  • Data: 2014-01-08 10:05:41
    Temat: Re: Wypadki a promile
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 8 Jan 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Ujawnianie nietrzeźwych kierujących jest niestety ograniczane możliwościami
    > "przerobienia".

    Ależ oczywiście, i tego nie podważam.
    Za to podważam wnioski wyciągane ze statystyki zatrzymań.
    A przynajmniej niektóre wnioski.

    Przy okazji wychodzą mi inne wnioski, które mogą mocno nie
    pokrywać się z tonem aktualnego nacisku na "łapanie pijanych".

    > inny aspekt, to zachowanie równowagi pomiędzy wykrywaniem,
    > a funkcjonalnością.

    Też.
    I to jest jeden z powodów, dla których należy ZMNIEJSZYĆ gęstość
    osobników poddawanych sankcji.
    Podkręcanie "norm" będzie powodowało efekt uboczny opisany przez
    Ciebie, spadek skuteczności mianowicie.
    "Pogoń za statystyką" będzie powodowała zajmowanie się kapeluszniczo
    jadącymi dwupiwowcami. A patrz niżej - mi wychodzi, że pewnie
    i im zdarzają się wypadki, podobnie jak trzeźwi, ale to NIE ONI
    są grupą niebezpieczną.

    Jeśli celem jest bezpieczeństwo, wypada zacząć od pytania, czy
    celujemy we właściwą grupę.
    Rzut oka do statystyki pokazuje że nie - bo 3,5 krotne "przebicie"
    w konkretnej kategorii wypadków (nadmierna prędkość) nie może
    być przypadkiem.
    Drugim elementem jest to, czego w statystyce brakuje, mianowicie
    wypadkowość w kategoriach 0,5 do 0,8 promila, wraz ze statystyką
    wykrytej obecności takich kierujących, i odpowiednio to samo
    dla progów rzędu 1,2 do 1,5 promila oraz wyżej.

    Bardzo, BARDZO ciekawa byłaby taka statystyka, wsparta osobną
    statystyką osobników zatrzymanych DLATEGO że popełnili
    inne wykroczenia (lub ogólnie się "wyróżnili") wobec
    wykrytych "łapankami".

    pzdr, Gotfryd