    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zadatek - wpłata i zobowiązania
    Date: Sat, 19 Jul 2008 23:37:43 +0200

    On Sat, 19 Jul 2008, Paweł wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Nie na końcie, a do domu. Przekaz, a nie przelew.
    > Jakiś przepisik na to? Bo coś mi się wydawaje, że moment przekazania
    > pośrednikowi traktuje się jak moment przekazania adresatowi.

    Takie coś dotyczy *rzeczy* i dotyczy *sprzedaży*, a nie zapłaty
    pieniędzmi :)
    Co co Ci się wydaje dotyczy wyłącznie banków i poczty (a nie dowolnego
    pośrednika) i postępowania *administracyjnego* ("urzędowego"), czyli
    na przykład zapłaty podatku (zaraz mi Maddy włosy skróci, że ustawodawca
    odrębnie itepe, ale to akurat najprostszy przykład, choć nieścisły :))
    W postępowaniu cywilnym zapłata jest jak... jest.

    > Proste.

    ...jak drut kolczasty ;)

    > Wpłaciłem kasę za jakąś rezerwację. Czy od momentu wpłaty tej kasy
    > usługodawca jest związany ze mną umową, czy dopiero od momentu otrzymania
    > pieniędzy.

    IMHO - "zależy od umowy".
    Mógł być związany wcześniej, równie dobrze może być związany
    później (jeśli wpłata jest *jednym z* elementów "spełnienia
    świadczenia").

    pzdr, Gotfryd