    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zadatek - wpłata i zobowiązania
    Date: Sun, 20 Jul 2008 00:24:39 +0200

    Użytkownik "Paweł" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:6df6.0000001e.4881dcc7@newsgate.onet.pl...

    > Wpłaciłem zadatek przekazem pocztowym (życzenie usługodawcy).

    Zatem wiedział, że tą drogą otrzyma pieniądze i się na to godził.

    > Czy moment wpłaty zadatku to moment nadania przekazu pocztowego, czy też
    > rzeczywisty moment otrzymania pieniędzy pieniędzy przez usługodawcę?

    Moment wpłaty, to moment wpłaty. Ale pewnie chodziło Ci o ustalenie momentu
    uregulowania należności. To moment, gdy pieniądze znalazły się w dyspozycji
    usługodawcy, czyli generalnie chwila przyjścia listonosza. Niekoniecznie
    musi to być jednoznaczne z otrzymaniem przez niego pieniędzy, bo jak nie
    będzie go w domu, to listonosz pozostawi awizo.

    > Czy w takiej sytuacji (nadany przekaz) usługodawca jest związany umową?

    Jakoś nie za bardzo widzę związek jednej czynności z drugą, chyba, ze jakoś
    tam się umówiliście w tak dziwny sposób. Generalnie do zawarcia umowy
    zachodzi w chwili, gdy do jej zawarcia dochodzi. Zadatek jest
    zabezpieczeniem dla zleceniodawcy, byś się nie wycofał. On sobie rezerwuje
    termin, nie przyjmuje na ten czas zleceń itp. Czasem musi ponieść jakieś
    nakłady, zanim przystąpi do wykonania usługi. Przepis pozwala mu
    powstrzymać się od wykonania usługo do czasu otrzymania umówionego zadatku,
    ale umowa dla stron jest nadal wiążąca.

    Chyba, ze umówiliście się w sposób mało wiążący, że jeśli zapłacisz zadatek
    do jakiegoś dnia, to on wykona usługę, a jak nie, to nie było sprawy. W
    takiej sytuacji liczy się właśnie ta pierwsza wizyta listonosza.