  • Data: 2014-01-07 22:28:48
    Temat: Re: Wypadki a promile
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 7 Jan 2014, t-1 wrote:

    > Brakuje mi jednak informacji ile promili mają zazwyczaj pijani sprawcy
    > wypadków drogowych?

    I to jest gwóźdź programu.
    IMO jest to pierwsza z ważnych informacji statystycznych, której
    nie ma.

    Drugi element został również poruszony w wątku - przez "wt".

    Gdzieś już pisałem: pijany, który jednoosobowo osiągnął wskaźnik
    zabijalności pieszych 150% z *całego* 2012r przez *wszystkich*
    pijanych, wyróżniał się na drodze.

    I jest to - całkiem wyraźnie statystycznie widoczna - wystarczy
    porównać udział nietrzeźwych sprawców wypadków w kategorii
    "nadmierna prędkość" z kilkoma innymi zdarzeniami, różnica
    jest dramatyczna, nadreprezentacja przedstawiona liniowo
    graficznie spowoduje zniknięcie innych przyczyn wypadku.

    Krótko mówiąc: *NIEKTÓRZY* pijani są naprawdę groźni.
    Po pierwsze, z braku danych statystycznych nie można tego
    wykazać na pewno, ale są to "dwupromilowcy" i wyżej
    (przy czym ci znacznie wyżej mają statystycznie mały zasięg
    zygzakowania).
    Po drugie, są to *widoczni* kierujący.
    Ci "z ułańską fantazją".

    I teraz jeszcze pytanie: czy dla wypadku z zabiciem 6 pieszych
    nacisk należy kłaść na to, że jechał pijany, czy na to,
    że jechał >100km/h?
    Przecież on miał energię katapultowania (z progu, który
    AFAIR tam był) przewyższającą
    tę dla prędkości dozwolonej przekraczającą nie mniej
    "normę", niż jego 2 promile przekraczały dozwolone 0,2%!

    > I czy 0.5 promila jest w związku z tym dobrą i jednoznaczną granicą
    > nietrzeźwości,

    IMO nie.
    Patrz niżej.
    NIGDY (IMO) granica w postaci "kreski" nie jest dobra.
    Jej poziom to osobna sprawa, w której też się zgadzam
    z Twoimi uwagami.

    > szczególnie gdy sankcje maja być bardzo zaostrzone?
    > Czy nie powinno wprowadzić się dodatkowych badań stwierdzających
    > jednoznacznie stan ograniczonej sprawności.

    Też, to jest pewna wersja rozwiązania.
    Ale powiedzmy określenie granic kary (maksymalnej i minimalnej)
    w potędze nie niższej niż kwadrat przekroczenia limitu
    miałoby pewnien sens.
    A nie "bezwzględny próg", co w przepisach *ZAWSZE* uważam
    za bezsens.

    > Ostatni, sztandarowi przestępcy mieli raczej około 2 promili wzmocnionych
    > narkotykami i nie były to zwietrzałe promile po odpoczynku.

    Jakoś tak.

    pzdr, Gotfryd