.

    > Czy w takiej sytuacji (nadany przekaz) usługodawca jest związany umową?

    Jakoś nie za bardzo widzę związek jednej czynności z drugą, chyba, ze jakoś
    tam się umówiliście w tak dziwny sposób. Generalnie do zawarcia umowy
    zachodzi w chwili, gdy do jej zawarcia dochodzi. Zadatek jest
    zabezpieczeniem dla zleceniodawcy, byś się nie wycofał. On sobie rezerwuje
    termin, nie przyjmuje na ten czas zleceń itp. Czasem musi ponieść jakieś
    nakłady, zanim przystąpi do wykonania usługi. Przepis pozwala mu
    powstrzymać się od wykonania usługo do czasu otrzymania umówionego zadatku,
    ale umowa dla stron jest nadal wiążąca.

    Chyba, ze umówiliście się w sposób mało wiążący, że jeśli zapłacisz zadatek
    do jakiegoś dnia, to on wykona usługę, a jak nie, to nie było sprawy. W
    takiej sytuacji liczy się właśnie ta pierwsza wizyta listonosza.

  • 6. Data: 2008-07-20 10:13:57
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    >  Mógł być związany wcześniej, równie dobrze może być związany
    > później (jeśli wpłata jest *jednym z* elementów "spełnienia

    Nic Cię nie zgrzewam :-)

  • 7. Data: 2008-07-20 10:21:36
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > rzeczywisty moment otrzymania pieniędzy pieniędzy przez usługodawcę?
    > Czy w takiej sytuacji (nadany przekaz) usługodawca jest związany umową?

    Jeszcze raz. Załóżmy, że mówimy o rezerwacji usługi hotelowej.
    1. Klient wysyła (poczta polska) zadatek 1 sierpnia na rezerwację od 10
    sierpnia.
    2. 7 sierpnia hotel wynajmuje zarezerwowany pokoj osobie trzeciej.
    3. Pieniadze przychodza po 7 sierpnia (poczta polska).

    Nie zgodzę się, że po wysłaniu pieniędzy są one we władaniu wysyłającego bo
    nie ma on na nie żadnego wpływu - nie może na przykład cofnąć przekazu.
    Kolejna czynność dokonana na pieniądzach może być wykonana wyłącznie przez
    adresata przekazu (przyjęcie lub nie przekazu), dlatego moim zdaniem należy
    przyjąć, że zadatek został wpłacony 1 sierpnia - no ale pewny nie jestem i
    dlatego pytam.

  • 8. Data: 2008-07-21 09:54:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jul 2008, k...@p...onet.pl wrote:

    > Nic Cię nie zgrzewam :-)

    A dlaczego piszesz na mój post zostawiając wrotkę że to do Piotra
    i nie tniesz tego co niepotrzebne?
    Jak o mój post szło to proste: zapłata ma miejsce kiedy WPŁYNĘŁA.
    To nie czynność urzędowa (jak zapłata podatku), kiedy niektóre
    metody zapłaty liczą się z dniem dokonania wpłaty w banku (a nie
    wpłynięcia na konto).

    pzdr, Gotfryd