  • 1. Data: 2003-06-14 23:37:05
    Temat: Wymuszenie przyznania się do winy
    Od: futszaK <f...@W...irc.pl>

    Sprawa wygląda tak:

    Koleś znalazł się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwym czasie
    (odradziono sklep).

    Zamkneli go na 48 godzin, prokurator mu wygrażał że jak się nie
    przyzna do winy do zostanie zamknięty na 3 miesiące do aresztu
    śledczego (do wyjaśnienia tej sprawy), zaś jak się przyzna to będzie
    nad nim zastosowany jedynie nadzór policyjny co też się stało.
    Ponadto prokurator mówił, że jeśli się okaże niewinny to poprostu go
    wypuszczą z aresztu po 3 miesiącach i przeproszą, bez żadnych dla nich
    konsekwencji.

    Czy to prawda co mu nawciskali ???

    Co zrobić żeby zmienić zeznania (koleś jest niewinny, a przyznał się
    pod wpływem presji psychicznej) ???

    Jakie sankcje mogą grozić prokuratorowi za psychiczne znęcanie się
    (191 KK) i gdzie to się załatwia ???

    z tego co widze koleś może mieć nieźle przechlapane z powodu
    znalezienia się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwym czasie więc
    procedura oczyszczenia go z zarzutów jest konieczna tylko jak ją
    zrobić ????

    Do tego dochodzi jeszcze wątek stosowania przesadnej przemocy przez
    pracowników firmy ochroniarskiej, czy to się zgłasza w prokuraturze
    czy gdzieś indziej ???

    --
    futszaK
    Pl-Plus 601061867 Pl-Idea nie żyje POTS (59)8339018

  • 2. Data: 2003-06-15 15:21:18
    Temat: Re: Wymuszenie przyznania się do winy
    Od: "Vanadoo" <v...@o...pl>

    moj znajomek tez sie znalazl ...
    bez zadnych dowodow mimo ze byly kontr-poszlaki (w rozumieniu adwokatow)
    a wiec cos co powinno determinowac wymyslania proroka
    dostal szustaka.....wlasnie sie odwoluje....
    no i nie siedzi - tak jakby sedzia nie bardzo wierzyl w to co zrobil
    albo po prostu umyl rece....wakacja\e a tu Sad musialby wyplacic kaucje (30
    tys)

    ps

    gosc przesiedzial 7 miesiecy - hehe - na podstawie zeznac jednego
    kryminalisty
    ktorego zeznania okazaly sie zupelnie niewiarygodne - areszt uchylony
    Chlopak juz byl pewien ze uniewinnienie i zacieral rece do odszkodowania - a
    tu BUM!
    Zeby tak sie chcial poswiecic jakis dobry adwokat.... sam jest goly i nijak
    mu wynajac kogokolwiek

  • 3. Data: 2003-06-15 17:04:37
    Od: futszaK <f...@W...irc.pl>

    On Sun, 15 Jun 2003 17:21:18 +0200, "Vanadoo" <v...@o...pl> wrote:

> [...]
    > no i nie siedzi - tak jakby sedzia nie bardzo wierzyl w to co zrobil
    > albo po prostu umyl rece....wakacja\e a tu Sad musialby wyplacic kaucje (30

    możesz lekko jaśniej ???

    bo z tego co widze to:

    KPK
    Art. 244. § 1. Policja ma prawo zatrzymać osobę podejrzaną, jeżeli
    istnieje uzasadnione przypuszczenie, że popełniła ona przestępstwo, a
    zachodzi obawa ucieczki lub ukrycia się tej osoby albo zatarcia śladów
    przestępstwa bądź też nie można ustalić jej tożsamości.
    Art. 253. § 1. Środek zapobiegawczy należy niezwłocznie uchylić lub
    zmienić, jeżeli ustaną przyczyny, wskutek których został on
    zastosowany, lub powstaną przyczyny uzasadniające jego uchylenie albo
    zmianę.

    tożsamość ustalono, to co ukradziono znaleźli (za wyjątkiem 10zł),
    chyba już zdążyli porobić zdjęcia więc o ryzyku zatarcia śladów
    przestępstwa też nie może być mowy a ciężko jest uciec z kraju nie
    posiadając paszportu

    odnośnie tymczasowego aresztowania:

    Art. 259. § 2. Tymczasowego aresztowania nie stosuje się, gdy na
    podstawie okoliczności sprawy można przewidywać, że sąd orzeknie w
    stosunku do oskarżonego karę pozbawienia wolności z warunkowym
    zawieszeniem jej wykonania <ciach>

    z tego wynika że prokurator bredził, znaczy bajki opowiadał aby
    wymusić zeznanie strasząc gostka

    czy prokurator podczas wykonywania czynności służbowych jest
    wyłączony spod prawa ???

    Art. 191. § 1. Kto stosuje przemoc wobec osoby lub groźbę bezprawną w
    celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub
    znoszenia, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

  • 4. Data: 2003-06-15 18:41:33
    Od: "Vanadoo" <v...@o...pl>

> [...]
    > chyba już zdążyli porobić zdjęcia więc o ryzyku zatarcia śladów
    > przestępstwa też nie może być mowy a ciężko jest uciec z kraju nie

    Niz nie znaleziono, nie ma zadnych sladow, swidkowie na okazaniu
    nie rozpoznali podejrzanego

> [...]
    > podstawie okoliczności sprawy można przewidywać, że sąd orzeknie w
    > stosunku do oskarżonego karę pozbawienia wolności z warunkowym

    Dodac nalezy ze sprawstwo musi byc nalezycie uwiarygodnione - bec! swiadek
    do dup...

    > z tego wynika że prokurator bredził, znaczy bajki opowiadał aby
    > wymusić zeznanie strasząc gostka

    Prokurator zaledwie slyszalnym glosem baknal cos o art. 60

    A 6 dalej wisi..... bez dowodow i z oblednymi poszlakami

    Pz

  • 5. Data: 2003-06-15 22:54:42
    Od: futszaK <f...@W...irc.pl>

    On Sun, 15 Jun 2003 20:41:33 +0200, "Vanadoo" <v...@o...pl> wrote:

    > Prokurator zaledwie slyszalnym glosem baknal cos o art. 60

    co gorsza niewiele mu można zrobić bo ma immunitet

    Ustawa o prokuraturze
    Art. 54. 1. Prokurator nie może być pociągnięty do odpowiedzialności
    karnej sądowej lub administracyjnej bez zezwolenia właściwego sądu
    dyscyplinarnego ani zatrzymany bez zgody przełożonego dyscyplinarnego.
    Nie dotyczy to zatrzymania na gorącym uczynku popełnienia
    przestępstwa. Do wydania zezwolenia na pociągnięcie prokuratora do
    odpowiedzialności karnej wolno przedsięwziąć tylko czynności
    niecierpiące zwłoki, zawiadamiając o tym niezwłocznie prokuratora
    przełożonego

  • 6. Data: 2003-06-16 09:08:36
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-15 01:37, Użytkownik futszaK napisał:
> [...]
    > Ponadto prokurator mówił, że jeśli się okaże niewinny to poprostu go
    > wypuszczą z aresztu po 3 miesiącach i przeproszą, bez żadnych dla nich

    Zbyt lakoniczny opis stanu faktycznego, trudno jednoznacznie
    wypowiedzieć się na temat zasadności zatrzymania itd. Jeśli chodzi o
    pytanie, to można odpowiedź brzmi TAK (napisałeś "(...)jak się przyzna
    to będzie nad nim zastosowany jedynie nadzór policyjny co też się
    stało(...)", co samo przez się jest odpowiedzią na pytanie). Jeśli
    chodziło o ew. uniewinnienie rzekomego sprawcy, który był tymczasowo
    aresztowany, to odszkodowanie przysługuje za "niewątpliwie niesłuszne"
    tymczasowe aresztowanie (czyli w większości przypadków są tylko
    "przeprosiny")

    Inna sprawa, że skoro kolega nie jest sprawcą (w jego ocenie), to jego
    przyznanie się do kradzieży nie może stanowić jedynego dowodu na
    podstawie, którego sąd go skaże (jeżeli nie budzi ono wątpliwości, to
    sąd może przeprowadzić postępowania dowodowe częściowo [art. 388 kpk],
    ale nie znaczy to, że poprzestaje na przyznaniu się oskarżonego)

    > Co zrobić żeby zmienić zeznania (koleś jest niewinny, a przyznał się
    > pod wpływem presji psychicznej) ???

    Po pierwsze nie są to zeznania, ale wyjaśnienia (kolega, z tego co
    zrozumiałem, jest podejrzany) i dlatego nie łączą się z nimi żadne
    konsekwencje związane z zeznaniami.

    Jeżeli wyjaśnienia kolegi były wymuszone, to można by pokusić się o
    stwierdzenie, że nie mogą one stanowić dowodu (art. 171 § 4 pkt. 1 kpk w
    zw. z art. 171 § 6 kpk).

    Podejrzany (oskarżony) może zmienić swoje wyjaśnienia w każdym czasie i
    od organu procesowego będzie zależało jak oceni tę zmianę. Będzie się
    musiał z tego wytłumaczyć. Poza tym w postępowaniu sądowym warto zwrócić
    uwagę na art. 389 kpk (szczególnie § 2).

    > Jakie sankcje mogą grozić prokuratorowi za psychiczne znęcanie się
    > (191 KK)

    Prokurator jest funkcjonariuszem publicznym (art. 115 § 13 pkt. 3 kk), a
    więc w takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 191 kk, ale art.
    246 kk. Inna sprawa, że trzeba to udowodnić.

    Art. 246 kk "Funkcjonariusz publiczny lub ten, który działając na jego
    polecenie w celu uzyskania określonych zeznań, wyjaśnień, informacji lub
    oświadczenia stosuje przemoc, groźbę bezprawną lub w inny sposób znęca
    się fizycznie lub psychicznie nad inną osobą,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10".

    > (...)i gdzie to się załatwia ???

    Złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Można ew. żalić się na
    przeprowadzenie przesłuchania (ale to ograniczone jest terminem).

> [...]
    > znalezienia się w niewłaściwym miejscu o niewłaściwym czasie więc
    > procedura oczyszczenia go z zarzutów jest konieczna tylko jak ją

    Złożyć wnioski dowodowe na okoliczności odciążające kolegę (może to
    zrobić kolega, bo jest stroną postępowania przygotowawczego)

    > Do tego dochodzi jeszcze wątek stosowania przesadnej przemocy przez
    > pracowników firmy ochroniarskiej, czy to się zgłasza w prokuraturze
    > czy gdzieś indziej ???

    Jeżeli wypełnia to znamiona jakiegoś czynu zabronionego, to można
    zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa np.: w prokuraturze.

    --
    Jubei

  • 7. Data: 2003-06-16 09:16:54
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-15 19:04, Użytkownik futszaK napisał:
> [...]
    > chyba już zdążyli porobić zdjęcia więc o ryzyku zatarcia śladów
    > przestępstwa też nie może być mowy a ciężko jest uciec z kraju nie

    Art. 244 kpk odnosi się do zatrzymania, które NIE JEST środkiem
    zapobiegawczym. Natomiast art. 253 kpk stosuje się do środków
    zapobiegawczych.

    Jeśli chodzi o ucieczkę w rozumieniu art. 244 kpk, to nie ogranicza się
    ona jedynie do wyjazdu poza granice kraju.

    Można było się żalić na zatrzymanie, jeżeli nie zachodziły do niego
    podstawy (art. 246 kpk)

> [...]
    > zawieszeniem jej wykonania <ciach>
    >
    > z tego wynika że prokurator bredził, znaczy bajki opowiadał aby

    Jeśli chodzi o podstawy tymczasowego aresztowania, to ogólna ustanowiona
    jest w art. 249 § 1 kpk, a szczególne w art. 258 kpk.

    Skąd przypuszczenie, że za przestępstwo popełnione (rozumiem, że mówimy
    cały czas o koledze) przez kolegę sąd przewidywalnie wymierzyłby karę
    pozbawienia wolności w zawieszeniu (albo inną nieizolacyjną)? Może
    prokurator przyjął inny pogląd informując kolegę. Poza tym zbyt mało
    szczegółów dot. sprawy.

    > czy prokurator podczas wykonywania czynności służbowych jest
    > wyłączony spod prawa ???

    Nie jest.

    --
    Jubei