  • 1. Data: 2006-09-28 20:05:50
    Temat: ZUS a 26lat - okres karencji?
    Od: "Amrif" <h...@i...pl>

    25 sierpnia skończyłem 26 lat a w szpitalu znalazłem się 25
    września. Odmówiono mi przyjęcia. Czy istnieje miesiączny okres
    karencji gdy po okresie gdy moje ubezpieczenie było płacone przez
    zakład pracy ojca?
    Jestem studentem dziennym i jeszcze przez obroną - jaki dokument
    świadczy umożliwi mi przyjęcie do szpitala? Mam oświadczenie
    uczelni o płaceniu za mnie składek - czy to wystarczy? Proszę o
    pilną pomoc w temaci ponieważ jutro znów muszę przejechać ponad
    500km do szpitala i nie chcę być odesłany z kwitkiem przez
    niekompetentną recepcjonistkę.

    Tomek

  • 2. Data: 2006-09-28 20:25:19
    Temat: Re: ZUS a 26lat - okres karencji?
    Od: KrzysiekPP <j...@N...ceti.pl>

    > 500km do szpitala i nie chc? by? odes?any z kwitkiem przez
    > niekompetentn? recepcjonistk?.

    Nie znasz sztuczki z omdleniem ? :) Normalnie sie wkurzasz przy ladzie,
    potem sie odwracasz i r?biesz twarz? na kafelki. Jak bedziesz dobry, to
    ci nawet tomografi? zrobi? tego samego dnia.

    Witamy w Polsce.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://www.kszysiek.cba.pl/

  • 3. Data: 2006-09-28 20:50:04
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Amrif napisał(a):
> [...]
    > świadczy umożliwi mi przyjęcie do szpitala? Mam oświadczenie
    > uczelni o płaceniu za mnie składek - czy to wystarczy?

    1.Jakie oświadczenie? Powinni dać Ci druk ZUS RMUA na którym jest
    napisane za jaki miesiąc, za kogo i przez kogo składka została
    odprowadzona.
    2.Ubezpieczenie zdrowotne przysługuje w ciągu 4 miesięcy od ukończenia
    studiów/skreślenia z listy studentów. Zacytuj panience art.67 ust.5
    ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych, który brzmi " Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej dla
    osób, które ukończyły szkołę średnią lub wyższą, wygasa po upływie 4
    miesięcy od zakończenia nauki lub skreślenia z listy uczniów lub studentów".
    3.Dla swojej pewności weź ZUS RMUA (za sierpień) oraz legitymację
    studencką.

  • 4. Data: 2006-09-28 21:12:41
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Amrif" <h...@i...pl> napisał w wiadomości
    s.com...
> [...]
    > września. Odmówiono mi przyjęcia. Czy istnieje miesiączny okres
    > karencji gdy po okresie gdy moje ubezpieczenie było płacone przez

    Z ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny osoby ubezpieczonej
    miałeś prawo korzystać do ukończenia 26 lat i ani dnia dłużej.
    Składka zdrowotna jest płacona od wynagrodzenia pracownika (8,75%),
    bez względu na to, czy z ubezp. zdrowotnego korzysta on sam, czy
    również członkowie jego rodziny.

    > Jestem studentem dziennym i jeszcze przez obroną - jaki dokument
    > świadczy umożliwi mi przyjęcie do szpitala?

    Powinieneś złożyć w uczelni wniosek o zgłoszenie do ubezpieczenia
    zdrowotnego przez uczelnię po ukończeniu 26 lat, co chyba uczyniłeś.

    Mam oświadczenie
    > uczelni o płaceniu za mnie składek - czy to wystarczy?

    Z uczelni masz chyba zaświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia
    zdrowotnego przez uczelnię. Takie zaświadczenie wraz z dowodem
    osobistym, może jeszcze z ważną legitymacją studencką powinny
    wystarczyć do potwierdzenia Twego prawa do korzystania z bezpłatnej
    opieki medycznej.
    Ostatnio niektóre przychodnie i szpitale honorują zaświadczenia o
    prawie do ubezpieczenia zdrowotnego tylko w ciągu 30 dni od ich
    wydania, ale może nie dotyczy to studentów, a może od wydania Twojego
    zaświadczenia jeszcze nie upłynęło 30 dni.
    Zresztą najważniejsze jest, że jesteś zgłoszony do ubezp. zdrowotnego
    przez uczelnię, a aktualne zaświadczenie zawsze można uzupełnić w
    późniejszym terminie.

    wa

  • 5. Data: 2006-09-28 21:26:38
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Powinieneś złożyć w uczelni wniosek o zgłoszenie do ubezpieczenia
    > zdrowotnego przez uczelnię po ukończeniu 26 lat, co chyba uczyniłeś.

    Hmm.. podepne sie ze swoim pytaniem. Mam 27 lat. Wlasnie dostalem sie na
    wieczorowe studia na UW. Jestem zatrudniony na 1/2 etatu. Czy powinienem w
    dziekanacie skladac wniosek o zgloszenie do ubezpieczenia i jednoczesnie
    powiadomic o tym fakcie pracodawce? Czy powiadamiac pracodawce o uzyskaniu
    statusu studenta i nie powiadac dziekanatu (czy sami to zrobia?) ?

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 6. Data: 2006-09-29 06:12:16
    Od: wombi <j...@d...pl>

    Tiger napisał(a):

> [...]
    > powiadomic o tym fakcie pracodawce? Czy powiadamiac pracodawce o uzyskaniu
    > statusu studenta i nie powiadac dziekanatu (czy sami to zrobia?) ?

    Z ub.zdrowotnego możesz korzystać jako student jeśli nie masz innego
    tytułu do objęcia ubezpieczeniem.Ty masz, bo pracujesz.Gdybyś stracił
    pracę, nie byłbyś zarejestrowany jako bezrobotny - wtedy uczelnia
    miałaby obowiązek zgłosić Cię do ubezpieczenia i odprowadzać za Ciebie
    składki.

  • 7. Data: 2006-09-29 06:13:43
    Od: wombi <j...@d...pl>

    wektor napisał(a):

> [...]
    > wydania, ale może nie dotyczy to studentów, a może od wydania Twojego
    > zaświadczenia jeszcze nie upłynęło 30 dni.

    Czytałeś mojego posta odnośnie 4 miesięcznego terminu ubezp. dla studentów?

  • 8. Data: 2006-09-29 18:06:09
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "wombi" <j...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Czytałeś mojego posta odnośnie 4 miesięcznego terminu ubezp. dla
    studentów?

    4-miesięczny okres ubezpieczenia zdrowotnego nie dotyczy studentów,
    tylko absolwentów: przez 4 miesiące po ukończeniu studiów mogą
    korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny lub z
    ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię w czasie studiów.
    Natomiast przychodnie specjalistyczne, a szczególnie szpitale podobno
    wymagają potwierdzenia uprawnień do świadczeń leczniczych nie
    starszych niż 30 dni (do 1998 r. wystarczyło co 6 miesięcy).
    Autor wątku jest jeszcze studentem przed obroną i niedawno ukończył 26
    lat, więc musi korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.
    Najlepiej poczytać ustawę i wszystko będzie jasne:
    http://www.portalmed.pl/xml/prawo/medycyna/medycyna/
    r2006/060711u

    wa

  • 9. Data: 2006-09-29 19:57:30
    Od: wombi <j...@d...pl>

    wektor napisał(a):
    > Natomiast przychodnie specjalistyczne, a szczególnie szpitale podobno
    > wymagają potwierdzenia uprawnień do świadczeń leczniczych nie
    > starszych niż 30 dni (do 1998 r. wystarczyło co 6 miesięcy).

    Tylko,że te szpitale o których piszesz robią to bez żadnych podstaw,bo
    jeśli absolwent/skreślony z listy studentów ma ubezpieczenie przez 4
    miesiące od ukończenia uczelni/skreślenia to tym bardziej jest
    ubezpieczony przed obroną.

  • 10. Data: 2006-09-29 22:22:08
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > jeśli absolwent/skreślony z listy studentów ma ubezpieczenie przez 4
    > miesiące od ukończenia uczelni/skreślenia to tym bardziej jest

    Napisałam ogólnie o przepisach, nie wiem jak traktowani są studenci
    (może bardziej ulgowo), ale również w dawnym PRL, bardziej liberalnych
    czasach, w przypadku przyjęcia na leczenie szpitalne trzeba było
    dostarczyć aktualną legitymację ubezpieczeniową lub inny dokument
    potwierdzający prawo do bezpłatnego leczenia pod rygorem pokrycia
    kosztów leczenia szpitalnego.

    wa